Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-14, 08:51
  #1
Medlem
Hej vi har en dator där rutan Microsoft One drive kommer upp så fort man starta datorn nån som vet hur man gör för att slippa denna rutan varje gång som datorn starta?????
Citera
2016-06-14, 09:58
  #2
Medlem
Sagspans avatar
Högerklicka på listen längst ner, välj aktivitetshanteraren, klicka på fliken autostart och högerklicka på onedrive och välj inaktivera.
Citera
2016-06-14, 10:19
  #3
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagspan
välj aktivitetshanteraren, klicka på fliken autostart
Beror på versionen av Windows om den ligger under aktivitetshanteraren. I tidigare versioner ger man kommandot MSCONFIG.
Citera
2016-06-14, 13:57
  #4
Medlem
man kan oxså starta onedrive och högerklicka på ikonen och välja inställningar

Med vänlig hälsning
t
Citera
2016-06-14, 15:32
  #5
Medlem
Någon som har några andra förslag? denna sk one drive har vi aldrig använt på denna datorn så därför så har vi heller inget konto det gick inte heller att högerklicka på listen längst ner.
Citera
2016-06-14, 17:42
  #6
Medlem
en möjlighet är att installera ccleaner gratis versionen (bra städprogram) starta ccleaner
välj verktyg>uppstart där kan avaktivera filen som startar onedrive

https://www.piriform.com/ccleaner/download

Med vänlig hälsning
g
Citera
2017-04-06, 11:40
  #7
Medlem
Dr_Kronas avatar
Jag har flera datorer med w10 på och på den ena så kan jag inte komma åt något i datorn för att den vill att man skall logga in på one drive.

Jag har mig veterligen aldrig installerat det och det går inte att komma runt det.

När jag startar datorn så kan jag endast logga in på one drive (där jag inte har något konto) eller trycka på avbryt. När jag trycker på avbryt så kommer man in i något temp-tillstånd där man inte kan komma åt något av sina program eller filer. Allt verkar vara borta.

Jag har provat att avinstallera one-drive via kontrollpanelen och när man sen startar datorn så står det att windows förbereds och det blir samma sak igen.

Det finns ingen autostart som kan tas bort heller.
Och det går inte att deleta one-drive biblioteket för det är skrivskyddat.

Så hur gör man för att slippa ifrån detta ?
Citera
2017-04-08, 01:52
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Krona
Jag har flera datorer med w10 på och på den ena så kan jag inte komma åt något i datorn för att den vill att man skall logga in på one drive.

Jag har mig veterligen aldrig installerat det och det går inte att komma runt det.

När jag startar datorn så kan jag endast logga in på one drive (där jag inte har något konto) eller trycka på avbryt. När jag trycker på avbryt så kommer man in i något temp-tillstånd där man inte kan komma åt något av sina program eller filer. Allt verkar vara borta.

Jag har provat att avinstallera one-drive via kontrollpanelen och när man sen startar datorn så står det att windows förbereds och det blir samma sak igen.

Det finns ingen autostart som kan tas bort heller.
Och det går inte att deleta one-drive biblioteket för det är skrivskyddat.

Så hur gör man för att slippa ifrån detta ?

Har du tillgång till gpedit.msc? Du behöver ha Windows 10 Professional eller högre för det.
Om du har det, skriv in gpedit.msc när ud klickar på startmenyn.
Navigera dig sedan till "Local Computer Policy\Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\OneDrive"
Du kommer se i registret någonting som heter "Hindra användning av OneDrive för fillagring". Dubbelklicka på den och aktivera den, klicka sedan på OK.

Starta om datorn och testa igen.
Citera
2017-04-23, 17:28
  #9
Medlem
Dr_Kronas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScalyWriter
Har du tillgång till gpedit.msc? Du behöver ha Windows 10 Professional eller högre för det.
Om du har det, skriv in gpedit.msc när ud klickar på startmenyn.
Navigera dig sedan till "Local Computer Policy\Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\OneDrive"
Du kommer se i registret någonting som heter "Hindra användning av OneDrive för fillagring". Dubbelklicka på den och aktivera den, klicka sedan på OK.

Starta om datorn och testa igen.


Yes, det funkade. Tack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback