Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-14, 15:16
  #1
Medlem
Grovedarks avatar
Ja jag förstår mig inte på detta fenomenet. Någon baktanke måste det finnas väl. Hur kommer det sig att alla dessa finurliga individer klär sig som skräpmänniskor och handlar kläder från second hand butiker när de mycket väl har råd med fina och fräscha kläder från bättre butiker?

Vem försöker man efterlikna?
Vad försöker man signalera?

Någon som sitter på denna information?
Citera
2016-06-14, 15:49
  #2
Medlem
Redgreys avatar
Den enda hipster-feminist jag känner klär sig närmast som en fjortis, väldigt moderiktigt, tajta kläder, höga klackar etc. Så kan inte påstå att jag känner igen fenomenet?
Citera
2016-06-14, 15:55
  #3
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danskjaevel
För att dom lagt sina pengar på hasch?

Nej, dessa personer har gott om pengar. De lägger säkert för all del lite på hasch, men de har så det räcker och blir över till en kontantinsats till en borätt på söder. Många hipsters har akademiska utbildningar, välbetalda yrken.

Det är mode helt enkelt, kollar du närmre på kläderna de använder så bli inte förvånad om det är designergrejer från något riktigt trendigt märke. Alternativt second hand, men inte vilket myrorna som helst. Finns second hand butiker där kläderna kostar mer än nya grejer..
Citera
2016-06-14, 16:10
  #4
Medlem
retrospectives avatar
1. Mode. 2. Det är ekonomiskt riktigt. 3. Och folk identifierar sig på olika sätt, vilket i sig inte bör vara konstigt. Det finns onekligen en anledning till varför du uppmärksammar just dessa människor (förmodligen har du väldigt starka känslor mot rådande tidsanda).
Citera
2016-06-14, 16:17
  #5
Medlem
Andersdamaans avatar
För att det inte räcker med att bara vara dum i huvudet! Det måste ju synas också!
Citera
2016-06-14, 16:20
  #6
Medlem
jaybones avatar
Och i vissa fall så är dessa uteliggar-outfits dyrare än din Hugo Boss-kostym

Finns lite olika varianter också, vet inte vad du definierar som hipstern/söder eller uteliggare men några exempel från folk jag känner, alla bor på söder:

1. Kille som inte tror på konsumtion. Jävligt arbetslös och spelar i band. Gillar TV-spel och öl. Väldigt trevlig men väldigt ohipster, gör anti-kaptialism-rock, hänger på sunkhak för att han tycker det är fjantigt att köpa dyr hipsteröl.

2. Tjej som klär sig bara i svart. Hon handlar allt på Filipa-K och liknande. Rätt dyrt men väldigt avskalat.

3. Kille som klär sig som alla andra utanför södermalm.

Typ så.
Citera
2016-06-14, 16:23
  #7
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovedark
Ja jag förstår mig inte på detta fenomenet. Någon baktanke måste det finnas väl. Hur kommer det sig att alla dessa finurliga individer klär sig som skräpmänniskor och handlar kläder från second hand butiker när de mycket väl har råd med fina och fräscha kläder från bättre butiker?

Vem försöker man efterlikna?
Vad försöker man signalera?

Någon som sitter på denna information?

För att vi har koll på vår samtid och råd med dyrt, oavsett om det är nytt eller begagnat.
Att du inte kan förstå koderna säger kanske mer om ditt eget intresse för kläder?
Citera
2016-06-30, 14:30
  #8
Avstängd
för att det är coolt att vara fattig, så dom lådsas oftast.
Citera
2016-06-30, 14:48
  #9
Medlem
weediaans avatar
För att dom vill likna arbetklass folk så dom "passar" in på deras politikska ideologier
Eller så tycker dom det är snyggt
Citera
2016-07-01, 15:55
  #10
Medlem
GoUoDs avatar
Väldigt svårt att få en ensidigt tydlig bild på uteliggare, refererar du till luffare, tiggare eller hemlösa exempelvis?

Jag kan sätta mig i ts definition, just p.g.a. att ointresset för (att köpa/stjäla) nya kläder är stort. Däremot svårt att bli orienterad av det ytliga som TS själv söker definition på.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2016-07-01 kl. 15:58.
Citera
2016-07-02, 07:53
  #11
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weediaan
För att dom vill likna arbetklass folk så dom "passar" in på deras politikska ideologier
Eller så tycker dom det är snyggt

Ja de ser "arbetarklass" som luffare.
I vänstermänniskans sjuka värld så tror de att de skall smälta in om de klär sig som en bostadslös.

En generell uteliggare har bättre klädsmak än en vänsterparasit och jag slår vad om att en bostadslös suckar och skakar på huvudet då vänstermänniskan passerar i sin löjliga utstyrsel.
Citera
2016-07-06, 21:27
  #12
Medlem
Jag märkte en tendens redan på 90 talet att de mer vänsterextrema i min hemstad klädde sig i arbetskläder.

Personer som jag visste ej förvärvsarbetade eller var sjukskrivna traskade runt i Fristad/ Blåkläder utan firmatryck kan tilläggas.

Antar att detta var ett utslag av arbetarromantik. Bidragstagare låtsas vara arbetarklass.

Kul bara att arbetskläder av kvalitét kostar jävligt mycket mer än civila dito.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback