Citat:
Ursprungligen postat av
Rorsac
Hur skulle ni beskriva vad det förflutna ÄR? Har det förflutna någon makt att påverka Nuet?
Vad genererar minnen i våran hjärna egentligen? Har ni tänkt på det? Det har " jag ".
Men vilken är min fasta identitet? Vilken är din identitet? Är det förflutna din identitet?
Har Shiva någon makt som Gud? Det är en tankekonstruktion som är baserat på det förflutna.
Men det finns inte " nu ".

Hur som helst så bör vi gå på med drastiska funktioner för att radera det förflutna. Mänskligheten behöver en " reboot ". Så att vi löser alla gamla konflikter.

Jag återbesöker din tråd eftersom jag är missnöjd med mitt eget svar och vill vara mer tydlig.
Stegvis vad du säger:
1 Hur skulle ni beskriva vad det förflutna ÄR? Har det förflutna någon makt att påverka Nuet?
2 Vad genererar minnen i våran hjärna egentligen?
3 Men vilken är min fasta identitet? Vilken är din identitet? Är det förflutna din identitet?
4 Har Shiva någon makt som Gud? Det är en tankekonstruktion som är baserat på det förflutna.
5 Men det finns inte " nu ".

Hur som helst så bör vi gå på med drastiska funktioner för att radera det förflutna. Mänskligheten behöver en " reboot ". Så att vi löser alla gamla konflikter.
Mina kommentarer:
1: det förflutna har makt om vi känner till det, vi behöver inte förstå det (vi kan misstolka).
2: Händelser som sticker ut.
3: Identitet formas av erfarenheter och upplevelsen att vara den som oavbrutet ackumulerar sin egen historia.
4: Shiva är odefinierad och irrelevant.
5: Det här är en mening som inte går att analysera eller besvara.
Slutsats: Lär dig något från mitt och andras svar. Du pratar inte ensam med duschslangen just nu. Vi vill ha argument, vill att du definierar dina ord och i bästa fall ger kontra argument mot din egen teori.
I det här fallet gör du inget av det, och vad som är än värre: presenterar inte ens en egen teori. Till och med den mest välvilliga tolkaren av din textmassa kommer att klassificera dina ord som nonsens.
Jag är helt säker att du kan göra bättre än detta. Kanske finns det en guldklimp i allt detta men du måste visa den för oss. Vi förstår inte din hjärna om du inte visar den för oss.
Det här handlar inte om att vara "smart och obegriplig" det handlar om att vara tydlig och förståelig. Det är grunden för alla diskussioner.