• 1
  • 2
2005-11-28, 16:31
Medlem
DxMs avatar
Ifall jag tar lite jäst och socker tillsammans med vatten vad händer då ifall jag låter det stå i typ en 2 veckor?

Det bildas alkohol men hur många procent har det potential att bli?
Går det att dricka blandningen som den är eller måste man destillera den?
Citera
2005-11-28, 16:37
Medlem
Mäsk kallas det, prova sök på det för att få exakta recept.

Har du tur kan det bli upp till 10-12% alkoholhalt, man kan dricka det - om du vill ha ont i magen och diarré (i mitt fall) dagen efter, men full blir du.

Tänk på att det olagligt att framställa mäsk, och att det mest är ungdomar i tretton-fjortonårsåldern som dricker det för att dem inte har de rätta kontakterna.

Det luktar bajs också, och smakar därefter!
Citera
2005-11-28, 17:01
Medlem
DxMs avatar
Ok tack för svaret då vet jag hur det ligger till med det.
Citera
2005-11-28, 19:06
Medlem
Grårävs avatar
Det är inte olagligt att göra mäsk. Men, det är olagligt att göra mäsk med avsikt att framställa alkohol. (dvs du får inte göra mäsk om du tänker destillera den). Fånigt, javisst. Men så har vi en hel del korkade lagar.

Mäsk kan bli upp mot 20% om du jäser med turbojäst och socker.

Du får inte diarré om du låter jästen arbeta färdigt och ger mäsken tid att klarna.

Det varesig luktar eller smakar bajs, det går alldeles utmäskt att jäsa mäsk i garderoben förutsatt att man håller sig till socker, vatten och turbojäst.

Det är inte gott, men inte heller dåligt. Smakar mest som ett otroligt tunt och smaklöst vitt vin, förutsatt att du inte har gjort mäsk efter något gammalt finskt skogshuggar-recept med russin, tomatpure, potatis, blomnäring, och fan vet allt. Det var på dinosauriernas tid man gjorde mäsk så, innan man hade renjäsande turbojäst, då man fortfarande trodde på tomtar och troll.

Gör mäsk på socker, vatten och turbojäst - INGET annat.

Men nu kommer vi till saken - om du tänker göra drickbar mäsk så är det precis lika mycket besvär som att göra en vinsats. Och det blir tusan så mycket godare.
Gillar du inte vanligt vin så gör ett fruktvin i stället.
Det tar tid, 2-3 veckor minimum, men det tar lika länge att göra mäsk som ska drickas.
Det går inta att göra mäsk på måndagen som man ska dricka på fredagen utan att lida stora kval vid förtäringen.
Citera
2005-11-28, 19:44
Medlem
vart köper man turbojäst?
Citera
2005-11-28, 20:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av __Sailor
vart köper man turbojäst?

www.pgw.se

Förstår dock inte hur folk ens kan fundera på att dricka mäsk. Destilera skiten istället med en simpel plastbrännare för under 500kr (Går att köpa alla tillbehör på pgw) så får ni ut prima 40%ig sprit som bara behöver renas genom lite kol som också går att köpa på pgw.
Citera
2005-11-28, 22:59
Medlem
kultingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gråräv
Det är inte olagligt att göra mäsk. Men, det är olagligt att göra mäsk med avsikt att framställa alkohol. (dvs du får inte göra mäsk om du tänker destillera den). Fånigt, javisst. Men så har vi en hel del korkade lagar.

Det är väll visst olagligt om man inte tillsätter någon del frukt eller liknande så att man kan säga att det är vin? Har för mig att folk har fått problem med mäsken när polisen har kommit då det är väldigt svårt att motivera att man ska dricka mäsken...
Det blir lite godare att dricka mäsk om man kolar kalaset, fortfarande galet äckligt dock. Sen tappar du alkoholhalt vid kolningen så gör ingen seriös sådan, kör det typ bara en snabbis genom en pet-flarra med kol så att mäskfärgen försvinner.

Men som sagt; köp en plastis och sedan en spiral när du kommit igång
Citera
2005-11-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kultingen
Det är väll visst olagligt om man inte tillsätter någon del frukt eller liknande så att man kan säga att det är vin? Har för mig att folk har fått problem med mäsken när polisen har kommit då det är väldigt svårt att motivera att man ska dricka mäsken...
Det blir lite godare att dricka mäsk om man kolar kalaset, fortfarande galet äckligt dock. Sen tappar du alkoholhalt vid kolningen så gör ingen seriös sådan, kör det typ bara en snabbis genom en pet-flarra med kol så att mäskfärgen försvinner.

Men som sagt; köp en plastis och sedan en spiral när du kommit igång

Nej, endast olagligt om det är uppenbart att tanken är att destillera det senare. Inte olagligt att jäsa vin eller hur? Mäsk är vin utan frukt eller bär helt enkelt. Dock har jag aldrig varit dum nog att faktiskt dricka skiten, ser ju ut som spya i färgen!
Citera
2005-11-30, 18:39
Medlem
DxMs avatar
Ok lite uppföljning

Nu har jag nått grått skit som smakar typ som vin och alkohol är det garanterat i det iallafall.
Undrar bara hur man mår ifall man dricker det nu, ska man sila det genom ett kaffefilter typ eller nån som har någon ide?
Citera
2005-11-30, 18:45
Medlem
Gladiators avatar
När vi var yngre så köpte vi en massa apelsiner som vi pressade ner i mäskdunkarna. Som någon skrev innan; inte var det gott men det gick ändå att dricka. Och vi blev så in i helvete fulla.
Citera
2005-11-30, 18:53
Medlem
kurdiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DxM
Ok lite uppföljning

Nu har jag nått grått skit som smakar typ som vin och alkohol är det garanterat i det iallafall.
Undrar bara hur man mår ifall man dricker det nu, ska man sila det genom ett kaffefilter typ eller nån som har någon ide?

Urk, du ska inte sila ett skit, du ska skaka om det så all kolsyra försvinner, allt ska bort, sen ska du låta skiten stå några dagar/en vecka tills det klarnar, dvs allt skit lägger sig på botten. Om du inte orkar vänta så skaka ur all kolsyra å köp sedan klarningsmedel å slå i, då är det väl klart på ett dygn, sen slangar du upp allt i flaskor å dricker. Men det hade nog varit godare om du hade ngn frukt i från början å således gjort vin.
Citera
2005-11-30, 18:55
Medlem
DxMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurdis
Urk, du ska inte sila ett skit, du ska skaka om det så all kolsyra försvinner, allt ska bort, sen ska du låta skiten stå några dagar/en vecka tills det klarnar, dvs allt skit lägger sig på botten. Om du inte orkar vänta så skaka ur all kolsyra å köp sedan klarningsmedel å slå i, då är det väl klart på ett dygn, sen slangar du upp allt i flaskor å dricker. Men det hade nog varit godare om du hade ngn frukt i från början å således gjort vin.

Tack då vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in