Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-19, 00:39
  #1
Medlem
Goddag.
Jag har en GTX 660 Ti från några år tillbaka och den klarar de flesta spelen på hög grafik i 60fps. Dock kan den komma upp på temperaturer kring 80c. Är det normalt?
Jag vet inte mycket om hur hög temp grafikkort klarar, men jag har en känsla att det borde slita mycket på den i längden.
Borde jag oroa mig? Och i sådana fall, hur kan jag fixa det?

Mvh, Axel
Citera
2016-06-19, 00:49
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av renen2
Goddag.
Jag har en GTX 660 Ti från några år tillbaka och den klarar de flesta spelen på hög grafik i 60fps. Dock kan den komma upp på temperaturer kring 80c. Är det normalt?
Jag vet inte mycket om hur hög temp grafikkort klarar, men jag har en känsla att det borde slita mycket på den i längden.
Borde jag oroa mig? Och i sådana fall, hur kan jag fixa det?

Mvh, Axel

80 grader låter lite väl mycket...
Det som är slitsamt dock är snabba temperatur växlingar... Värme ger expansion och sedan kyla den direkt sliter på materialet... typ...

De flesta IC's idag stänger av sig innan dom blir så varma att dom går sönder... Men temp sensorer är oftast "sega" och för snabbt upp i hög temp kanske gör att den faktiskt går sönder...

Hur låter fläktarna?
Citera
2016-06-19, 00:51
  #3
Medlem
VincentLels avatar
Godkväll

Av det jag har hört så är inte upp till 80c så farligt för gpun. Men vad har du för idle temperatur?

Du skulle kunna öppna chassit och kolla ifall det är mycket t.ex. damm som blockerar luftvägarna för gpu-fläktarna. Tryckluft är ganska bra att rengöra med.
Citera
2016-06-19, 00:52
  #4
Medlem
Geforce GTX 660 Ti specifications
http://www.geforce.com/hardware/desk...specifications

"Maximum GPU Tempurature (in C): 97 C" - Din temperatur är alltså helt okej.

Jag hade förut ett grafikkort där kylningen inte fungerade som den skulle. Temperaturen gick lätt över 110 C och jag brände mig några gånger på kortet. Kortet fungerade dock galant, vilket jag tyckte var konstigt, med FPS-drop som enda biverkning.
Citera
2016-06-19, 00:57
  #5
Medlem
80 grader är inte nått farligt. Gör en aggressivare fläktkurva på kortet om du vill försöka sänka temperaturen något eller sätt på ny kylarpasta om du vill gå så långt. Kan vara så att ditt kort stryper sig när du når 80 grader och då presterar sämre för att hålla ner temperaturen.
Citera
2016-06-19, 00:59
  #6
Moderator
Arne.Ankas avatar
Även om 80 grader inte är farligt så skadar det inte att se om luftflödet i chassi't kan förbättras och att kylflänsen inte är full av damm.
Citera
2016-06-22, 22:02
  #7
Medlem
MisterMozzis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolvoRacerKalle
Herregud människa hur mår du i skallen? Mitt HD6850 har legat på 90 grader under load sedan det kom ut. Och mår än idag finfint.

Shame on you!


Damma av lite, kan göra mer än man tror!
Citera
2016-06-24, 23:30
  #8
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMozzi
Shame on you!


Damma av lite, kan göra mer än man tror!

Tänkte ge honom lite hut... men du räddade honom (och mig)... :-)

Tack!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback