Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-28, 11:23
  #217
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Inte fan vet jag hur mottaglig för nyanser någon är som skriver en dylik motion?
Vart hittar jag liknande retorik från andra partier?

När jag läste citatet så tolkade jag det som endera superdåligt formulerat, lågbegåvat och idiotiskt svårt förslag att genomföra eller populistiskt. Sen tänkte jag på att motionen är ställd av en lokalpolitiker från SD och insåg att det ena inte utesluter det andra.

Jag har bara läst utdraget ur motionen, som jag citerade i tidigare inlägg.



Inget större utrymme för tolkning där. Har du några uppgifter om att det finns någon ytterligare förklaring i motionen eller dementi i senare motion ang. att det visst inte var all mat som menades, så får du gärna lägga fram det. Tystnaden från SD i Avesta och den efterkonstruerade förklaringen från centralt håll tyder ju i.a.f. inte på det.

Varför inte bara erkänna att det var jävligt puckat att skriva all mat om man istället menade något i typ med att målsättningen skall vara att köpa in Svenskt och närproducerat i så stor utsträckning som möjligt?


De utvecklade det hela när en tidning ville debattera:


"Ni skriver i ert budgetförslag att all mat som köps in till Alvesta kommun ska vara svensk och närproducerad. Vad menar ni då med det?

– Det innebär att det helst ska vara svensk mat. Sen måste man vara lite flexibel med vissa saker som till exempel bananer och annat."

Närproducerat är såvitt jag vet även en viktig hållning från miljövänner i andra partier och ett synsätt som delas av stor del av befolkningen.

Men ojdå, de skrev något konkret som vi måste hårdtolka.

Man tolkar det för att få en propagandarubrik som kanske kan få de mest hjärntvättade i de egna leden att skratta lite åt hur dumma motståndarna måste vara:
Citat:
När jag läste citatet så tolkade jag det som endera superdåligt formulerat, lågbegåvat och idiotiskt svårt förslag att genomföra eller populistiskt.
men det har inte ett dugg med verkligheten att göra.

Det är som om vänsterpartiet skriver att alla krig måste upphöra och avpixlat skulle tolka det som att vänsterpartiet vill att "kriget mot kapitalismen" ska upphöra och kommentarsfältet sen skulle svämmas över av uppriktig undran om vänsterpartiet faktiskt har ändrat sig i deras ekonomiska politik.

Detta är nivån.
__________________
Senast redigerad av Reflector 2016-06-28 kl. 11:38.
Citera
2016-06-28, 12:42
  #218
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reflector
De utvecklade det hela när en tidning ville debattera:


"Ni skriver i ert budgetförslag att all mat som köps in till Alvesta kommun ska vara svensk och närproducerad. Vad menar ni då med det?

– Det innebär att det helst ska vara svensk mat. Sen måste man vara lite flexibel med vissa saker som till exempel bananer och annat."

Närproducerat är såvitt jag vet även en viktig hållning från miljövänner i andra partier och ett synsätt som delas av stor del av befolkningen.

Men ojdå, de skrev något konkret som vi måste hårdtolka.

Man tolkar det för att få en propagandarubrik som kanske kan få de mest hjärntvättade i de egna leden att skratta lite åt hur dumma motståndarna måste vara:

men det har inte ett dugg med verkligheten att göra.

Det är som om vänsterpartiet skriver att alla krig måste upphöra och avpixlat skulle tolka det som att vänsterpartiet vill att "kriget mot kapitalismen" ska upphöra och kommentarsfältet sen skulle svämmas över av uppriktig undran om vänsterpartiet faktiskt har ändrat sig i deras ekonomiska politik.

Detta är nivån.

Ja, en efterkonstruktion på en lågbegåvad och ogenomförbar budgetmotion, precis som jag skrev.
Man tolkar inget alls då det inte finns något utrymme för tolkning i den skrivelsen.
Enbart om man till varje pris måste försvara SD, oavsett hur oslugt något är, så går det att tolka något som inte står i skrivelsen.
Sen hjälpte det inte att förklara bort och jämföra med något som vänstern skulle kunna skriva, men inte har gjort.
Fast jag kan hålla med om att SDs förslag sällan har med verkligheten att göra.
Citera
2016-07-03, 19:04
  #219
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluekeeper
Är du säker på att närproducerat är så fel?

Vilka är dina argument mot att köpa lokala råvaror?

Nu vet jag inte om du citerade mig rätt, men den mat de vill ha hittar man inte som "närproducerad". Sedan var det väl frågan om maten kördes 4 mil till dem, och inte gjordes på plats.

Nu åsyftade jag själva råvarorna, inte tillagningen. Vilket jag misstänker det handlade om från början - som det alltid gör - de skulle väl gärna vilja ha sin mat från sin hemregion - sen är det väl skitsamma om det skulle röra sig om en transport på 1200 mil....
Citera
2021-08-02, 13:58
  #220
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Sverigedemokraterna vill förbjuda alla inköp av utländsk mat till Alvesta kommun:

Det blir ju väldigt mycket potatis när ris, nästan alla pasta och alla former av färdiga frukostflingor går bort. Det blir ju inte mycket grönsaker och frukt kvar heller. Fisk blir det inte heller mycket kvar av.

http://www.smp.se/alvesta/sd-vill-st...mat-i-alvesta/

Tror att MP och SD är ganska eniga i den här frågan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback