2016-06-14, 00:18
Medlem
Hur skulle ni beskriva vad det förflutna ÄR? Har det förflutna någon makt att påverka Nuet?
Vad genererar minnen i våran hjärna egentligen? Har ni tänkt på det? Det har " jag ".
Men vilken är min fasta identitet? Vilken är din identitet? Är det förflutna din identitet?
Har Shiva någon makt som Gud? Det är en tankekonstruktion som är baserat på det förflutna.
Men det finns inte " nu ". Hur som helst så bör vi gå på med drastiska funktioner för att radera det förflutna. Mänskligheten behöver en " reboot ". Så att vi löser alla gamla konflikter.
Citera
2016-06-14, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rorsac
Hur skulle ni beskriva vad det förflutna ÄR? Har det förflutna någon makt att påverka Nuet?
Vad genererar minnen i våran hjärna egentligen? Har ni tänkt på det? Det har " jag ".
Men vilken är min fasta identitet? Vilken är din identitet? Är det förflutna din identitet?
Har Shiva någon makt som Gud? Det är en tankekonstruktion som är baserat på det förflutna.
Men det finns inte " nu ". Hur som helst så bör vi gå på med drastiska funktioner för att radera det förflutna. Mänskligheten behöver en " reboot ". Så att vi löser alla gamla konflikter.

Anledningen att du inte får något svar är för att du ställer åtminstone åtta frågor utan att ge någon bakgrund till dem.

Just nu låter du som någon som lutar sig in över en öl och klämmer av sina funderingar för att sedan vandra iväg till baren. Din kommentar "Hur som helst så bör vi gå på med drastiska funktioner för att radera det förflutna" är ett bra exempel. Gör inte så. Det betyder noll för oss (mig i alla fall) men kanske hela världen för dig.

Jag uppskattar entusiasmen du visar men utan bakgrund blir det bara andedräkt på en spegel.

Var mer konkret och ge argument för dina åsikter, helst även kontra argument.
Citera
2016-06-14, 01:51
Medlem
mohamad977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Anledningen att du inte får något svar är för att du ställer åtminstone åtta frågor utan att ge någon bakgrund till dem.

Just nu låter du som någon som lutar sig in över en öl och klämmer av sina funderingar för att sedan vandra iväg till baren. Din kommentar "Hur som helst så bör vi gå på med drastiska funktioner för att radera det förflutna" är ett bra exempel. Gör inte så. Det betyder noll för oss (mig i alla fall) men kanske hela världen för dig.

Jag uppskattar entusiasmen du visar men utan bakgrund blir det bara andedräkt på en spegel.

Var mer konkret och ge argument för dina åsikter, helst även kontra argument.

Haha! Så sant.

Värt att tillägga är att dina frågor är metafysiska och har således inga konkreta (eller abstrakta) onekliga svar.
Citera
2016-06-14, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mohamad977
Haha! Så sant.

Värt att tillägga är att dina frågor är metafysiska och har således inga konkreta (eller abstrakta) onekliga svar.

Så fysiska frågor har konkreta svar alltså?
Citera
2016-06-14, 16:46
Medlem
Citat:

Det förflutna är något som ständigt kan skrivas om och modelleras om till något annat. Men det är nog svårt att leva helt utan förflutet. Det verkar som om gud är sugen på en reboot genom att förinta det förflutna, det är sant. Hur det kommer att gå kan väl ingen sia om.

Jag tror att det förflutna är det som ger mig min sanna identitet. Utan förflutet så blir man identitetslös. Ett frö för vinden, men det är väl så gud vill ha det antar jag.
Citera
2016-06-21, 22:23
Medlem
Citat:

Jag återbesöker din tråd eftersom jag är missnöjd med mitt eget svar och vill vara mer tydlig.

Stegvis vad du säger:

1 Hur skulle ni beskriva vad det förflutna ÄR? Har det förflutna någon makt att påverka Nuet?
2 Vad genererar minnen i våran hjärna egentligen?
3 Men vilken är min fasta identitet? Vilken är din identitet? Är det förflutna din identitet?
4 Har Shiva någon makt som Gud? Det är en tankekonstruktion som är baserat på det förflutna.
5 Men det finns inte " nu ". Hur som helst så bör vi gå på med drastiska funktioner för att radera det förflutna. Mänskligheten behöver en " reboot ". Så att vi löser alla gamla konflikter.

Mina kommentarer:

1: det förflutna har makt om vi känner till det, vi behöver inte förstå det (vi kan misstolka).
2: Händelser som sticker ut.
3: Identitet formas av erfarenheter och upplevelsen att vara den som oavbrutet ackumulerar sin egen historia.
4: Shiva är odefinierad och irrelevant.
5: Det här är en mening som inte går att analysera eller besvara.

Slutsats: Lär dig något från mitt och andras svar. Du pratar inte ensam med duschslangen just nu. Vi vill ha argument, vill att du definierar dina ord och i bästa fall ger kontra argument mot din egen teori.

I det här fallet gör du inget av det, och vad som är än värre: presenterar inte ens en egen teori. Till och med den mest välvilliga tolkaren av din textmassa kommer att klassificera dina ord som nonsens.

Jag är helt säker att du kan göra bättre än detta. Kanske finns det en guldklimp i allt detta men du måste visa den för oss. Vi förstår inte din hjärna om du inte visar den för oss.

Det här handlar inte om att vara "smart och obegriplig" det handlar om att vara tydlig och förståelig. Det är grunden för alla diskussioner.
Citera
2016-06-21, 23:29
Medlem
starke_adolfs avatar
För att kunna svara på vad det förflutna är kanske man först måste reda ut vad tid är, vilket inte är helt enkelt. Med det förflutna tänker jag att man syftar på händelser i en tid som inte är händelser i nuet utan inträffade ett visst antal tidsenheter tillbaka i tiden. Tidsenheterna är abstrakta och kan kopplas samman med exempelvis entropiförändringar eller med atomtidsskalan eller liknande.

Kan man inte säga att det förflutna är ett händelseförlopp som med mindre sannolikhet kommer att upprepa sig precis likadant någon gång igen givet att nuet och framtiden är beroende av det förflutna? Grunden till det är simpel sannolikhetslära med betingade händelser där sannolikheten att flera på varandra följande händelser inträffar är mindre än enbart den första händelsen. Det som intuititvt talar emot är att sannolikheten att saker vi gör ofta ska inträffa igen minskar med tiden, som att kissa och bajsa, vilket känns ologiskt. Det är dessutom ingen särskilt talande definition då jag uppenbarligen har en uppfattning om vad det förflutna är utan att känna till alla händelser som hänt tidigare. Men var faller resonemanget? Vad kan anses beroende och vad kan anses oberoende? Här verkar grundantagandet om att nuet och framtiden är beroende av det förflutna fallera. Vad säger det om vår uppfattning av världen egentligen?

Går det förövrigt att säga något om händelsers sannolikhetsfördelning över en tänkt tidsaxel för hela universum? Jag antar att centrala gränsvärdessatsen ej kan användas då oberoende och likafördelade stokastiska variabler antas, vilket förmodligen inte är fallet för hela universum. Finns det någon ändå generellare sats än CGS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in