Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Nej det är inte inte att förklara logiken utan ett argumentationfel.
Exempel:
Jag hade rutor på magen när jag var 15. Det betyder inte att jag får det igen senare i livet.
Sedan när styrs den globala ekonomin av logik? Vill du förklara, oh du store debattör som resonerar så logiskt?
Jag trodde nämligen i min enfald (?) att det var mestadels psykologi och andra primärt mänskliga beteenden (som i sin tur styrs av hormoner och kanske främst av vår urgamla reptilhjärna som reagerar snabbt och baserat på känslor i motsats till den långsamma prefrontala cortexen) som styrde sådant trivialt som t.ex. utbud och efterfrågan (ex det gigantiska utbudet av svinbilligt stål från kina i dagsläget och sedan en tid tillbaka), samt förstås vår syn på framtiden såväl som synen på vår egen och världens ekonomi... Är det verkligen logik som styr våra förhoppningar om framtiden tror du?
Att logiskt försöka "förstå" ett problem som inte går att förklara logiskt är väl dömt på förhand att misslyckas? Det är nog som att försöka resonera klokt med en person som lider av akuta vanföreställningar och tror sig diskutera avancerad finanspolitik med en skalbagge.
Det hindrar förstås inte att man försöker, men särskilt logiskt är det väl ändå inte, herr logik? Man har att förhålla sig till framtiden oavsett hur den blir, men att förstå den? Att försöka förutspå den? Ja men lycka till! Bättre män än du har försökt!