Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2016-08-09, 22:51
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon

Om jag förstått mina bekanta korrekt handlar det mycket om ledningen och den de facto ledning som finns vid sidan av den formella och som inte på riktigt är intresserade av att bli en stor organisation.

Nåja, det rykte jag fick mig till livs är att detta kommer att ändras någon gång under nästa år under en extra förbundskongress, troligen i maj, då Patrik Lindenfors och Christer Sturmark samt eventuellt Daniel Färm påstås ska hoppa av.

Organisationen enligt samma person också ska börja lobba "göra kampanj" för att "Religionskunskap" inte längre ska vara ett fristående ämne utan läggas in under "Historia" - som istället ska utvidgas.

Framförallt är det tydligen Skolverkets tal om "moraliska förhållningssätt kan motiveras utifrån religioner" som ska lyftas fram och bemötas med organisationens övergripande ändamål/syfte i §2:

"Humanisterna förespråkar en sekulär etik, där religiös tro eller uttolkning av föregivet heliga skrifter inte kan tillåtas styra samhällets moraluppfattningar."

Det var ju intressant. Varför skulle dessa personer hoppa av? I synnerhet Sturmark som mer eller mindre bär upp hela skeppet?
Citera
2016-08-09, 23:01
  #86
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Det sista kursiva, var vad "sexpositivisterna" lobbar för otroligt hårt, fortfarande.

Dvs, antiteisterna - jag ser inte det humanistiska värdet i att maskera brutalliberalism med fina ord som humanism, att sedan politiker döljer det är ju ett uppgivande utan motstycke, som ändå visar vad människan kan vara för en sorts varelse bland den variationsrikedom som planeten trots allt härbärgerar. Jag tycker att djuren förtjänat att få dra härifrån när de inträder döden, medan människor som på ett extremt sätt stör sig så offantligt på värden , som inte borde utgöra sådan "bekämpningiver" är lite väl genomskpdligt. Det är som att säga att Israel inte borde ges mandat, USA som har gud inskrivet i nästan varje författning, är alltså så råsekulariserat, för att de troende var så krigiska? nåt jag köper? nej.

Varenda krigiska utfall mot de enkla bedjandena om lite fred på jorden, har sekularister hårt och utstuderat brutalt konsekveent ihärdigt velat få väck, för att ge utrymme åt extrem exploatering där ingenting varken ska eller får, ses som heligt, så länge inte självutsedda sociopater och likgiltga narcissister kan tycka njaaa gränsern går kanske när jag själv blir drabbad att kanske det behövs vidgas lite vyer i lite insikt om att människor föds olika, den rationalism som humanister vill ha, är bl.a pressfrihet, den har gått överstyr. De utsatta vet själv hur pressfriheten går överstyr men fina siärerna vet bäst hur man får både individer och länder att gå överstyr, genom att enbart pumpa upp ideer som kan ha mkt lite med verkligheten att göra, med det verkar som att det nog är så som de makthungriga säger, och i den perversa toppen kan det inte vara för mycket moral tvärtom ju högre desto mer benägna att släppa moraliska spärrar, men klä det i ordalag att det är gudomligt, med lite extra knark extra pengar och extra-allt, så kan resten skylla sig själv.

En riktigt saftigt liberal humanist, med sinne-för-vetenskap, brukar ju ha både intresse och vurm för människovärdet och fri konkurrens gärna gränslös konkurrens. Att kunna säga att dt är individen, människan, humanbäraren med humangener som får, stå till svars. .det är argumentet, det fårinte-finnas.. några andra kollektiva "diffusa" moralindex.. de måste bort bort, så fri "kraft" kan pumpa loss det som ger sådana härliga inflöden, och är det inte roligt så gör man det roligt genoma att bara speeda upp lite och med lite trix och trolleri (som ju inte är i närheten vad lite ro på gud och littratur lurar, andra?)

Det intressantaste är när Sturmark och Klein ryker ihop, moments...

Förstår att Sturmark har nog av de striderna och att humanisterna kan behöva något mer ettrigt in i leden, det tråkiga för humanisterna är bara att det finns så många intellektuella och t.i.m intelligenta bland teister , som tyvärr kanske inte ägnar sig åt zimbabwe och att rädda alla muslimer och pressar in tonvis med flyktingar i miljonprogram kanske, men det finns en moral.. som antiteister enl mig inte riktigt klurat ut, när man tror att rationalism var livets hela gåta och vad alla människor i hela världen behöver, det var ju vad nazieran fräschade upp ju! hjulen måste rulla , smidigare o smidigare.. det sköter sig självt, tid tid , ekvationer .. jobba med klockan inte emot den och andra panndöda argument, klarar du inte med utan emot klockan, så terapi terapi.. individen är knäpp dum eller slö i roten, behöver speeda supp el speedas ner att kunna anpassas till den mkt falska matematik som tillåts ange.. och värdera människans inre. Jag ser det som klara brott mot mänskligheten, själva speedandet.. horse, ,tjack och annat kletigt som man matat människor med, det är solklart att mänskligheten lurar sig själv, så länge antiteismen tillåts lobba så rabiat. Människpr gick liksom sönder, i rationalismens och veteenskapens namn, barn gick sönder och går fortfarande sönder, tioåringar tror de är 40-åringar vid datorerna. De söndras, men man speedar och speedar på , fast det läcker ut sktividriga erkännanden om unga killar och tjejer som knäckt sig i förtid, på dataspel till en början - jo jag såg programmet om killen som skulle vara "den ende" som öppet erkänt och ställt upp på avbön. Hur illa han mådde, om än han har säkrad pension och kan bygga-upp-sig- till det han vill. men de alternativen att ses som "vettiga" eller som motpol till mänskligare värde , får mig att kanske inse, att humanismen använt sig av en sllags maskerande lobbyism, som går enbart magnater till mötes, DÄREFTER kommer stödargument, men storfinans (som är mkt smutsig med råkalla rågång) , lyckas ju inte, inte för att "gud" eller "moske" eller kurkor har någon sanning, men de atrapper som vetenskap stakat ut, menar jag är råare blodigare och manupulerande, och slår medvetet ut människor mot människor, de krig som varit, ger allihopa en hint om att det ju inte plötsligt kommer att inte krigas igen, vartendakrig har kunnat startas . utifrån att sekularism vill ha kyrkor och annat så långt ifrån.. för rätten att SKÄNDA, ma skändar liv när man tar ifrån människan rätten att säga nej och bli hörd för nej, att betyda nej, det är där vetenskapen visar fler lager gällande -intention- , vad vetenskapens intention varit och kommer fortsätta vara, är att TA sig rätten, sno åt sig rätt, att skända lagligt. i .. sekulära utrymmen, det är det som är så kallt med vissa industrinationer, det skändas för mycket äver vad som logiskt sett, inte borde. Vilket är så klart ett slags humanistiskt dilemma som humansterna , de sekulära humanisterna, som är också antiteister.. att framstå som extremt fyrkantiga, men också saknar den logik och sans, som borde finnas i rättsstater, men överlämnara man ALL rätt åt vetenskap, och noll åt tro på annan moral än vetenskapsfilosofisk morla i det sekulära, så är det en farlig stat, det bllir fascism el. vetenskapsdiktatur.
Citera
2016-08-10, 14:40
  #87
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akehodell
Sannolikt inte eftersom de förmodligen redan kapats av de svenska vänsterns slemmiga intressen.

Det är också mitt intryck.

Svenska (organiserade) humanister i "Humaninisterna" verkar ha en något privat och provinsiell version av humanistisk ideologi.

Snarare åt det anti-teistiska och/eller filosofisk-materialistiska hållet än åt det humanitäre hållet.
Citera
2016-08-10, 23:27
  #88
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är också mitt intryck.

Svenska (organiserade) humanister i "Humaninisterna" verkar ha en något privat och provinsiell version av humanistisk ideologi.

Snarare åt det anti-teistiska och/eller filosofisk-materialistiska hållet än åt det humanitäre hållet.

Nja, de är väl en svensk avdelning av den internationella humaniströrelsen? http://iheu.org
Citera
2016-08-11, 12:09
  #89
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Svenska (organiserade) humanister i "Humaninisterna" verkar ha en något privat och provinsiell version av humanistisk ideologi.

Snarare åt det anti-teistiska och/eller filosofisk-materialistiska hållet än åt det humanitäre hållet.

Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Nja, de är väl en svensk avdelning av den internationella humaniströrelsen? http://iheu.org

OK, så kanske jag borde slopa det där om det provinsiella. Men resten står kvar.
Citera
2016-08-12, 17:51
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är också mitt intryck.

Svenska (organiserade) humanister i "Humaninisterna" verkar ha en något privat och provinsiell version av humanistisk ideologi.

Snarare åt det anti-teistiska och/eller filosofisk-materialistiska hållet än åt det humanitäre hållet.

Men det är bara din subjektiva åsikt.
Citera
2016-08-13, 17:54
  #91
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är också mitt intryck.

Svenska (organiserade) humanister i "Humaninisterna" verkar ha en något privat och provinsiell version av humanistisk ideologi.

Snarare åt det anti-teistiska och/eller filosofisk-materialistiska hållet än åt det humanitäre hållet.

Humanistiska föreningen är dömd till stagnation då det inte finns ande och liv i deras förkunnelse.
Citera
2016-08-14, 05:26
  #92
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinicius
Humanistiska föreningen är dömd till stagnation då det inte finns ande och liv i deras förkunnelse.

Det där med "ande och liv"-kriterierna får du stå för själv.

För min del anser jag att den svenska Humanistiska föreningen har ett obsolet filosofisk underlag (materialism) och därför hållar på att bli en anakronism.
Citera
2016-08-14, 18:00
  #93
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Fast humanisterna förkunnar inte, de baserar värden i olika sakfrågor utifrån värdefilosofiska resonemang, det är väl inget konstigt i att slå vakt om värdet av sekularitet?

När värdenormer utgår ur bibel eller ur koran eller vilken gud som helst, så finns ju själva värdets referens ovanför och utanför människan självt, därför anhopar sig lättare demoraliserande och dehumaniserande värdeyttringar ur sådan fundamentalistisk positionerad determinism som redan fastställer att människan är synd, bör göra syndabot och bör respektera det gudomligas tolkningsföreträde, i gudsordningen som teister fastställt, in i samhällsjuridik, förstår du inte vad det kan betyda och hur det kan binda och låsa och stagnera och utvecklingshämma?

Jag tror ju itne humanisterna någonsin haft intresse av ens, att hoppa in i samhälelt som några moralväktare eller ser sig som så-här-ska-man-tänka och därför inte har sin intresseplattform direkt i det aktivt levande samhället, man liksom fattar att dt finns instanser det finns roller och kompetenser för det. Men religionslagen kan också feltolkas ibland, och på begäran kan då alla dem som är så intresserade att de skapar ett förbund, därför bidra med vilken sorts filosofi som anknyter till religionslagens giltighet, i att den lagen inte syftar på enbart religiös fundamentalism el extremism som behöver hävda sig och kasta skuggor över dem som kvävs av starkt utävande religiös fundamentalism, där relgiiositet inte ens äger giltighet , eftersom lagen om din rätt att TRO och ha en religion som du vill respektera den slutar där annan vill ha relgiionsfrihet i meningen undanbe sig radikalt uttryckt elelr diskriminerande uttryckt relgiion som har kanske förtryckande idélära inbyggt i relgiionsdogman och sådant, som kan bli för delikat för den som jobbar och blir utsatt för mer komprimerad religiös värdering,, som hände och tydl. ännu så ofta häner i skolor, där dem som nappat på "sin relgiion" kan få hybris och tiden inte räcker till för ledarna eller de får inte gehör.. för felaktig tro att skolan ska kunan fungera som en förlängd moské eller som en minikyrka el något.

På arbetsplatser, men att humanisterna säkert inte r varken linslusar eller skriker ihjäl sig över att få komma och bidra och få sig cred, jag tror de jobbar mer aktivt än man kan tro i att med de medel man har , försöka hålal takt med tidens anda (som är otroligt passivt accepterande för fundamentalistiskt snedkörd retorik in i alla möjliga sammanhang, lite då o då, och att kvinnor också har en otrolig makt att i klassiskt förtryckande anda, gå männens ärende i att ibland för starkt betona vikten-av att låta relgiositetet "inte skämmas" eller något, de är bereonde m.a.o av maktens förhärligande av relgiion som duglig.. det ska duga med lite extra religion bara, så blir det folk av de små glinen) , sådant är itne alltid humanisternas sak att vara konfliktmedlande, men bäst är att fråga förbundet, hur de egentligen är aktiva, och var de egentligen lobbar. Mer på gymnasier och högskolor och i industrivärlden, isf.

jag gissar
Citera
2017-03-19, 19:57
  #94
Medlem
Från en intervju i Norge:

Citat:
– Hvordan ville Human-Etisk Forbund klart seg?

– Jeg tror at Human-etisk forbund i Norge, og lignende sekulære humanistiske organisasjoner i andre land, kommer til å fortsette å vokse. Hvor raskt det vil skje vet jeg ikke, men jeg tror de kommer til å fortsette å være en viktig del av landskapet fordi jeg tror det blir stadig økende bevissthet rundt det å være sekulærhumanist, spår Brekke, som mener at flere vil være villige til å betale for dette ikke-religiøse identitetsalternativet i tiden fremover.

Återstår väl att se om detta gäller för Sverige. Humanisternas medlemsutveckling har väl mer eller mindre stagnerat?
Citera
2017-03-20, 09:29
  #95
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tonatiuh
Från en intervju i Norge:



Återstår väl att se om detta gäller för Sverige. Humanisternas medlemsutveckling har väl mer eller mindre stagnerat?
Sverige har redan blivit teo- och teknokratiskt, ja sociokratiskt , så det kan inte vara lätt att hävda humanism som en demokatisk lag längre.
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback