Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-19, 18:47
  #1
Medlem
retrospectives avatar
Nytt spel från Square Enix (som utgivare). Det släpps den 19:e juli, om en månad ungefär. Jag tycker att det ser lovande ut... inte minst p g a referenserna till old school RPGs.

https://www.youtube.com/watch?v=4txT2EicrHE

Någon annan som är lite pepp?
Citera
2016-06-19, 20:01
  #2
Medlem
Ugly_Bobs avatar
Jadå, det ser härligt retroaktigt ut och kommer att köpas om recensioner talar fördelaktigt om det
Citera
2016-06-19, 20:22
  #3
Medlem
scarlots avatar
Känns väldigt FF9 faktiskt! Kul!
Ska följa detta
Citera
2016-06-19, 20:54
  #4
Medlem
Banzai-Perkeles avatar
Man fick ju retrorgasm när luftskeppet lyfte och började fara runt på världskartan.
Ger vibbar av klassisk Final Fantasy innan den serien övergick till att vara osammanhängande CGI-filmer garnerade med lite knapptryckande.
Citera
2016-06-19, 20:58
  #5
Medlem
Poddes avatar
Ser bra ut, kommer det vara full price eller i 20€ klassen?
Citera
2016-06-19, 21:26
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Ser bra ut, kommer det vara full price eller i 20€ klassen?
39,99€ på steam för förköp. Brukar ju inte bli billigare.

Japanska trailern för oss som tycker engelska översättningar alltid blir dåliga.

https://www.youtube.com/watch?v=keyzX-MawI0
Citera
2016-06-19, 21:59
  #7
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Ser bra ut, kommer det vara full price eller i 20€ klassen?
Förbokade på PSN för drygt 300kr, eller någonting åt det hållet. Det känns fullständigt rimligt. Jag räknar ju dagarna.

Förhoppningsvis har de inte gått till överdrift vad gäller någon söthetsfaktor, vilket känns som en vanligt förekommande tendens när moderna spel (särskilt RPGs) ser ut på det där sättet.
Citera
2016-07-31, 21:49
  #8
Medlem
Poddes avatar
Vad tycker ni som spelat?
Citera
2016-08-11, 15:48
  #9
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Vad tycker ni som spelat?
Är ca 15 timmar in och det har varit helt okej hittills. Det är snyggt, och musiken bidrar väldigt mycket. I princip bara piano; vilket kan verka konstigt men det fungerar riktigt bra, inte minst p g a de fina kompositionerna. Påminner om Nobuo Uematsu.

Jag är väl besviken på systemet de skapat för att man ska lära sig nya skills och/eller magier. Jag saknar typ den klassiska RPG-grejen där man bara köper ett jävla gear som är bättre och eventuellt lär sig någonting ifrån det. Men det var väl för enkelt och old school antar jag. Jag vet inte ens hur jag ska börja förklara vad de håller på med här... Man farmar från fiender, hittar eller köper en jävla massa olika items som man sedan måste sälja vidare hos speciella handlare (i rätt antal), och på så sätt får man tillgång till diverse skills och magier, vilka man också kan stacka av någon anledning (antar för att man kanske vill ge samma skill till flera figurer). Visst är det kanske inte helt åt helvete, men det kändes verkligen onödigt förvirrande i början och långt ifrån skickligt, bara ett fumligt försök att göra någonting nyskapande för någonting som enligt mig inte nödvändigtvis behöver förnyas.

Om du ska lira det föreslår jag att du går igenom alla tutorials, vilket jag - smart som jag är - inte gjorde (tror jag var lite full när jag körde new game). Utöver detta är det ju ett fint spel som sagt. Kanske någon annan plattityd som irriterar lite men sådant finns ju i alla spel. Särskilt storyn tror jag faktiskt bär mycket, om inte det mesta.

Fighterna var väl tillräckligt dynamiska för att det ska vara kul, men stundtals förvånansvärt svåra. Jag har ännu inte fått game over, men på senaste bossen var jag fan i mig nära (trots att jag mig veterligen hade allas bästa vapen och ett antal skills och magier för att göra ordentlig skada). Tycker att det känns lite obalanserat.

Generellt har jag dock fått positiva intryck faktiskt. Tror jag överhypade lite bara. Och jag har ju inte spelat så sjukt mycket heller.
Citera
2016-12-22, 18:01
  #10
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Dem har verkligen prickat rätt med att göra ett riktigt klassiskt turn based jrpg. Både på gott och ont.

Inte helt klart men gillar verkligen storyn. Tvisterna var intressant likaså karaktärerna. Gillar ochså att dem kör det klassiska med att man läser och inge voice acting. Tycker det blir en extra fin känsla med storyn när man läser text och med musiken i bakgrund. Saknar det.

Musiken är ju helt underbar. Rakt igenom grymt men winters tale var helt klart den som stack ut.
https://www.youtube.com/watch?v=aA94ixG5RQU

Gameplay var bra klassiskt turn based kanske att dem kunnat förklara flux systemet bättre. Men annars inte mycket att klaga på där heller.

Sen har spelet som sagt dem klassiska dåliga sidorna hos jrpg. Tex att det är alldeles för enformigt i miljöer och fiender. Tror det finns 5-6 olika fiender som sen ser lite olika ut bara med olika färger typ. Samma gällande dungeons som upprepar sig. Sen har dem det irriterande med fiender som ska göra damage när dem dör. Fick spela om 30-40 minuter pga det då spelet kör gamla manual sparande bara.

Men som sagt gillar man klassiska jrpg spel så är detta ett måste

8/10
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback