Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-11, 21:11
  #1
Medlem
Har en fråga när det gäller övningskörning med mc.
Min ena handledare har ft ingen egen båge och jag vet att man får skjutsa den när man övningskör men jag undrar om det är ok att handledaren åker med bakom någon annan?
Jag är helt grön på detta och känner mig inte riktigt bekväm att skjutsa än.
Skulle bli himla glad om nån visste vad som gäller om detta!
Citera
2016-06-11, 21:16
  #2
Medlem
dreamtools avatar
Japp handledaren får åka på en mc bakom den som blir handledd... Var i alla fall så jag körde och poliserna verkade inte bry sig.

Edit: nu såg jag vad du frågade efter.
Du undrar alltså om din handledare får sitta bakom en annan person som kör mcn som åker bakom dig? så ni är 3 som är ute och kör?
Varför skulle han vilja göra på det sättet och inte köra mcn själv?
__________________
Senast redigerad av dreamtool 2016-06-11 kl. 21:18.
Citera
2016-06-11, 21:26
  #3
Medlem
För att det är jag som övningskör och jag känner mig inte helt hundra med att skjutsa än och min handledare har ingen mc för tillfället :/
Citera
2016-06-11, 21:30
  #4
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetsula
Har en fråga när det gäller övningskörning med mc.
Min ena handledare har ft ingen egen båge och jag vet att man får skjutsa den när man övningskör men jag undrar om det är ok att handledaren åker med bakom någon annan?
Jag är helt grön på detta och känner mig inte riktigt bekväm att skjutsa än.
Skulle bli himla glad om nån visste vad som gäller om detta!
Den som är handledare ska följa med som passagerare på fordonet eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser.

http://www.korkortsportalen.se/jag-s...vningskorning/
Citera
2016-06-11, 21:31
  #5
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetsula
För att det är jag som övningskör och jag känner mig inte helt hundra med att skjutsa än och min handledare har ingen mc för tillfället :/
Jo men så långt är jag med.

Men om du övningskör din mc, och sen har en vän som åker mc bakom dig, med din handledare bakom sig. Varför lånar inte bara din handledare din väns mc och kör då?
Citera
2016-06-11, 23:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Jo men så långt är jag med.

Men om du övningskör din mc, och sen har en vän som åker mc bakom dig, med din handledare bakom sig. Varför lånar inte bara din handledare din väns mc och kör då?

För att vännen som äger den mc'n också ska med
Det är dessutom Ingen i gänget som kör lätt mc så jag får nog allt ha henne bakom mig iaf
Citera
2016-06-11, 23:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skrik & Panik
Den som är handledare ska följa med som passagerare på fordonet eller själv köra ett sådant fordon som övningskörningen avser.

http://www.korkortsportalen.se/jag-s...vningskorning/

Tack!! Tycker jag lusläst körkortsportalens sida men hittade inget om det var emot lagen eller så men det är det visst..
Tack igen!!
Citera
2016-06-12, 02:35
  #8
Medlem
jah_man2s avatar
Varför ska du ta lätt mc-kort?
Citera
2016-06-12, 13:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jah_man2
Varför ska du ta lätt mc-kort?

Förmodligen för ung för A eller ens A2 behörighet och därmed för ung för forumet också.
Citera
2016-06-17, 10:19
  #10
Medlem
Mr.Shadows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetsula
För att vännen som äger den mc'n också ska med
Det är dessutom Ingen i gänget som kör lätt mc så jag får nog allt ha henne bakom mig iaf

Jo men nu förstår du inte frågan trots förtydligande.

Varför sitter hon som passagerare till den som kör bakom dig? Hon kan väl lika gärna köra själv med ägaren av Mcn som passagerare.
På så vis får du köra ensam på din MC utan att vara olaglig, samt att dina vänner kan vara med.

Visserligen är det inte lika roligt för dina vänner men det kanske man kan ha översikt med om man vill låta sin vän övningsköra i en timme eller så.


Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Förmodligen för ung för A eller ens A2 behörighet och därmed för ung för forumet också.

Du har nog så rätt.
Citera
2017-04-23, 08:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerhufvud
Förmodligen för ung för A eller ens A2 behörighet och därmed för ung för forumet också.

Jag är en snart 40-årig kvinna så jag är varken för ung för tung mc eller detta forum

Det handlade mest om att man inte ville kräva att en tredje person ska få stå över att köra själv
Citera
2017-04-25, 14:14
  #12
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tetsula
Jag är en snart 40-årig kvinna så jag är varken för ung för tung mc eller detta forum

Det handlade mest om att man inte ville kräva att en tredje person ska få stå över att köra själv


Människan som är handledare behöver inte köra en lätt MC utan kan köra en tung Mc, men får inte sitta bakom någon annan än dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback