Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-06-03, 03:29
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stramkurs
har du fått ett spektrum med svar innebär det att man har låg intelligens, precis som man skapar en tråd på något som man skulle ha fått svar från den man beställt maskinen ifrån men att tala om för en som befinner sig ljusår ifrån normen är som att skita ned sig.

Tack för ditt värdefulla och vänliga bidrag till diskussionen även om den gör tråden än mer massiv.
Citera
2019-06-03, 15:06
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Tack för ditt värdefulla och vänliga bidrag till diskussionen även om den gör tråden än mer massiv.

det kom från hjärtat för du verkar vara en smart kille.
Citera
2019-06-03, 16:12
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Jag får dra mig tillbaka, slicka såren och begrunda vad du säger.
Om vi håller oss till delproblemet att din SSD "inte verkar vara en användbar disk" när du bootat Win(Win10) installationsmedia och pekar ut den disken.

Jag brukar då ge mig f..n på att lyckas ändå med "bara" installationsmediat, och då använda "avancerad kommandotolk", diskpart.exe och ombootningar tills jag lyckas. Och så vitt jag minns har det alltid slutat väl.

Om jag redan på förhand vet att det finns stor risk att denna situtaion upstår, så gör jag hellre:
Koppla ur alla andra diskar.
Boota med valfri/lättillgängligaste Linux-disto i sin "LIVE-version"
Vid kommandotolkens promt skriv kommandot:
Kod:
dd count=4096 if=/dev/zero ibs=512 of=/dev/sda 
(Obs: Endast "rätt" disk inkopplad!)
Möjligen kan någon distro behöva varianten:
Kod:
sudo dd count=4096 if=/dev/zero ibs=512 of=/dev/sda 
(Piltangenterna och "Home" funkar bra om/när man stavat fel eller vill göra om.)

Kommandot dd(diskdump) avslutas med att visa nån slags summering över datamängd och spenderad tid. Och har då fyllt en tillräckligt stor del av början på disken med nollor så att både partitioner och tabelltyper slutar existera.
Då är det dags att stänga av datorn - "Brutalt" är helt okej, för det finns inga cachear som ska flushas.
Sedan ser BIOS/EFI och Win-bootmedia disken som "oinitierad", vilket är normalläget även för nyköpta diskar för inbyggnad från någon komponentleverantör. (Då "ska" visserligen disken vara fylld med byten "0xE5" i ALLA positioner, men det är lite "överkurs" - nollor räcker bra.

Med denna metod är jag säker på att bara behöva boota två gånger från USB/DVD och en omstart innan installtionen startar.
Citera
2019-06-04, 06:42
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Om vi håller oss till delproblemet att din SSD "inte verkar vara en användbar disk" när du bootat Win(Win10) installationsmedia och pekar ut den disken.

Jag brukar då ge mig f..n på att lyckas ändå med "bara" installationsmediat, och då använda "avancerad kommandotolk", diskpart.exe och ombootningar tills jag lyckas. Och så vitt jag minns har det alltid slutat väl.

Om jag redan på förhand vet att det finns stor risk att denna situtaion upstår, så gör jag hellre:
Koppla ur alla andra diskar.
Boota med valfri/lättillgängligaste Linux-disto i sin "LIVE-version"
Vid kommandotolkens promt skriv kommandot:
Kod:
dd count=4096 if=/dev/zero ibs=512 of=/dev/sda 
(Obs: Endast "rätt" disk inkopplad!)
Möjligen kan någon distro behöva varianten:
Kod:
sudo dd count=4096 if=/dev/zero ibs=512 of=/dev/sda 
(Piltangenterna och "Home" funkar bra om/när man stavat fel eller vill göra om.)

Kommandot dd(diskdump) avslutas med att visa nån slags summering över datamängd och spenderad tid. Och har då fyllt en tillräckligt stor del av början på disken med nollor så att både partitioner och tabelltyper slutar existera.
Då är det dags att stänga av datorn - "Brutalt" är helt okej, för det finns inga cachear som ska flushas.
Sedan ser BIOS/EFI och Win-bootmedia disken som "oinitierad", vilket är normalläget även för nyköpta diskar för inbyggnad från någon komponentleverantör. (Då "ska" visserligen disken vara fylld med byten "0xE5" i ALLA positioner, men det är lite "överkurs" - nollor räcker bra.

Med denna metod är jag säker på att bara behöva boota två gånger från USB/DVD och en omstart innan installtionen startar.

Jag får dåligt samvete när du lägger ner så mycket arbete för min skull men jag är rädd för att du överskattar mina kunskaper såväl som det kurage det krävs för att ge sig i kast med det du föreslår. Det trolig scenariot ifall jag försökte mig detta är en dator förvandlad till brinnande skrothög.
Citera
2019-06-07, 21:10
  #41
Medlem
Om du ska ha dual-boot MÅSTE båda OSen vara installerade på samma typ av partitions-schema och det ska vara den partitionering som du har ställt in i BIOS. Om du inte vill gå in i BIOS varje gång du ska boota.

Skapar du dina boot-USB med Rufus så måste du formatera med Fat32 för din UEFI-installation.

Det är en jävla röra när det gäller just den biten.

Länge sen jag höll på med dual-boot eftersom jag inte riktigt ser vitsen med det utan jag kör virtuella maskiner istället.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback