Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-18, 11:51
  #1
Medlem
Sunimods avatar
Snart är det Midsommar igen. En jättestor tradition i Sverige och bland svenskar.

Är vårt firande av Midsommar att anse som kränkande mot våra invandrare från helt andra kulturer?
Och kommer även denna högtid ses som ett hot mot integration och invandring och tystas ned för att inte stöta sig mot oliktänkande.

Ja det vore enligt mig ett vansinne utan like.

Då brukar även många äta sill och färskpotatis och skålas i brännvin med tillhörande sång.

Givetvis finns hos många förståelse för att inte alla kan äta griskött men sill borde de flesta kunna äta och vore väl underbart om vi kunde dela vår fina tradition.

Eller är sådant tänk också kränkande och rasistiskt?
Vad jag anser verkligen ett bra sätt för att bidra till integration om vi får med våra invandrare i denna fina tradition.

Vad anser ni andra om detta?
Citera
2016-06-18, 11:54
  #2
Medlem
jag kan inte se varför den skulle vara kränkande? eller varför man skulle behöva äta sill för den delen heller?

Jag vet en del invandrare som firar midsommar, de flesta inte.

Jag ser inget problem öht ärligt talat. Vill man fira midsommar gör man det, annars gör man nått annat?

edit: ramadan har inte hunnit sluta i år va? Så muslimer har la fullt upp med sitt eget i vilket fall antar jag, iaf de som väljer att fasta.
Citera
2016-06-18, 11:56
  #3
Medlem
UngeHerrProms avatar
Såklart det inte är rasistiskt, förstår att du försöker härma PK folk men dom är knappast såhär extrema, var en gång i akalla och fira midsommar där, jätte trevligt faktiskt, en politiker anordnar något där varje år, du borde åka dit och prova
Citera
2016-06-18, 11:58
  #4
Medlem
Grävulens avatar
Varför engagera invandrare i svenska traditioner? Midsommarafton är en hednisk fruktsamhetsritual som muslimer inte får delta i. Integrerad är man om man på egen hand firar eller uppmärksammar svenska högtider utan draghjälp från riktiga svenskar. För att ett samhälle ska nå dit kan inte invandring tillåtas utöver de som flyttar till Sverige efter giftermål med en etnisk svensk. Det är så naturlig invandring och integration sker och har skett i resten av världen innan den organiserade massinvandringens början.
Citera
2016-06-18, 11:58
  #5
Medlem
Nej, jag anser inte att det är rasistisk eller kränkande att fira midsommar.
Jag tycker alla andra också ska fira midsommar. Passa på att köpa papphattar, bjuda in vänner och äta sill och potatis. Går bra för muslimerna att följa med efter solen gått ner. Dem har ramadan nu.
Citera
2016-06-18, 12:04
  #6
Medlem
Inte rasism men har vi en tradition där rasifierade ej kan delta så kan man se det som ett demokratiproblem? Muslimer får till exempel inte ära kött eller dricka alkohol. Det gör att de utesluts ur sammanhang där vithetsnormen råder. Det bör man vara kritisk emot. Midsommarafton är alltså långt ifrån oproblematisk.
Citera
2016-06-18, 12:08
  #7
Medlem
Sunimods avatar
Nej jag hoppas verkligen inte det kommer inskränkningar på hur vi firar Midsommar precis som det påverkar Luciafirande på dagis mm.
Citera
2016-06-18, 12:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Inte rasism men har vi en tradition där rasifierade ej kan delta så kan man se det som ett demokratiproblem? Muslimer får till exempel inte ära kött eller dricka alkohol. Det gör att de utesluts ur sammanhang där vithetsnormen råder. Det bör man vara kritisk emot. Midsommarafton är alltså långt ifrån oproblematisk.

På en midsommarfest kan deltagarna ta med vad de vill och kan äta o dricka. Sång o dans likaså. Konstigare är det inte.

Det är ett ypperligt tillfälle att lära och delta i varandras seder. Den muslimska hög av gräs och den kristna alkoholfylla. Det blir nog bra och kul.
Citera
2016-06-18, 12:35
  #9
Medlem
Sculleys avatar
Visst kan midsommarfirandet vara både rasistiskt och kränkande.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...3375f1e46e.jpg
Citera
2016-06-18, 13:15
  #10
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Visst kan midsommarfirandet vara både rasistiskt och kränkande.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...3375f1e46e.jpg


ojojoj en stor Svensk flagga överst på midsommarstången.
Citera
2016-06-18, 13:37
  #11
Avstängd
Medelhavets avatar
Ja det är det. Men det ska ändå firas, dock ska man ha invandring och invandrares traditioner i fokus. Man ska lyfta upp deras kultur samma dag.
Citera
2016-06-18, 13:53
  #12
Avstängd
victortichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Inte rasism men har vi en tradition där rasifierade ej kan delta så kan man se det som ett demokratiproblem? Muslimer får till exempel inte ära kött eller dricka alkohol. Det gör att de utesluts ur sammanhang där vithetsnormen råder. Det bör man vara kritisk emot. Midsommarafton är alltså långt ifrån oproblematisk.


Vad hade ni tänkt göra åt det då??
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback