Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-15, 19:25
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Stirra dig inte blint på vågen, det är bara en siffra. Men det är bara mer mat som gäller!

I grova drag säger man att du behöver ett överskott på 7000kcal för att gå upp 1kg (tror det är fett, jag har för mig att 1kg muskler är 9000kcal?). Så för att gå upp 9kg krävs ett överskott på 9000kcal, över 52 veckor är det 173 kcal per vecka.

173 kcalorier låter verkligen inte som någon mängd mat som inte är inom räckhåll för vad magen pallar... jag tycker nog att jag borde nå det överskottet med mina ca 3300+-300 kcal om dagen.

Måste ha sjuk metabolism

eller nå't
Citera
2016-06-15, 19:26
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aughlran
Ledsen, missade att du ville upp i ren muskelmassa 😅

som jag sa i första inlägget så är inte ren muskelmassa nödvändigt, men muskler är ju att föredra framför fett
Citera
2016-06-15, 20:03
  #15
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
173 kcalorier låter verkligen inte som någon mängd mat som inte är inom räckhåll för vad magen pallar... jag tycker nog att jag borde nå det överskottet med mina ca 3300+-300 kcal om dagen.

Måste ha sjuk metabolism

eller nå't
Snarare har du dålig aptit, "sjuk metabolism" är detsamma som en hyperaktiv sköldkörtel och det är en lite smått dryg sjukdom.

Gäller att du ligger på överskott dag in och dag ut i ett par veckor/månader.
Citera
2016-06-15, 20:12
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EATCHILDREN
Snarare har du dålig aptit, "sjuk metabolism" är detsamma som en hyperaktiv sköldkörtel och det är en lite smått dryg sjukdom.

Gäller att du ligger på överskott dag in och dag ut i ett par veckor/månader.

Men borde jag inte nå de där 173 kcal på 3300 kcal om dagen?
Citera
2016-06-15, 20:13
  #17
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a9
Men borde jag inte nå de där 173 kcal på 3300 kcal om dagen?
Det kan jag omöjligt svara på..

Försök att samma mängd mat i två veckor och kolla hur vikten rör sig, går den upp så ligger du bra till annars öka.
Citera
2016-06-15, 20:18
  #18
Medlem
DeMo_Ds avatar
Cashewnötter, Valnötter, Hela ägg.. ät ät ät
Citera
2016-06-16, 08:25
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a9
som jag sa i första inlägget så är inte ren muskelmassa nödvändigt, men muskler är ju att föredra framför fett

Det spelar ingen roll om du äter ben och jerrys eller kycklingfile. går du upp 4kg på kort tid är nästan allt fett och vätska oavsett. Samma sak, om du tränar hårt och går upp 4kg långsamt (på ett år, säger vi) så är det mesta muskler, oavsett om du äter ben o jerrys eller kycklingfileer.

Rejält överdriven förenkling, men det är inte mycket mer för normala byggare att inse.

Dock spelar kosten mycket större roll vid viktnedgång, då funkar inte ben o jerry dieten om man vill behålla muskelmassan.
Citera
2016-06-16, 16:16
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frazkakan
Det spelar ingen roll om du äter ben och jerrys eller kycklingfile. går du upp 4kg på kort tid är nästan allt fett och vätska oavsett. Samma sak, om du tränar hårt och går upp 4kg långsamt (på ett år, säger vi) så är det mesta muskler, oavsett om du äter ben o jerrys eller kycklingfileer.

Rejält överdriven förenkling, men det är inte mycket mer för normala byggare att inse.

Dock spelar kosten mycket större roll vid viktnedgång, då funkar inte ben o jerry dieten om man vill behålla muskelmassan.

talar du ifrån personlig erfarenhet?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback