Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-13, 20:57
  #1
Medlem
Jag har nu köpt ett 5.1 system med 4 små högtalare, en center, och en subwoofer, plus ett par 200w högtalare och förstärkare.

Jag undrar alltså hur man ska koppla detta allt till sammans i förstärkaren, och sen till datorn. Optisk spdif?

Jag har en sony str-de545 förstärkare, den hade den gamla ägaren använt, men jag kan ju knappt nått om det här, så snälla hjälp mig!
Citera
2016-06-13, 21:11
  #2
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applekakanshaj
Jag har nu köpt ett 5.1 system med 4 små högtalare, en center, och en subwoofer, plus ett par 200w högtalare och förstärkare.

Jag undrar alltså hur man ska koppla detta allt till sammans i förstärkaren, och sen till datorn. Optisk spdif?

Jag har en sony str-de545 förstärkare, den hade den gamla ägaren använt, men jag kan ju knappt nått om det här, så snälla hjälp mig!
På baksidan av förstärkaren står ju allt. Rear, center, front och subwoofer. Varje högtalare ska ja ha en (dubbel-) sladd som går till respektive ingång.
Citera
2016-06-13, 21:13
  #3
Medlem
Ja, men hur får man ut det ljudet ur datorn? Funkar optisk för 5.1 system?
Citera
2016-06-13, 21:15
  #4
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applekakanshaj
Ja, men hur får man ut det ljudet ur datorn? Funkar optisk för 5.1 system?
Ja det gör det.
Citera
2016-06-13, 21:17
  #5
Medlem
Okej, bra. Just nu så använde jag en 3.5mm till rca bara för att testa, men inte så konstigt att center och rear inte funkar då.
Citera
2016-06-13, 21:20
  #6
Medlem
Det står ju L(left) och R(right) på utgångarna på förstärkaren, menar dom då att R är vänster från mitt håll, om jag kollar framifrån?
Citera
2016-06-13, 21:20
  #7
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applekakanshaj
Okej, bra. Just nu så använde jag en 3.5mm till rca bara för att testa, men inte så konstigt att center och rear inte funkar då.
Precis eftersom vanlig 3.5mm bara har: hö, vä, GND
Optisk kabel är ju digitalt ljud och kan hantera större volymer data via bara "en kabel"
Citera
2016-06-13, 21:22
  #8
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applekakanshaj
Okej, bra. Just nu så använde jag en 3.5mm till rca bara för att testa, men inte så konstigt att center och rear inte funkar då.

Kolla även vad förstärkaren är inställd på, låter som att den står i stereo-läge nu. Det går att köra surroundprogram typ Dolby Prologic osv med bara stereo/tvåkanals in, har förstärkaren funktion för det så omvandlar den själv stereosignalen till flerkanals"surround"ljud.
Citera
2016-06-13, 21:23
  #9
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applekakanshaj
Det står ju L(left) och R(right) på utgångarna på förstärkaren, menar dom då att R är vänster från mitt håll, om jag kollar framifrån?

Du kan inte engelska, va? Left = vänster, right = höger. Sitter du och tittar på förstärkaren framifrån så är höger till höger, och vänster till vänster.
Citera
2016-06-13, 21:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Precis eftersom vanlig 3.5mm bara har: hö, vä, GND
Optisk kabel är ju digitalt ljud och kan hantera större volymer data via bara "en kabel"
Ja, precis, vet du om man kan ha dubbla left och right högtalare? Det finns ju 4 utgångar (då med 8 "hål" för + och -) för R och L

Sök på namnet på min förstärkare så förstår du.
Citera
2016-06-13, 21:34
  #11
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av applekakanshaj
Ja, precis, vet du om man kan ha dubbla left och right högtalare? Det finns ju 4 utgångar (då med 8 "hål" för + och -) för R och L

Sök på namnet på min förstärkare så förstår du.
Enligt specifikationerna på din förstärkare har den utgångar för 5 högtalare + subwoofer.

Du har alltså H+V för frontarna samt H+V för bakre högtalarna och så en center fram. That's it.

Om det varit 7.1 kunde du haft 2 par fram eller ett extra par i ett annat rum om den stödde 2 zoner.

Nu får du klura ut vilka som är för front och för surround. Det borde stå finstilt intill anslutningarna.
Citera
2016-06-13, 21:34
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Du kan inte engelska, va? Left = vänster, right = höger. Sitter du och tittar på förstärkaren framifrån så är höger till höger, och vänster till vänster.
Ok, som jag gissade
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback