Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 06:53
  #673
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Caset talar för sig självt.

TMG har all fundament att fortsätta upp = Siffror i ryggen, ledning, potential och affärsidé. Alla emissionsaktier har i princip omsatts också och om vi kollar på free-floaten sen innan så har knappt en enda utländsk säljare existerat förutom NEO = Folk kräver mer trots bra uppgång redan.

TMG gjorde 13.850.000kr vinst 2015 = branschsnittets p/e är 17 och om vi jämför med Indutrade som många liknar med TMG så har de p/e på 21 till och med. Men räknar vi på 17 som egentligen är lågt då TMG hade 90% tillväxt förra året och är i en mycket aggressiv expansionsfas så bör det vara mer än p/e 17 men vi räknar med det för att ha marginaler. Det ger en nuvärdeskurs i januari då siffrorna är från 2015 på = 13.850.000/14.410.000(antalet aktier)*17 = 16.3kr = 1,75 euro och det är då exklusive årets tillväxt, kommande förvärv som sägs komma inom 25 dagar enligt VDn och utan att tänka på potential.

Då förra förvärven skedde á 4st på en gång = Black marketing, Nice and polite, One9ninety och Creative i januari så kommer troligtvis nästa förvärvs-pm vara likadant = runt 4st. Och med tanke på att de planerar att göra 20-25 förvärv i år så känns det troligast.

RIKTKURS

Vinst 13.850.000kr år 2015 = 6mån sedan. Tillväxt + Potential INTE inräknad. Alltså detta är en riktkurs baserad på förra årets siffror.

Antalet aktier 14.410.000st

Branschens snitt p/e = 17

Riktkurs för 6mån sen = 13.850.000/14.410.000*17 = 16.3kr = 1.75 euro
Jämför vi med Indutrades p/e som är 21 och som har liknande affärsidé och ligger långt före TMG men som förvärvar mycket defensivare än TMG så ger det följande DÅVÄRDERSKURS efter 2015 = 13.850.000/14.410.000*21 = 20.2kr = 2.17 euro

Det är alltså bara räknat på 2015 års siffror. Argument på det?

Det är bara räknat på VINSTEN och inte potential, affärsidé, framtida förvärv som i princip är bekräftade av företaget om du kollar länkarna Finkille leverade. Jag vet inte vad potential etc är värt men det kommer marknaden avgöra i veckan.

För mig är i alla fall ledningen och potentialen värd väldigt mycket då de för varje förvärv = blir större = får större avtal och kunder som är affärsidén. Och för varje förvärv = nya VDs in i ledningen som bidrar med synergier och kundkontakter och affärskontakter som i sin tur kan förvärvas eller känne någon som vill förvärvas.

Att TMG har 100 scoutade företag AS WE SPEAK och 20-25 bolag på väg in enligt 3 videoklipp + som mål att inom 5 år bli topp 50 största marketingföretaget i världen och vara på MAIN NASDAQ visar på ambition och explosionsartade affärsplaner. VDn nämner även i intervjun med Stockpicker att de har över 100M EURO på väg in i bolaget 2016. Vad har du för kommentarer om det? Eller är du bara här för att kasta sand?

Källor:

https://www.youtube.com/watch?v=OIxUWNGMta4. - Här nämner Callum att det ska göras mellan 20-25 förvärv redan 2016. Intressant från 20min in i klippet, nämner förvärven 25min in i klippet. Callum nämner även att ta in "the next group of companies" snart vilket motiverar en hypotes att nästa förvärvs-PM inte blir på 1 förvärv utan på flera samtidigt = Kolla i jan då de förvärvade Black marketing, Nice and polite, Creative och One9ninety samtidigt.

https://www.youtube.com/watch?v=Q6yz45WZ-uY - 12min in i klippet berättar Chris Reed som är en av Asiens mest följda på Linkedin att de planerar att vara över 100 bolag i framtiden

https://www.linkedin.com/pulse/unity...jeremy-harbour - Här berättar Jeremy att de har 1 miljard i värde på väg in i bolaget 2016

http://news.cision.com/se/cision-pro...north,c2025988

According to Jeremy Harbour it is relatively easy to end up among the top 50 companies in the world through mergers and acquisitions, as a group moves beyond the lower tiers once it consists of 13 to 14 companies. There is no set amount, but a number of about 20 companies have been floated around following internal discussions.

Jeremy Harbour cannot answer currently whether further acquisitions are afoot. He nevertheless reveals that The Marketing Group is at present analyzing close to 100 companies. Regarding the future and where he sees the group within five years, he answers confidently:

“By then we will be one of the top 50 entities and listed on Nasdaq Stockholm Main Market. Hopefully, by then, our business model will also have impacted the industry and more small to medium-sized companies will have been given the chance to live up to their full potential.”

Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Årets bästa aktie! har ca 40,000 på 1.1 och tror starkt på bolaget med den ledningen

Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Årets bästa aktie utan tvekan. Varit med från start och resan har knappt börjat. Gå inte på dessa som säger pump och dump!!

Jeremy mm vet exakt vad de håller på med. Ju högre kurs det blir desto billigare blir förvärven!


Håll hårt i aktierna

Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Håller 7 som botten känns det riktigt stabilt!

Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Jag tar hem vinst självklart gaga inget fel med det! Kommer ändå ha % kvar minst . Jag säger bara att jag rekat sen då det är nu alla proffsen kommer och säger de luftslott utan att ha läst på.

Jag gör hur jag vill. Har du också investerat eller vill du bara vara mån om oss aktieägare som kan råka illa ut

Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Jag visste inte det då fattar du väl!! Jag rekade från 1,1 euro och att folk inte säljer i tid är inte mitt problem. Backa bak i tråden och se vad jag gick på då? Inget gick fel och jag själv sålde alldeles för sent även om jag plussade.
Flashbacks största skitsnackare
2017-05-05, 12:10
  #674
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Flashbacks största skitsnackare

Sitter du kvar och gråter eller? Still, jag rekade från 1,1 köpte första dagen. Ingen kunde veta att dem skulle ööösa ut aktier från olika banker ingen.
2017-05-05, 13:48
  #675
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Sitter du kvar och gråter eller? Still, jag rekade från 1,1 köpte första dagen. Ingen kunde veta att dem skulle ööösa ut aktier från olika banker ingen.

Jo Steve. Många påpekade det som en stor risk både här på FB och på Placera. Med denna modellen så var det rätt så uppenbart att se vad som skulle hända. Bara att ni som var som mest positiva till TMG totalt blundade för detta och hånade alla som hade annan åsikt. T.ex Benson som du kritiserade hårt som visade sig ha 100% rätt bara genom att granska nmodellen.

En viktig lärdom för framtiden hoppas jag att du fick där och alla andra som brände pengar när de köpte på sig "billigt" runt 5-6 Euro.
2017-05-05, 19:01
  #676
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Jo Steve. Många påpekade det som en stor risk både här på FB och på Placera. Med denna modellen så var det rätt så uppenbart att se vad som skulle hända. Bara att ni som var som mest positiva till TMG totalt blundade för detta och hånade alla som hade annan åsikt. T.ex Benson som du kritiserade hårt som visade sig ha 100% rätt bara genom att granska nmodellen.

En viktig lärdom för framtiden hoppas jag att du fick där och alla andra som brände pengar när de köpte på sig "billigt" runt 5-6 Euro.

Haha OM jag fick. TMG var nog nyttigt för många. Tyvärr är många kvar och inte inser detta och vad som sker. Aktier är klurigt helt klart och man ska inte lita på någon. TMG finns alltid i baktankarna och irritationen att man hade en grov jävla vinst som man var blind nog att kasta bort...

Dock så lärde man sig att inte vara girig och har numer en helt annan taktik. All vinst är bra vinst. Jag rekade från 1,1 säger jag fortfarande och rekar aldrig skit för att lura andra. På tillbaka vägen vid 5 euro försökte jag säga till många att lämna och ta förlusten men blev kickad när någon fått tag euro clear listan och sett att jag sålt alla mina aktier. Sekt känslan är aldrig bra då ingen kommer hurra när någon säljer.


ny tid ny strid.
2017-05-06, 18:37
  #677
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Sitter du kvar och gråter eller? Still, jag rekade från 1,1 köpte första dagen. Ingen kunde veta att dem skulle ööösa ut aktier från olika banker ingen.

Vadå gråter? Jag har inte rört denna aktien öht, har pekat ut den som extremt riskfylld. Borde vara du som gråter eller?

Och jo, många visste. Det var ju för fan deras business-case att printa nya aktier, vem fattar inte att dom hamnar på marknaden?
2017-05-06, 20:08
  #678
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Vadå gråter? Jag har inte rört denna aktien öht, har pekat ut den som extremt riskfylld. Borde vara du som gråter eller?

Och jo, många visste. Det var ju för fan deras business-case att printa nya aktier, vem fattar inte att dom hamnar på marknaden?


Varför skulle jag gråta när jag gick ur på plus? Alla är vuxna och kan sköta sina egna affärer de inget dagis det här. Haha lätt att säga nu i efterhand såklart men aja jag rekade en aktie som gjorde 900% im sorry
2017-05-07, 21:22
  #679
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stevegalloway
Haha OM jag fick. TMG var nog nyttigt för många. Tyvärr är många kvar och inte inser detta och vad som sker. Aktier är klurigt helt klart och man ska inte lita på någon. TMG finns alltid i baktankarna och irritationen att man hade en grov jävla vinst som man var blind nog att kasta bort...

Dock så lärde man sig att inte vara girig och har numer en helt annan taktik. All vinst är bra vinst. Jag rekade från 1,1 säger jag fortfarande och rekar aldrig skit för att lura andra. På tillbaka vägen vid 5 euro försökte jag säga till många att lämna och ta förlusten men blev kickad när någon fått tag euro clear listan och sett att jag sålt alla mina aktier. Sekt känslan är aldrig bra då ingen kommer hurra när någon säljer.


ny tid ny strid.

Stort av dig att erkänna ditt misstag och ta lärdom av det! Så länge man gör det så har man ju ändå vunnit någonting på det

Sekter är inte bra för någon. Leder bara till dåliga beslut, bara att se på FPC t.ex. där många följde med upp för att sedan följa med ner igen bara för att fantasivärderingar och ENORM inprisning framfördes som sanning.

Men gällande TMG så finns ett intressant utdrag från investerarträffen ute på Placeras forum. Det bekräftar i princip alla farhågor man hade om bolaget, de betalade alldeles för mycket för bolagen som köptes upp, due diligence var bristande, alla bolag håller inte bra kvalitet samt att de nu överger affärsmodellen till förmån för uppköp med ffa likvider.

De som nu äger företaget äger egentligen bara ett marknadsföringskonglomerat likt andra. Kan bli en direkt uppvärdering till marknadsmässigt P/E givet att företagen levererar vinster som överträffar marknadens förväntningar men därefter är nog uppsidan begränsad då de inte kan växa explosivt med en vanlig uppköpsmodell. De som sitter kvar med höga gav kan nog få svårt att få tillbaka pengarna på flera års sikt.
2017-09-11, 22:28
  #680
Medlem
Denna tråd är otroligt lärorik. Den visar hur viktigt det är att förstå vad man investerar i om man ska göra bra aktieaffärer. Tack alla som skrivit!
2022-07-05, 05:08
  #681
Moderator
Dr Kings avatar
Aktien är avnoterad och tråden låses.

/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback