Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-14, 09:49
  #1
Medlem
Nu är det så att jag har kommit in på en yh utbildning som systemutvecklare java.

Detta är upplägget på programmet : http://www.newton.se/shared/2015/02/...%88versikt.pdf

Ser upplägget okej ut för arbetsmarknaden just nu?

Och nu till min fråga, är det värt att gå en yh utbildning istället för en universitets utbildning ? Då jag har läst runt här lite på flashback att vissa arbetsgivare inte ens tittar på ditt cv om du har en yh utbildning, vilket kan göra mig lite orolig då jag gärna vill ha jobb efter min yh utbildning. Så vad ska jag välja yh eller universitet ? ( Om jag kommer in på universitetet ). Är det värt 2 år att gå på en yh eller ska jag istället satsa 3 år på uni ? vad hade ni gjort ?
Citera
2016-06-14, 10:22
  #2
Medlem
Delforumet heter ju Personlig utveckling, studier och arbetsliv.

För:
  • Personlig utveckling -> Välj universitet
  • Studier -> Välj universitet
  • Arbetsliv - Vem vet? Lyckas du bli anställd på "rätt plats", så kanske du inte behöver mer teori ens. Men hur bli anställd?
Citera
2016-06-28, 16:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexeco
Nu är det så att jag har kommit in på en yh utbildning som systemutvecklare java.

Detta är upplägget på programmet : http://www.newton.se/shared/2015/02/...%88versikt.pdf

Ser upplägget okej ut för arbetsmarknaden just nu?

Och nu till min fråga, är det värt att gå en yh utbildning istället för en universitets utbildning ? Då jag har läst runt här lite på flashback att vissa arbetsgivare inte ens tittar på ditt cv om du har en yh utbildning, vilket kan göra mig lite orolig då jag gärna vill ha jobb efter min yh utbildning. Så vad ska jag välja yh eller universitet ? ( Om jag kommer in på universitetet ). Är det värt 2 år att gå på en yh eller ska jag istället satsa 3 år på uni ? vad hade ni gjort ?
Många arbetsgivare har krav att du har nån typ av akademisk examen. Civ eller högskoleingenjör. Så det bästa är att läsa både på universitet och ha som fördjupning YH.
Citera
2016-06-30, 17:11
  #4
Medlem
Joakwims avatar
Om du har möjlighet att välja mellan civilingenjör eller YH så bör du välja det förstnämnda. Jag antar att många olika typer av yrken utesluts om du har en YH utbilding - särskilt yrken som beror av avancerade tekniker. Prestigefyllda arbetsplatser (tänk Google) anställer hellre personer från universitet än personer från yrkeshögskolor.

Personligen tror jag du får mer givande och intressanta yrken om du går en civilingenjörsutbildning.
Citera
2016-08-08, 02:34
  #5
Medlem
Jag har satsat på KY/YH utbildningar. Fördelen är att man snabbt kommer in med praktiska saker och har mycket praktik på företag där man kan visa vad man kan göra och att man är beredd att lära sig från dem.

Högskola och universitet är nog bra för att lära sig djupgående teori hur allt fungerar för att t.ex. kunna jobba med hårdvarunära programmering m.m. Men inom .NET / Java skulle jag nog satsa på YH utbildning.

Är ju dock olika bra kvalitet på skolorna. Universitet och högskolor har väldigt bra struktur och personal som vet hur man lär ut på bästa sätt. YH utbildningar har oftast inhyrda konsulter som är duktig på tekniken men har svårare att lära ut. Dom har nog inte heller samma möjligheter till planering och struktur som på universitet.

Jag kompletterade min YH utbildning med videokurser från Pluralsight och Microsoft Virtual Academy. Där är det bra lärare som kan förklara på ett bra sätt.

Praktikperioden är guld värd om man hittar rätt företag att praktisera på. Går att få extrajobb/sommarjobb och om praktikperioderna är i slutet av utbildningen så går det att komma in i ett projekt som företaget har och sen få fortsätta som anställd.

Har inte hört talas om Newton så vet inte hur strukturen är där.
Citera
2016-08-08, 02:45
  #6
Medlem
Tarstans avatar
Har du gymnasiet hyfsat fräscht i minnet = Högskola/universitet.
Är du äldre och glömt bort att du överhuvudtaget gått på gymnasiet = YH
Kort kan man säga så.

Högskola och Universitet slår alltid YH, endast är undantaget ovanför, då ska du gå YH.
Citera
2016-08-08, 03:00
  #7
Medlem
Det beror ju helt på vad man vill syssla med efter studierna, om man till 100% vet att man vill syssla med t.ex javaprogrammering så ser jag ingen anledning till att läsa 5 år på universitet, då passar det nog bättre med en yrkesutbildning.
Civilingenjörsutbildningarna är oftast extremt breda och kan leda dig till vilken vrå inom branschen som helst.
Citera
2016-08-08, 15:42
  #8
Medlem
tarmspreckarelofs avatar
Har själv läst både på universitetet och en YH. YH är inte dumt men universitetet smäller högre på alla fronter. Inte minst på arbetsmarknaden.
Citera
2016-08-11, 20:20
  #9
Medlem
Självklart väger YH lägre än Universitet, MEN arbetsmarknaden är just nu galen, så om du inte pallar hela upplevelsen med universitet (som iaf för mig var bland det bästa jag gjort) och "bara vill sadla om" är nog en kortare YH/KY-utbildning helt rätt. Efter några år på arbetsmarknaden kommer det inte spela någon roll ändå vad du har för utbildning.
Citera
2016-08-15, 20:41
  #10
Medlem
YH - om utbildningen i fråga har stor konkurrens. Finns spelutbildningar finslipade av gamers, spelutvecklare och kända personer inom området, dessa utbildningar brukar ofta ha utrusning för miljoner. Så jag tycker det smäller högre än universitet i det fallet - om man är inriktad på spelutveckling.

Icke YH generellt - tyvärr kommer många YH-utbildningar endast existera för att ägarna vill casha in.

Om det är en mycket bra yh-utbildning skapat direkt av branschfolk för ett specifikt område du är intresserad av - välj den.

Universitet smäller högre generellt, hos den generella arbetsgivaren. Man kanske inte får lätt att hitta arbete inom det specifika området utan får arbeta som PHP/webb-utvecklare ett tag innan man hittar ett C-jobb där man sysslar med inbyggda system.

Sedan om man siktar på att ha en internationell gångbar examen så är universitet det enda alternativet. Yrkeserfarenhet räcker inte alltid internationellt om den inte är lång och på välkända bolag.
Citera
2016-08-19, 12:05
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PG-k
YH - om utbildningen i fråga har stor konkurrens. Finns spelutbildningar finslipade av gamers, spelutvecklare och kända personer inom området, dessa utbildningar brukar ofta ha utrusning för miljoner. Så jag tycker det smäller högre än universitet i det fallet - om man är inriktad på spelutveckling.

Icke YH generellt - tyvärr kommer många YH-utbildningar endast existera för att ägarna vill casha in.

Om det är en mycket bra yh-utbildning skapat direkt av branschfolk för ett specifikt område du är intresserad av - välj den.

Universitet smäller högre generellt, hos den generella arbetsgivaren. Man kanske inte får lätt att hitta arbete inom det specifika området utan får arbeta som PHP/webb-utvecklare ett tag innan man hittar ett C-jobb där man sysslar med inbyggda system.

Sedan om man siktar på att ha en internationell gångbar examen så är universitet det enda alternativet. Yrkeserfarenhet räcker inte alltid internationellt om den inte är lång och på välkända bolag.
Bra och utförlig kommentar. Det enda man kan lägga till att det kan vara en fördel med Universitet att man är så bred att man inte bara behöver jobba inom sin specifika niche, för det kan i sin tur betyda att när man tar sitt "första bästa" Webb/PHP-jobb så kanske man upptäcker att "fan det är ju det här jag är bra på" och så kan man köra på det reten av livet istället för sin examina inom inbyggda system. Det finns även en hel del stödprocesser på universitet som hjälper en in dels i arbetslivet (event och sånt) eller om man vill starta eget, det är också fördelar som jag fått höra inte är lika topp på typ YH:n
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback