Citat:
Ursprungligen postat av
rolemodel
Alla får inte innan midsommar?
Två kollegor har ej heller fått något utbetalt och är helt upprivna för det, då de tror att det är nått sorts litteri (vilket 99% av resten med verkar tro).
Varför?
Må det vara för granskning, ej kontonummer eller annat.
Jämka istället för att låna ut pengar till staten?
Gör ett försök:
Alla får inte skatteåterbäring före midsommar.
Om man får skatteåterbäring eller ej är inget lotteri, det beror på hur mycket skatt man betalat in i förhållande till hur mycket man ska betala, det kan man räkna ut samtidigt som man deklarerar
Om man inte får pengarna före midsommar kan det bero på att man lagts åt sidan för granskning, eller något annat som att man inte har anmält kontonummer för utbetalning.
Om man vet att man kommer att få en massa skatteåterbäring kan man förebygga detta i framtiden om man begär jämkning av sin skatt hos skattemyndigheten, då kommer arbetsgivaren att dra mindre preliminärskatt och man får därmed mindre skatteåterbäring.
Själv kommer jag inte ihåg om jag någonsin fått någon skatteåterbäring, i såfall skulle det bero på att jag gjort en för stor fyllnadsinbetalning (som jag alltid får göra för att slippa kvarskatt och räntan på denna) Ibland var jag tom tvungen att göra denna inbetalning i före 12 februari (för 2016) om den överskred 30 000 kr. Redan (innan man fått sina deklarationsuppgifter alltså (staten = galen)