Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-18, 19:04
  #1
Medlem
Sqeptisks avatar
Verkar som Google och deras androidsystem fått flyga helt fritt under radarn under debatten om Microsofts spionerande operativsystem Windows 10.

Medans det i Microsofts fall (kanske?) går att på ett relativt enkelt sätt skydda sig från deras spioneri genom att ändra i inställningar och att ladda ner extern mjukvara (spybot anti-beacon), verkar det stört omöjligt att värja sig från Googles dito i androidsystemet.

Är relativt ny på android men har snabbt insett att vill man inte dela med sig av sitt liv/livsstil till Google och därmed göra sig till produkt i deras reklamsortiment (eller ännu värre?), skall man inte använda deras androidprodukter (eller snarare inte koppa upp dom).

Hittade den här förtjänstfullt skrivna guiden: http://www.diamondroid.com/

Tyvärr är den inte uppdaterad på ett tag.

Någon här som använder androidprodukter och som lyckats göra sig kvitt Googles snokande? Hur i så fall?
Citera
2016-06-18, 19:21
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Verkar som Google och deras androidsystem fått flyga helt fritt under radarn under debatten om Microsofts spionerande operativsystem Windows 10.

Medans det i Microsofts fall (kanske?) går att på ett relativt enkelt sätt skydda sig från deras spioneri genom att ändra i inställningar och att ladda ner extern mjukvara (spybot anti-beacon), verkar det stört omöjligt att värja sig från Googles dito i androidsystemet.

Är relativt ny på android men har snabbt insett att vill man inte dela med sig av sitt liv/livsstil till Google och därmed göra sig till produkt i deras reklamsortiment (eller ännu värre?), skall man inte använda deras androidprodukter (eller snarare inte koppa upp dom).

Hittade den här förtjänstfullt skrivna guiden: http://www.diamondroid.com/

Tyvärr är den inte uppdaterad på ett tag.

Någon här som använder androidprodukter och som lyckats göra sig kvitt Googles snokande? Hur i så fall?

Hmm... skrev ett långt inlägg.. som jag raderade... men men...

Tror det blir svårt... men vill man göra avkall på vissa saker så är det inte omöjligt...

Google vet exakt vart och när du surfar om du inte ändrar den förvalda DNS'en i Android telefoner som exempel...

Google vet antagligen mer om dig och dina livsvanor (beroende på hur mycket du använder telefon/dator/surfplatta/chromecast osv) än du vet själv...

Någon gång i framtiden kanske det vore dags att kunna läsa ALL information dom har om mig... det hade nog varit en upplevelse... kanske något för någon internationell domstol... jag menar jag har visserligen säkert godkänt detta i olika EULA's, rättigheter osv osv... men allt det där borde en domstol kunna avgöra att även jag har rätt att se informationen jag delat med mig... eller?

Jag är inte paranoid lagd så jag anser väl att jag antagligen är en obefintlig myra i en gigantisk myrstack... som bara växer... och gör mig obetydligare och obetydligare...

Det positiva är att man får en del tjänster "gratis" (nej inget är gratis, men det är så dom upplevs).

Men till ämnet..

Om jag skulle göra ett allvarligt försök så tror jag min telefon i princip enbart går att ringa på efter man täppt till så mycket man kan... och det är liksom inte så jag vill använda min telefon idag...
Citera
2016-06-18, 19:36
  #3
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Verkar som Google och deras androidsystem fått flyga helt fritt under radarn under debatten om Microsofts spionerande operativsystem Windows 10.

Medans det i Microsofts fall (kanske?) går att på ett relativt enkelt sätt skydda sig från deras spioneri genom att ändra i inställningar och att ladda ner extern mjukvara (spybot anti-beacon), verkar det stört omöjligt att värja sig från Googles dito i androidsystemet.

Är relativt ny på android men har snabbt insett att vill man inte dela med sig av sitt liv/livsstil till Google och därmed göra sig till produkt i deras reklamsortiment (eller ännu värre?), skall man inte använda deras androidprodukter (eller snarare inte koppa upp dom).

Hittade den här förtjänstfullt skrivna guiden: http://www.diamondroid.com/

Tyvärr är den inte uppdaterad på ett tag.

Någon här som använder androidprodukter och som lyckats göra sig kvitt Googles snokande? Hur i så fall?
Ditt säkraste bett om du vill använda Android och fortfarande vara säkert är att göra en egen build av Android. Android är open source.

Men en mobiltelefon ska man aldrig betrakta som säker i dagsläget. Alla världens mobiler verkar vara sårbara för basebandattacker. Det innebär att någon som sitter på bakdörrarna kan köra valfri kod på avstånd i din mobil utan att du märker något alls. T.ex. installera spionprogram eller avlyssna mikrofonen.

I framtiden kanske något kommer som är skyddat mot basebandattacker, men så länge du har ett SIM-kort så kan du betrakta din enhet som osäker. Det är inte samma sak som att spåras på samma sätt som Google gör, men ville bara belysa det.

Säkrast är du om du betraktar din mobiltelefon som en korrupt polis. Använd den gärna! Men kanske inte till allt, överallt.

Läs gärna detta:
Mission Impossible: Hardening Android for Security and Privacy
https://blog.torproject.org/blog/mis...ty-and-privacy
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-06-18 kl. 19:49.
Citera
2016-06-18, 21:38
  #4
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Verkar som Google och deras androidsystem fått flyga helt fritt under radarn under debatten om Microsofts spionerande operativsystem Windows 10.
Det är väl snarare så att eftersom Google är ett marknadsföringsföretag så räknar och vet alla om att de samlar, sparar och delar information om oss, medan Microsoft, Apple och Samsung inte alls behöver tjäna pengar på sådana uppgifter och därför är det förvånande när de ändå gör det.
Citera
2016-06-22, 23:28
  #5
Medlem
pepsi haxs avatar
Undrar detta jag med, youtube textar videor och oftare och oftare så ser jag videor med översatt titel till grekiska, snart är allt på youtube grekiska för mig.
Vet ej hur eller varför detta görs.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback