Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Det är samma sorts gehör, däremot skiljer det naturligtvis mellan t.ex en jazzgitarrists förmåga att snabbt urskilja färgningar i t.ex altererade ackord jämfört med en hårdrockgitarrists förmåga i just det fallet.
Det beror på att dessa ackord inte låter bra med en massa distorsion, så hårdrockaren har helt enkelt inte övat upp örat för att snabbt kunna avgöra vilka altereringar han hör där på "toppen" av ackordet.
Däremot hör han med lätthet olika kvintackord som spelas med kromatiska figurer i grundtonen eftersom han dagligen sysslar med detta (om det är modern hårdrock). Den typen av gitarrspel är dessutom extremt nära besläktat med basgångar. Den enda skillnaden är att du tar bort kvinten.
Praktexemplet här är bröderna Young i AC/DC.
Malcolm är den perfekta kompgitarristen då han har extremt utvecklad timing och sväng.
Enligt uppgifter från ett ej namngivet Svenskt band som turnerat med ovan nämnda orkester
så är Mal en minst lika bra sologitarrist som lillebrodern. Han har valt att stå lite i skymundan för sin utåtriktade, energiske bror som tackar för detta genom att benämna honom som klippan han står på.
Utplockande av solon är oftast en mekanisk svårighet då solisten i stort sett aldrig följer skalor och sekvenser slaviskt. De största problemen brukar vara när solisten använder sig av mycket kromatik, med andra ord när tonerna ligger "utanför" den diatoniska skalan och lätt kan förväxlas med tonen som ligger en halvton över eller under.
Ditt sista resonemang är konstigt rent teoretiskt sett. När man gör en analys på vad som spelas så utgår man ifrån den tonart som just då råder. Det finns med andra ord bara en grundton att analysera färgningarna med i ett givet ögonblick. Ackordföljderna kommer normalt i "block" (tonart) som man direkt kan analysera som "klicheér" II-V-I, I-IV-V eller I-VI-II-V o.sv..
Ovanstående används inte så mycket (
) inom modern hårdrock utan tillhör mer jazz och vis/popharmonik, men konceptet utgör ändå stommen till vad som låter "rätt" för de flesta människors öron.
Problemet med ditt synsätt är att man inte tar ut solot om man inte tar ut varje ton det innehåller, det blir lite meningslöst med andra ord.
Däremot stämmer ditt resonemang sett till att man snabbt kan säga "den där Kirk Hammett spelar nästan uteslutande pentatonisk skala, dels utgående från grundton men även utifrån en grundton en kvint högre".
Ja, naturligtvis är gehör gehör, på samma sätt som synen är synen ...
Men det var inte iktigt det jag hade i tankarna.
Som jag skrev har jag svårt för att förklara vad jag menar.
Det är svårt att sätta ord på något när man inte ens vet vilken verktygslåda man ska leta i.
Men, som tråd-titeln angav, så funderade jag på hur folk kan uppfatta en eventuell skillnad mellan ackord och toner, ackordsföljder och tonföljder.
Att jag försökte ge en liknelse med att referera till uppdeningen komp- vs sologitarrist behöver väl inte betyda något, det var mest ett försök att förklara ...
En i tråden skrev tex att han trodde det var lättare att "ta ut" solon.
Men jag fick ingen förklaring till varför, och hur han menade att det var svårare med ackord.
Och då gäller det alla - är det för alla lättast att ta ut solo, eller finns det de som tycker det är lättare att "höra rätt" med ackord/ackordsföljder ??
Det där med "strukturer" i musiken var mest ett försök att förklara hur jag själv "hör" musiken.
Jag "hör" musiken i "hela strukturer", hela stycken liksom. Där tex "stycke 1, 2, 3 etc" uppfattas av mig som En enda helhet - med allt sitt innehåll alltså.
Och det är i den "helheten" jag återger det också.
Men jag får väldigt, väldigt svårt om jag tex ska försöka "sakta ner" stycket ifråga, för att spela det ton för ton (tex om jag vill transkribera det).
Då blir det hopplöst svårt för att ens minnas, ens få det att bli förståeligt.
Men som Hel Helhet, då är det helt som det ska.
Och tex dessa "solon" eller melodislingor, de spelas ju över en "grund". Den bakgrunden förändras ständigt, och melodin måste förhålla sig harmoniskt till den - trots att den skiftar.
Det var det jag menade med "grundtoner".
Som sagt, jag försöker förklara mina upplevelser, men utan något gemensamt språk (som tex musikteori).
För att tex kunna "ta ut" tex ett solo, krävs det ju att man har ett minne. Man måste kunna komma ihåg/känna ihåg/höra ihåg inte bara melodins tonföljd, utan även dess relation till bakgrunden.
Visst, jag vet att många istället bara memorerar solot/melodin helt separat, helt för sig själv, helt utan relation till dess kontext, och de"samlar på sig" massor av olika sådana "licks" och "solon".
Men det är inte så Jag gör, utan för mig är det "helheten" jag hör, och "tar ut", så att säga. (och med "helheten" menar jag alltså inte "det ungefärliga", utan själva "samspelet"melodierna, instrumenten, emellan ... ).
"Rätt" eller "fel" struntar jag högaktningsfullt i, eftersom det helt enkelt är så jag gör.
Du jämför mycket med Kirk Hammet när du skriver, men hur han gör vet jag inte.
Det Ser Ut som att han gärna "prövar sig fram" tycker jag förvisso, men jag vet inte omd et stämmer. Ngt slags trial and error typ, där han går "upp och ner" och testar olika versioner, olika följder, tills något hörs rätt.
Men jag tror inte det är typiskt för just rocken, utan typiskt kanske för just honom.
Dvs det finns skickliga improvisatörer även inom rocken