Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-16, 00:52
  #1
Medlem
Hej, jag försöker gå ner i vikt och vänder mig till er för tips. Väger nu kring 85 och är ungefär 170cm lång. Skulle helst av allt hamna under 70 sträcket men det är en bra bit bort.

I dagsläget käkar jag:
Ett ägg till frukost och en VLD Shake
Till lunch blir de samma fast ett till ägg
Till middag käkar jag de som serveras alt. Gör egen middag av de som finns.
Sen blir det även föda mellan måltiderna som tex en banan eller ett äpple.

Har hållt på i snart två veckor och inte tappat ett enda kg. Visst har jag fuskat nångång men aldrig under dessa veckor har jag legat över 2000kcal.

Promenerar när jag kan annan träning blir det inte.

Är de något jag gör fel eller kommer jag rasa i vikt på ett tag?
Är detta en hållbar diet? Om inte vad ska jag göra för skillnad?
Citera
2016-06-16, 01:10
  #2
Medlem
Tripportreats avatar
Troligtvis så får du i dig mer energi än du tror, hur avgör du att du ligger på under 2000 kcal/dag?

Två veckor i det kortaste laget för att avgöra om en diet är bra eller dålig, hade du legat på kaloriunderskott så hade du dock märkt skillnad.

Se över din beräkning av kaloriintaget

//Tripportreat
Citera
2016-06-16, 07:29
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maloku
Hej, jag försöker gå ner i vikt och vänder mig till er för tips. Väger nu kring 85 och är ungefär 170cm lång. Skulle helst av allt hamna under 70 sträcket men det är en bra bit bort.

I dagsläget käkar jag:
Ett ägg till frukost och en VLD Shake
Till lunch blir de samma fast ett till ägg
Till middag käkar jag de som serveras alt. Gör egen middag av de som finns.
Sen blir det även föda mellan måltiderna som tex en banan eller ett äpple.

Har hållt på i snart två veckor och inte tappat ett enda kg. Visst har jag fuskat nångång men aldrig under dessa veckor har jag legat över 2000kcal.

Promenerar när jag kan annan träning blir det inte.

Är de något jag gör fel eller kommer jag rasa i vikt på ett tag?
Är detta en hållbar diet? Om inte vad ska jag göra för skillnad?

Har kört med fatsecret i snart 1.5 år (kcal-app) och kan säga att ibland rasar vikten ner som fan helt plötsligt och ibland står den still i evigheter (känns det som) trots ett ganska likvärdigt underskott. Så kör på ett tag till innan du ändrar.
Citera
2016-06-16, 07:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Troligtvis så får du i dig mer energi än du tror, hur avgör du att du ligger på under 2000 kcal/dag?

Två veckor i det kortaste laget för att avgöra om en diet är bra eller dålig, hade du legat på kaloriunderskott så hade du dock märkt skillnad.

Se över din beräkning av kaloriintaget

//Tripportreat

Tack för svar, jag använder mig av en app som heter lifesum för att hålla koll på kcal intag.
Citera
2016-06-16, 07:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon
Har kört med fatsecret i snart 1.5 år (kcal-app) och kan säga att ibland rasar vikten ner som fan helt plötsligt och ibland står den still i evigheter (känns det som) trots ett ganska likvärdigt underskott. Så kör på ett tag till innan du ändrar.

Jasså förhoppningsvis kommer mitt ras med då ;-). Ja, jag hade tänkt köra månaden ut åtminstone och utvärdera därefter.
Citera
2016-06-16, 10:57
  #6
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon
Har kört med fatsecret i snart 1.5 år (kcal-app) och kan säga att ibland rasar vikten ner som fan helt plötsligt och ibland står den still i evigheter (känns det som) trots ett ganska likvärdigt underskott. Så kör på ett tag till innan du ändrar.

Är där felet ligger. Underskottet kommer inte vara samma under viktnedgången. Energiförbrukningen sjunker vid viktnedgång och man får anpassa underskottet efter det. T.ex minus 500 kcal när du väger 90 kg kanske funkar tills du når 84 kg sen får du sänka ytterligare.
Citera
2016-06-16, 11:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Är där felet ligger. Underskottet kommer inte vara samma under viktnedgången. Energiförbrukningen sjunker vid viktnedgång och man får anpassa underskottet efter det. T.ex minus 500 kcal när du väger 90 kg kanske funkar tills du når 84 kg sen får du sänka ytterligare.
Jodå...har justerat det alltefter jag gått ner...vikten är ändå en klurig sak. Kan stå still 1 v ändå för att sen gå ner 1 kg på nåhra dagar.. även magmåttet kan stå still när vikten minskar för att sedan försvinna 2 cm när vågen står stilla....skumt men i slutändan så stämmer det ganska bra. Menar bara att några veckor är svårt att få det exakt. Månad för månad stämmer det oftast ok.
Citera
2016-06-16, 12:44
  #8
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon
Jodå...har justerat det alltefter jag gått ner...vikten är ändå en klurig sak. Kan stå still 1 v ändå för att sen gå ner 1 kg på nåhra dagar.. även magmåttet kan stå still när vikten minskar för att sedan försvinna 2 cm när vågen står stilla....skumt men i slutändan så stämmer det ganska bra. Menar bara att några veckor är svårt att få det exakt. Månad för månad stämmer det oftast ok.

Ja så är det ju. Salt, vätska osv påverkar ju vikten. Precis som du säger borde man inte jämföra dag för dag utan veckovis eller månadsvis t.ex.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback