Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-12, 16:52
  #1
Medlem
Hej, låt oss säga att jag tjänar lite extra pengar över internet och har detta år fått in mer än 18k.
Då har jag förstått att jag behöver skatta på detta vilket jag är helt OK med. Vill ju inte åka dit på något skattebrott.

Är lite osäker på hur jag skattar på det, när jag ska skatta och om det är möjligt att skatta för hela året.

Är tacksam för svar!
Citera
2016-06-12, 17:26
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sahjalp
Hej, låt oss säga att jag tjänar lite extra pengar över internet och har detta år fått in mer än 18k.
Då har jag förstått att jag behöver skatta på detta vilket jag är helt OK med. Vill ju inte åka dit på något skattebrott.

Är lite osäker på hur jag skattar på det, när jag ska skatta och om det är möjligt att skatta för hela året.

Är tacksam för svar!

Du måste skapa företag om du drar in pengar som näringsverksamhet, i vissa fall kan du lyckas få det som hobbyverksamhet om du drar in runt 30k bara beroende hur du tjänar pengarna.
Citera
2016-06-12, 17:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Du måste skapa företag om du drar in pengar som näringsverksamhet, i vissa fall kan du lyckas få det som hobbyverksamhet om du drar in runt 30k bara beroende hur du tjänar pengarna.

I stort sett är det strax över 30k som jag tjänat på hela året.
Jag har inga planer att fortsätta med detta så därför är jag inte så sugen på att starta ett eget företag.
Lär jag fortfarande göra det för att skatta på det jag redan har tjänat?
Citera
2016-06-12, 18:04
  #4
Avstängd
Postnords avatar
Hur har du tagit emot pengarna? Bitcoin? Paypal? Skrill? Swish? Banköverföring? Kontant?

Med erfarenhet så säger jag att du kan skippa skatten helt om du tagit betalt via BTC, kontant, paypal, skrill osv. Du kan skippa skatten helt så länge du inte fått betalt via banken.
Citera
2016-06-12, 18:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postnord
Hur har du tagit emot pengarna? Bitcoin? Paypal? Skrill? Swish? Banköverföring? Kontant?

Med erfarenhet så säger jag att du kan skippa skatten helt om du tagit betalt via BTC, kontant, paypal, skrill osv. Du kan skippa skatten helt så länge du inte fått betalt via banken.

Jag har tagit emot via PayPal men skickat över ca 20-25k från PayPal till mitt bankkonto under årets gång.
Som sagt, jag har inte något emot att betala skatt, det är bara så att jag inte har en aning hur man gör när man tjänar pengar på internet.
Visste först inte att man behövde betala skatt på internet men sen när jag läste några trådar här om vad som kan hända om man glömmer bort det så blev jag väldigt nojjig.
Citera
2016-06-12, 18:38
  #6
Avstängd
Postnords avatar
Jag tjänade långt över 100,000:- (nej men typ 112k) och jag har inte skattat det. Tog också emot via PayPal. Detta var typ 2013.

Men kanske bättre att vara safe än sorry.
Citera
2016-06-12, 22:30
  #7
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sahjalp
Jag har tagit emot via PayPal men skickat över ca 20-25k från PayPal till mitt bankkonto under årets gång.
Som sagt, jag har inte något emot att betala skatt, det är bara så att jag inte har en aning hur man gör när man tjänar pengar på internet.
Visste först inte att man behövde betala skatt på internet men sen när jag läste några trådar här om vad som kan hända om man glömmer bort det så blev jag väldigt nojjig.

Sluta noja. Risken för att nån på skatteverket ringer dig och frågar var du fått pengarna ifrån är extremt nära noll.
Citera
2017-11-24, 16:43
  #8
Medlem
SnobbenLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sahjalp
Hej, låt oss säga att jag tjänar lite extra pengar över internet och har detta år fått in mer än 18k.
Då har jag förstått att jag behöver skatta på detta vilket jag är helt OK med. Vill ju inte åka dit på något skattebrott.

Är lite osäker på hur jag skattar på det, när jag ska skatta och om det är möjligt att skatta för hela året.

Är tacksam för svar!

Du hade kunnat klassa det som Hobbyverksamhet om du hade minat allt själv och ifall du tjänat mindre än 10.000 kr på ett år (är inte helt säker på om den summan gäller längre)

Men i ditt fall så gället försäljning av personliga tillgångar. Läs mer på skatteverket, hjälpblanketten SKV 2192.
(Du behöver dock inte redovisa den blanketten utan det räcker att redovisa försäljningen i Deklaration 1 samma år som du sålde.)

30% skatt på vinsten. Momsfritt (En parentes: såvida du inte bedriver en verksamhet. Då är det krångel med moms osv. Ifall du exempelvis hade utvecklat ett tradingprogram som du tog ut avgifter när andra handlade med Bitcoins... men det är en helt annan blankett och inget du behöver bry dig om när du tradar crypto, oavsett hur mycket du tjänar.)

Och just, det bästa av allt. Du kan schablon-skatta 25 %
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback