2016-06-13, 13:38
Medlem
Limberjs avatar
Hej!
Jag fick mina pengar som jag skulle i år men min sambo fick inte sina. Det handlar ju om några tusen så klart att vi har ringt runt och frågat om hjälp.

Grejen är att när vi upptäckte att han inte fick sina pengar så gick vi in på skatteverket och kollade hans uppgifter, vi såg då att hans bankkonto saknade en siffra (det var tolv siffror istället för tretton som det skulle) och vi tänkte då att jaha det var väl därför.

Det gick inte, hur mycket vi än försökte, att ändra kontonumret så därför ringde han idag till skatteverket och frågade ifall dom kunde ändra åt honom. Dom fattade inte heller varför det inte fungerade så han ringde till sin bank istället som sa samma sak; dom vet inte vad som är fel och vet inte hur dom ska göra.

Vår plan nu är att vänta till augusti och har inte pengarna kommit in då... vad ska vi göra?

Har det här hänt någon annan?
Vad gjorde du?

Tack på förhand!
Citera
2016-06-13, 13:43
Medlem
RadikalFails avatar
Det är nog bara vänta.
Citera
2016-06-13, 14:02
Medlem
Gabriel Knights avatar
Brukar de inte skicka pengarna på en bankavi om det inte går att skicka direkt till lönekontot? I så fall kommer ju en avi med pengarna under hösten
Citera
2016-06-13, 14:05
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Brukar de inte skicka pengarna på en bankavi om det inte går att skicka direkt till lönekontot? I så fall kommer ju en avi med pengarna under hösten

precis, det är nog det vi måste vänta på, ifall allting är som det ska
Citera
2016-06-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limberj
Grejen är att när vi upptäckte att han inte fick sina pengar så gick vi in på skatteverket och kollade hans uppgifter, vi såg då att hans bankkonto saknade en siffra (det var tolv siffror istället för tretton som det skulle) och vi tänkte då att jaha det var väl därför.

Det råkar inte vara ett konto på Swedbank?

Citat:
Du som har konto i Swedbank har fem siffror i ditt clearing-nummer. För dig visas bara de fyra första när du anmäler konto via e-tjänsten.

http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80004255.html
Citera
2016-06-13, 14:12
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det råkar inte vara ett konto på Swedbank?

http://www.skatteverket.se/privat/sk...c80004255.html

Jo, tack det där förklarade faktiskt mer för oss än dom på telefonen! Och ja, det är den sista siffran i dom fem första som saknas så allt ska ju stämma. Men vad är det som är fel då?
Citera
2016-06-13, 16:31
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limberj
Jo, tack det där förklarade faktiskt mer för oss än dom på telefonen! Och ja, det är den sista siffran i dom fem första som saknas så allt ska ju stämma. Men vad är det som är fel då?

Alla får inte innan midsommar?
Två kollegor har ej heller fått något utbetalt och är helt upprivna för det, då de tror att det är nått sorts litteri (vilket 99% av resten med verkar tro).
Varför?
Må det vara för granskning, ej kontonummer eller annat.
Jämka istället för att låna ut pengar till staten?
Citera
2016-06-14, 10:15
Medlem
Limberjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Två kollegor har ej heller fått något utbetalt och är helt upprivna för det, då de tror att det är nått sorts litteri (vilket 99% av resten med verkar tro).
Varför?

Kan du skriva om det där? Förlåt, men jag fattar faktiskt inte
Citera
2016-06-14, 11:00
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Varför?

Gör ett försök:

Alla får inte skatteåterbäring före midsommar.
Om man får skatteåterbäring eller ej är inget lotteri, det beror på hur mycket skatt man betalat in i förhållande till hur mycket man ska betala, det kan man räkna ut samtidigt som man deklarerar

Om man inte får pengarna före midsommar kan det bero på att man lagts åt sidan för granskning, eller något annat som att man inte har anmält kontonummer för utbetalning.

Om man vet att man kommer att få en massa skatteåterbäring kan man förebygga detta i framtiden om man begär jämkning av sin skatt hos skattemyndigheten, då kommer arbetsgivaren att dra mindre preliminärskatt och man får därmed mindre skatteåterbäring.

Själv kommer jag inte ihåg om jag någonsin fått någon skatteåterbäring, i såfall skulle det bero på att jag gjort en för stor fyllnadsinbetalning (som jag alltid får göra för att slippa kvarskatt och räntan på denna) Ibland var jag tom tvungen att göra denna inbetalning i före 12 februari (för 2016) om den överskred 30 000 kr. Redan (innan man fått sina deklarationsuppgifter alltså (staten = galen)
Senast redigerad av Enydrion 2016-06-14 kl. 11:08.
Citera
2016-06-30, 10:34
Medlem
Denna artikel gav i alla fall mig svar på varför jag inte fick återbäringen i tid, och att jag dessutom riskerar nån slags straffavgift p.g.a att skatteverkets hemsida krånglar.

http://www.expressen.se/dinapengar/t...aringen-i-tid/
Citera
2016-06-30, 12:53
Medlem
rolemodels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av journeyman2k
Denna artikel gav i alla fall mig svar på varför jag inte fick återbäringen i tid, och att jag dessutom riskerar nån slags straffavgift p.g.a att skatteverkets hemsida krånglar.

http://www.expressen.se/dinapengar/t...aringen-i-tid/

Då får du bestrida avgiften och således skicka med bekräftelsen av deklarationen som bevis. För en sån har du ju fått om allt gått rätt till? )))
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in