Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-06-02, 15:52
  #49
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Men hur som helst, så har jag recept där jag brukar skriva upp öx och sånt, men på flädervinet har jag inte gjort detta, mysko

Hur är receptet?
Citera
2018-06-03, 13:12
  #50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Hur är receptet?
3,5kg socker på 13L slutlig mängd(vid jäststarten), fläder, pectolase, 20g citrinsyra, 2g jästnäring, 1 msk ekspån, 3bananer(övermogna, kokade och mycket väl mosade), 0,5L russin, 2grape, 6 citroner.
Och en har jag nått som står ½, men kan faan inte komma på vad det står just nu.
Och använde K1V-1116 som jäst.

Och låter citrusen ligga i ca7 dagar istället för ett par dagar, som då gör flädervinet väldig beskt och inte speciellt gott och dricka.
Men utspätt med sockerdricka så blir det perfekt och otroligt svalkande drink, med en bra karaktär.

Det som retar mig att jag slarvat skriva i resultaten riktigt, brukar göra detta då jag vet man alltid glömmer nått annars.
Citera
2018-06-04, 18:04
  #51
Medlem
Aleopas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
3,5kg socker på 13L slutlig mängd(vid jäststarten), fläder, pectolase, 20g citrinsyra, 2g jästnäring, 1 msk ekspån, 3bananer(övermogna, kokade och mycket väl mosade), 0,5L russin, 2grape, 6 citroner.
Och en har jag nått som står ½, men kan faan inte komma på vad det står just nu.
Och använde K1V-1116 som jäst.

Och låter citrusen ligga i ca7 dagar istället för ett par dagar, som då gör flädervinet väldig beskt och inte speciellt gott och dricka.
Men utspätt med sockerdricka så blir det perfekt och otroligt svalkande drink, med en bra karaktär.

Det som retar mig att jag slarvat skriva i resultaten riktigt, brukar göra detta då jag vet man alltid glömmer nått annars.


Du har inget rent fläderrecept, eller något att rekommendera, som inte innehåller kokta bananer och sockerdricka?
Citera
2018-06-04, 21:01
  #52
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleopa
Du har inget rent fläderrecept, eller något att rekommendera, som inte innehåller kokta bananer och sockerdricka?
Bara ändra tiden du låter skalen sitta i, så är det inte så beskt.
Dock efterfrågade du mitt recept, då är det givetvis det jag ger dig.

Bananer är för skapa kropp/fyllighet i vinet, lika så russin, ger ingen smak.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback