Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-09, 23:02
  #25
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
I detta nu så skryter OLW om att man tog bort palmoljan 2008 och kör solrosolja.
http://www.olw.se/

Estrella använder en blandning av solros- och rapsolja.

Använde man palmolja på det glada 80-talet? Skulle gärna se en äkta nostalgipåse med gamla tiders olja (palmolja går ju att producera på ett bra sätt) och det gamla hederliga natriumglutamatet som smakförstärkare.

Ja, det stämmer nog, jag minns när OLW tog bort palmoljan. Det blev en märkbar smakförändring på chipsen, till det sämre tyckte jag då. Palmolja finns i massor av produkter, det var en del liv om det nyligen eftersom det finns i modersmjölksersättning och anses ha rätt dåliga egenskaper. Om man ska tro rapporterna verkar det finnas hälsomässiga skäl att undvika palmoljan, även om den är framställd på ett miljömässigt okej sätt.
https://www.svd.se/livsmedelsverkets...l-med-palmolja
Citera
2017-04-09, 23:17
  #26
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, det stämmer nog, jag minns när OLW tog bort palmoljan. Det blev en märkbar smakförändring på chipsen, till det sämre tyckte jag då. Palmolja finns i massor av produkter, det var en del liv om det nyligen eftersom det finns i modersmjölksersättning och anses ha rätt dåliga egenskaper. Om man ska tro rapporterna verkar det finnas hälsomässiga skäl att undvika palmoljan, även om den är framställd på ett miljömässigt okej sätt.
https://www.svd.se/livsmedelsverkets...l-med-palmolja
Jag har köpt röd palmolja som hälsokost, och äter kokosolja varje dag för dess nyttighet.
Tror att det är härdningen som gör den onyttig.

Tycker OLW borde fritera i ister, skulle nog smaka enormt bra.
Citera
2017-04-10, 05:44
  #27
Medlem
OdCaBos avatar
Man började använda palmolja i början av 2000-talet efter att i slutet av 90-talet börjat inse riskerna med transfetter.

Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag har köpt röd palmolja som hälsokost, och äter kokosolja varje dag för dess nyttighet.
Tror att det är härdningen som gör den onyttig.

Tycker OLW borde fritera i ister, skulle nog smaka enormt bra.

Ännu bättre om de friterade i talg. Det är mitt tips till världens godaste pommes frites också.
__________________
Senast redigerad av OdCaBo 2017-04-10 kl. 05:46.
Citera
2017-04-10, 20:20
  #28
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Jag har köpt röd palmolja som hälsokost, och äter kokosolja varje dag för dess nyttighet.
Tror att det är härdningen som gör den onyttig.

Tycker OLW borde fritera i ister, skulle nog smaka enormt bra.

Det kan mycket väl vara så. Fett brukar väl inte bli bättre av härdning direkt.

Antar att både ister och talg är dyrare än oljan? Ister är väldigt bra annars.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback