Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-09-03, 16:18
  #49
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster


Förra årets besikning:
Kod:
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500 varv: 0.0 (0,3)
Lamda: 1,02 (0,97- 1.03)
HC 010 (100)

Vid årets besiktning, ej godkänt:
Kod:
CO: 0,7 (0,5)
CO 2500 varv: 0.5 (0,3)
Lamda: 1,02 (0,97- 1.03)
HC 130 (200)


Ombesiktning:
Kod:
CO: 0,0 (0,5)
CO 2500 varv: 0.0 (0,3)
Lamda: 1,03 (0,97- 1.03)
HC 19 (100)

Jag bytte luftfilter och tändstift och lagade antagligen luftläckage i insuget.
Slapp att köpa ny katalysator.


Luftläckage korrigeras av lambdasonden, det ses också på ditt protokoll. Lambda är oförändrat.

Tror mer på tändstift eller att katalysatorn inte var tillräckligt varm första gången.
Alternativt om du brände hiskeliga mängder olja? Städade och torkade du bort en massa olja?
Citera
2018-09-10, 21:00
  #50
Medlem
Hej,

Jag fick följande på besiktningen:

-Förhöjd tomgång CO-Halt 0,6 (max 0,3)
-Tomgång CO-Halt 2500 varv 0,7 (max 0,2)
-Tomgång HC-Halt 256 (200)
-Förhöjd tomgång Lambda-värde 0,96 (0,97-1,03)

Har bytt tändstift (dom va helt slut), luftfilter, oljefilter.

Tror ni det kan vara något mer som spökar, tjuvluft?
Kör en Golf V 1,4 TSI, nån mer erfarenhet?

Tänkte försöka ombesikta, ska jag slå i lite E85, köra den riktigt varm och hoppas på det bästa?
Citera
2018-09-10, 21:26
  #51
Medlem
Motorn klara ca 40% E85 innan regleringen slår i taket, så skål biljäkel
Citera
2018-09-10, 21:32
  #52
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djolle
Hej,

Jag fick följande på besiktningen:

-Förhöjd tomgång CO-Halt 0,6 (max 0,3)
-Tomgång CO-Halt 2500 varv 0,7 (max 0,2)
-Tomgång HC-Halt 256 (200)
-Förhöjd tomgång Lambda-värde 0,96 (0,97-1,03)

Har bytt tändstift (dom va helt slut), luftfilter, oljefilter.

Tror ni det kan vara något mer som spökar, tjuvluft?
Kör en Golf V 1,4 TSI, nån mer erfarenhet?

Tänkte försöka ombesikta, ska jag slå i lite E85, köra den riktigt varm och hoppas på det bästa?
Kan vara bra att testa med en skvätt E85 och se hur det går se till att ha igång bilen en stund innan du kör in den på besiktningen så motor och katalysator är varma
Citera
2018-09-10, 22:33
  #53
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Jag sätter ett flak kall bärs på att det är lambdasonden som är bekymret.

Ett för lågt lambdavärde kan nästan alltid härledas till en trasig sond.

Förresten, jag sätter TVÅ flak...

Någon som sätter emot.

Bytte just lambdasond på min kärra av ovan nämnda anledning! Sätter TRE flak!
Citera
2018-09-11, 19:12
  #54
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Luftläckage korrigeras av lambdasonden, det ses också på ditt protokoll. Lambda är oförändrat.

Tror mer på tändstift eller att katalysatorn inte var tillräckligt varm första gången.
Alternativt om du brände hiskeliga mängder olja? Städade och torkade du bort en massa olja?

Körde bilen 3,5 mil till bilprovningen och kom in snabbt så kall katalysator kan vi stryka. Tändstiften såg inte helt slut ut. Frisk färg på dem.

Om oljan kommit in i förbränningen är svårt att säga. Mycket oljan fanns ovanpå insugsgrenröret men bara mitt under insugsslangen. Fick anmärkning på oljeläckage också så det fanns säkert under bilen också. Oljenivån var i botten så det mesta kan ha runnit ut. Nu finns inget oljeläckage.

Skulle allt bero på igensatt luftfilter alltså?
Citera
2018-09-22, 02:07
  #55
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Körde bilen 3,5 mil till bilprovningen och kom in snabbt så kall katalysator kan vi stryka. Tändstiften såg inte helt slut ut. Frisk färg på dem.

Om oljan kommit in i förbränningen är svårt att säga. Mycket oljan fanns ovanpå insugsgrenröret men bara mitt under insugsslangen. Fick anmärkning på oljeläckage också så det fanns säkert under bilen också. Oljenivån var i botten så det mesta kan ha runnit ut. Nu finns inget oljeläckage.

Skulle allt bero på igensatt luftfilter alltså?

Nej. Titta på lambda. Oförändrat. Lambdasonden kommer korrigera för alla fel på luft/bränslesystemet (upp till en viss gräns). Sen får man en ilsken motorlampa.
Citera
2018-09-22, 12:23
  #56
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Titta på lambda. Oförändrat. Lambdasonden kommer korrigera för alla fel på luft/bränslesystemet (upp till en viss gräns). Sen får man en ilsken motorlampa.

Ja, du hävdar det och har säkert rätt men tändstiften såg inte helt fel ut. Tvåpoliga dessutom.

Oljan isåfall.
Om vi tittar på luftrenaren:

Insuget går till en burk där det först sitter ett veckat pappersfilter. Efter pappersfiltret kommer det en slang från vevhusventilationen in i burken. Ut ur burken går en slang till gasspjället. Slangen är en typ "flexslang". I den flexslangen låg det motorolja som man kunde hälla ut. Oljan måste ha kommit från vevhusslangen. Olja hade runnit ut på grenröret också så där måste också ha funnits ett hål för luft att komma in.

Vart mäter egentligen luftmassemätaren? Om luft kommer in efter den så blir det väl nåt knas?
Citera
2018-09-25, 21:41
  #57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, du hävdar det och har säkert rätt men tändstiften såg inte helt fel ut. Tvåpoliga dessutom.

Oljan isåfall.
Om vi tittar på luftrenaren:

Insuget går till en burk där det först sitter ett veckat pappersfilter. Efter pappersfiltret kommer det en slang från vevhusventilationen in i burken. Ut ur burken går en slang till gasspjället. Slangen är en typ "flexslang". I den flexslangen låg det motorolja som man kunde hälla ut. Oljan måste ha kommit från vevhusslangen. Olja hade runnit ut på grenröret också så där måste också ha funnits ett hål för luft att komma in.

Vart mäter egentligen luftmassemätaren? Om luft kommer in efter den så blir det väl nåt knas?


Luftmassemätaren mäter all luft som går in i motorn. Den används huvudsakligen för att mäta luftåtgång under steady state. Under transienter tar man till andra metoder för att uppskatta massflödet in i cylindrarna eftersom luftmassemätaren är relativt långsam (sitter i början av insugssystemet).

Eventuella läckage efter luftmassemätaren kommer att orsaka ett felaktigt blandningsförhållande mellan luft och bensin. Blandningsförhållande uttrycks som lambda, lambda större än 1 och du har för mager blandning (för mycket luft/för lite bensin), lambda mindre 1 är precis tvärtom.

Lambda mäts med en lambdasond. Bilens styrsystem kommer att reglera bort luftläckage med hjälp av återkopplingen från lambdasonden. Moderna bilar är därför ganska okänsliga för mindre luftläckage.

Ett igensatt luftfilter kommer enbart innebära en restriktion av luftflödet, detta kommer leda till ett visst effektbortfall vid max last. Förutom det sker inget annat.

På äldre bilar, (läs förgasare) saknas återkoppling av faktiskt bränsle/luftblandning och på dessa bilar kommer/kan ett igensatt luftfilter orsaka större problem.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback