Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-16, 12:34
  #1
Medlem
Jag och min pojkvän ska till Sicilien i slutet av juli. Vi flyger till Palermo där vi tänkte spendera två dagar. De resterande 5 dagarna av semestern vill vi vara någonstans där det finns goda badmöjligheter men inte för packat med turister på stranden. De platser vi funderar på är Castellammare del Golfo, Trapani, Scopello eller San Vito Lo Capo då det måste ligga hyfsat nära Palermo. Hur är stranden/stränderna i de två förstnämnda? Stranden i San vito lo cape ser visserligen väldigt fin ut men vi får känslan av att staden inte är en "riktig" stad utan mer består av turistshoppar och hotell uppbyggda kring stranden? Angående Scopello är frågetecknet om det är för litet då vi vill kunna gå ut på kvällen och äta och dricka gott och åtminstone ha några restauranger att välja på.

Dela gärna med er utav era erfarenheter och kom gärna med tips på andra städer/byar som kan vara trevliga att besöka som inte ligger alltför långt ifrån Palermo.
Citera
2016-07-03, 14:41
  #2
Medlem
Jag drar iväg min standarduppmaning till människor som ska besöka Sicilien.
Missa för allt i världen inte en tur till de Eoliska öarna med Stromboli som höjdpunkt!
Det tar minst en dag i anspråk men det är det definitivt värt. Jag som är kräsen av naturen ville inte åka tillbaka med båten utan göra som Ingrid Bergman, Dolce & Gabbana och diverse andra italienska VIP:s och stanna hela sommaren.
Citera
2016-07-03, 15:49
  #3
Medlem
yoloswagetcs avatar
Efter att ha semestrat på Sicilien så är väl mitt bästa tips är att spendera så lite tid i skitstaden Palermo som möjligt. Själv älskade jag Cefalù, en liten stad med strand och mycket gammal fin arkitektur. En gammal stadskärna, mycket härliga uteställen, precis som man vill ha det i Italien.

Skulle det vara så att ni får feeling kan jag rekommendera att ni, för en dag eller natt, lämnar Sicilien och tar tåg eller bil upp till Kalabrien. Otroligt fint område, inte så turistigt som det kan vara kring större italienska städer. Finns en liten stad där som heter Tropea. Inte varit där sedan 2006, men är det lika bra nu som det var då så är det ett tips iallafall.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2732252

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback