Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-18, 16:48
  #1
Medlem
Hej!

Har nyss fixat en ny dator, då jag inte kan speciellt mycket om grejerna så köpte jag en färdig. Tycker att den funkar ganska bra men hade hoppats på att den vore lite bättre, ni kunniga människor där ute kanske kan hjälpa mig lite? Hade velat höja mina FPS (frames per sekund) utan att sänka grafiken, vad behöver jag?

Nytt grafikkort? (Svårt att byta? Vilka kan passa?)

Något annat?

Datorn jag köpte heter: ASUS G11CD-NR020T

Grafikkortet som finns i den hetere: NVIDIA GeForce GTX 950M

Tack på förhand

MVH //Street
Citera
2016-06-18, 17:00
  #2
Medlem
Cykablyaats avatar
Vilket/vilka spel rör det?
__________________
Senast redigerad av Cykablyaat 2016-06-18 kl. 17:03.
Citera
2016-06-18, 17:03
  #3
Medlem
950 är ett helt ok kort och om du köpt en paketdator är den ihopplockad med likvärdiga komponenter. Du kommer att kunna spela i princip alla spel med högsta inställningarna utan några större problem.

Men du får nog beskriva vilka spela du hade tänkt att spela.
Citera
2016-06-18, 17:16
  #4
Medlem
Farmorbengts avatar
Är det CSGO du vill boosta fps på så ska du satsa på en bra cpu.
Typ en skylake 6700k
Citera
2016-06-18, 22:16
  #5
Medlem
Hej, tack för alla svar
Handlar mestadels om CSGO och Overwatch, ligger på en fps på ca 70-80 på Overwatch och då har jag redan sänkt grafiken en del. (Vill gärna inte sänka upplösningen på spelet)

Vill gärna komma över 100 fps utan att spelet ser dåligt ut och undrar vad som gör att jag inte når dit?
Är det grafikkortet? eller är det cpu som inte håller måttet som Farmorbengt skrev?

Har en Benq XL2411 skärm så den borde väl inte vara något problem? (HDMI koppling ifrån Skärm till dator)

Hade två skärmar inkopplade, men kopplade ifrån en då jag läste att det kunde hjälpa? Det blev lite bättre men ganska liten skillnad

//Street
Citera
2016-06-18, 22:42
  #6
Medlem
Garanterat grafikkortet som behöver biffas upp. Ett 960 vill du nog ha i vart fall om du ska spela nya spel med någorlunda höga inställningar och fortfarande ha hög fps. 950m används i laptops och är inget vidare att spela på. Processorn är bra och ramminnena ser fina ut.
Citera
2016-06-18, 23:31
  #7
Medlem
Som Flaimastel skriver så är gtx 950m rätt sunkigt och till för bärbara datorer. Aldrig sett en stationär dator med ett m-kort förut, ytterst märkligt bygge. Du har dock ett annat problem i att du kopplat in skärmen med HDMI.

Din skärm klarar 144hz, men du måste koppla den med dual-link-DVI för att det ska fungera. Med HDMI är du låst till 60 hz, vilket ger massiv tearing vid hög fps samt betydligt värre input delay.

Troligtvis har ditt 950m ingen DVI-kontakt, men köper du ett nytt kort är det något du bör se till att det finns. Detta eftersom du annars inte kommer att få någon nytta av den ökade prestandan då skärmen ändå bara uppdaterar i 60hz.

Kan även tipsa om att hålla utkik efter begagnade grafikkort just nu. Nvidia lanserade nyligen sina nya 1070/1080-kort och många som vill uppgradera säljer därför av sina 960/970.
Citera
2016-06-19, 03:25
  #8
Medlem
Såg nu att det bara sitter ett 300w nätagg i datorn vilket är för klent för att driva något modernt "riktigt" grafikkort, så ska du uppgradera kommer du tyvärr få byta ut det också. (minst 500w rekommenderas för de flesta nyare nvidia-korten)

Att den där datorn verkar säljas som ett "gaming-system" är minst sagt tveksam marknadsföring, de har satt i en bra processor/ok med minne men sen snålat på grafik-sidan. (och inte ens satt i ett nätagg som låter en uppgradera)

Har du möjlighet så skulle jag lämna tillbaka datorn och satsa på ett hemmabygge istället. Inte så svårt som man kan tro, finns mängder med instruktions-videos osv på Youtube.
__________________
Senast redigerad av theorell 2016-06-19 kl. 03:34.
Citera
2016-06-19, 04:10
  #9
Medlem
hakro807s avatar
Ett 300W nätaggregat kan driva nästan vilket realistiskt grafikkort som helst. Skulle inte bli förvånad om också ett GTX 1080 (som vi vet är dyngsnabbt) skulle fungera i systemet, även om det är på näppen.

Nu gör jag dock antagandet om att det finns 12v-kablar tillgängliga.
Citera
2016-06-19, 04:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ett 300W nätaggregat kan driva nästan vilket realistiskt grafikkort som helst. Skulle inte bli förvånad om också ett GTX 1080 (som vi vet är dyngsnabbt) skulle fungera i systemet, även om det är på näppen.

Nu gör jag dock antagandet om att det finns 12v-kablar tillgängliga.

Nvidias officiella rekommendation är 500w, vilket jag iof kan hålla med om kan vara lite i överkant.

Skulle inte alls känna mig trygg med att ligga så långt under som 300w, speciellt eftersom färdigbyggen tenderar att ha noname skräp-agg som underpresterar. Kan bli jobbiga problem med att vissa spel funkar, men andra som pressar kortet hårdare krashar.
Citera
2016-06-19, 10:27
  #11
Medlem
Så ett nytt ström aggregat på 500W, är det svårt att byta? Öppnade datorn igår kväll för att kolla lite, kan ge ut lite bilder hur det ser ut när jag kommit hem ifrån jobbet.

Och grafikkortet, antar att man inte kan ta vilket som? Det måste ju passa in med dom andra kablarna i datorn, samma sak borde vara med aggregatet?

Ska ge ut lite blider senare idag.

Tackar återigen för alla vänliga svar, ska fixa den kabeln du pratade om Theorell.

//Street
Citera
2016-06-19, 14:11
  #12
Medlem
Så där, här är lite bilder om någon är nyfiken, jag visste inte exakt vad jag skulle ta kort på men förhoppningsvis kan ni se något.






Mina frågor består.

Är det svårt att byta ström aggregatet? Behövs det? Vilket aggregat hade ni rekommenderat som passar?

Är det svårt att byta grafikkortet? Vilka passar och vilket skulle ni rekommendera?

//Street
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback