Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-10, 20:48
  #1
Medlem
Shuleluuuu flashbackers!

Jag tänker åka till Kina och kan komma att stanna där ett bra tag om jag trivs. Jag har själv kollat upp detta och även frågat Mittens Rike och även fått svar:

¨Hej! Jag tänker åka till Kina och vill stanna där så länge som möjligt, men som jag har förstått det så kan man endast stanna 4 månader med en obligatorisk ut och tillbaka in resa i mitten av vistelsen och sedan så kan man tydligen förlänga sitt visum med 30 dagar, alltså fem månader totalt. Vad jag undrar då är om man kan fixa ett nytt visum direkt efter att det första visumet har tagit slut, antingen på plats eller i Hong Kong eller i något av grannländerna som tex Vietnam, eller måste man åka tillbaka till Sverige, hur funkar den biten änna?¨

Och detta var deras svar:

¨Hej Firat!

Du kan söka ett nytt visum direkt efter det första har tagit slut. Om du inte söker i Sverige så måste du kolla med kinesiska ambassaden i det landet du hade tänkt söka visum.

Vänliga Hälsningar
Wei¨


Nu har jag som sagt fått ett svar, men det är dock inte särskilt specifikt. Jag tänkte kolla om någon här har direkta erfarenheter av detta. Vart ska man vända sig till så snabbt ens visum tar slut, vad är det bästa alternativet? Måste man lämna landet för att sedan komma igen, eller kan man bara fixa ett nytt visum vart som helst på plats i Kina?


Ten you very much!
Forgiveness please!
Citera
2016-06-11, 01:40
  #2
Medlem
Lekes avatar
Hong Kong är smidigt. Brukar gå snabbt att få visumet och det är relativt billigt. Får man fråga vad du har tänkt göra i Kina? Om du ska jobba eller plugga kan du söka visum och uppehållstillstånd som är giltiga i år utan att behöva förnya.
Citera
2016-06-11, 19:23
  #3
Medlem
Tack för svaret Leke!!!

Så regeln är att man måste åka utanför landet när man ska fixa ett nytt visum?
Ok, cool, men sen när man ska fixa det i Hong Kong, hur går man då tillväga?
Finns det nån svensk ambassad där som man får gå till och dom fixar det på plats?
För vanligtvis så behöver man ju skicka in sitt pass och det kan man väl nog inte göra när man är utomlands?

Jag tänker faktiskt inte spendera nån längre tid i nån storstad eller gå och se kinesiska muren eller nåt sånt, utan jag åker dit för att komma bort från just storstadslivet för att kunna andas ut och leva i frid under ett bra tag om det går. Jag har fascinerats av Kung Fu, Tai Chi och Buddhism enda sen jag var liten och vill pröva på en livsstil som går ut på rengöra själen istället för att korrumpera den vilket verkar vara syftet med det livet jag har levt hittils. Jag kan tänka mig att detta låter väldigt romantiskt, att man åker dit och vill leva ut sina Bruce Lee drömmar typ, men det är just därför jag vill kunna stanna där så mycket som jag själv vill, så att jag kan ge det en helt ärlig chans. Jag tror inte att Buddhism eller Kung Fu har svaret till alla livets problem, men jag tror verkligen att det passar ihop med människor som vill rengöra sig själva och vakna upp. Som en slags rehab kan man säga, fast inte som dom här i västvärlden, utan en ordentlig rehab där man verkligen tacklar sina demoner on a daily basis utan vara distraherad av massa frestelser.


Hoppas jag inte fråga efter för mycket nu eller gav ett för filosofiskt svar.
Uppskattar verkligen alla svar!
Forgiveness please
Citera
2016-06-12, 02:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firalio
Tack för svaret Leke!!!

Så regeln är att man måste åka utanför landet när man ska fixa ett nytt visum?
Ok, cool, men sen när man ska fixa det i Hong Kong, hur går man då tillväga?
Finns det nån svensk ambassad där som man får gå till och dom fixar det på plats?
För vanligtvis så behöver man ju skicka in sitt pass och det kan man väl nog inte göra när man är utomlands?

Jag tänker faktiskt inte spendera nån längre tid i nån storstad eller gå och se kinesiska muren eller nåt sånt, utan jag åker dit för att komma bort från just storstadslivet för att kunna andas ut och leva i frid under ett bra tag om det går. Jag har fascinerats av Kung Fu, Tai Chi och Buddhism enda sen jag var liten och vill pröva på en livsstil som går ut på rengöra själen istället för att korrumpera den vilket verkar vara syftet med det livet jag har levt hittils. Jag kan tänka mig att detta låter väldigt romantiskt, att man åker dit och vill leva ut sina Bruce Lee drömmar typ, men det är just därför jag vill kunna stanna där så mycket som jag själv vill, så att jag kan ge det en helt ärlig chans. Jag tror inte att Buddhism eller Kung Fu har svaret till alla livets problem, men jag tror verkligen att det passar ihop med människor som vill rengöra sig själva och vakna upp. Som en slags rehab kan man säga, fast inte som dom här i västvärlden, utan en ordentlig rehab där man verkligen tacklar sina demoner on a daily basis utan vara distraherad av massa frestelser.


Hoppas jag inte fråga efter för mycket nu eller gav ett för filosofiskt svar.
Uppskattar verkligen alla svar!
Forgiveness please

Jag tror du har valt fel land helt ärligt. Jag tror du lättare kan finna det du söker i någon by i Japan. Här i Kina fungerar det inte som i filmer tyvärr.
Citera
2016-06-12, 05:49
  #5
Medlem
Bairuilongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firalio
[...]
Finns det nån svensk ambassad där som man får gå till och dom fixar det på plats?
[...]

Om du ska söka visum till Sverige så går du till en svensk ambassad.

Om du ska söka visam till Kina från Hongkong kan du göra det på Commissioner's Office of China's Foreign Ministry, eller använda en av alla agenter. En random agent i mängden: Forever Bright Trading (jag har själv inte provat)

Mvh
Citera
2016-06-12, 12:52
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Jag tror du har valt fel land helt ärligt. Jag tror du lättare kan finna det du söker i någon by i Japan. Här i Kina fungerar det inte som i filmer tyvärr.


Hur är Kina fel land om man är intresserad i Kung Fu och Buddhism?
Det kanske ligger nåt i det du säger men jag vill gärna veta.
Menar du att Kung Fu kanske har blivit för kommersiellt i Kina, att det är för svårt att hitta äkta lärare och övare?
Och är det inte även ganska ovanligt med Kung Fu i Japan?
Där är det väl mestadels karate som gäller?
Om du själv har några direkta erfarenheter från detta så vill jag gärna veta!
Citera
2016-06-12, 12:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bairuilong
Om du ska söka visum till Sverige så går du till en svensk ambassad.

Om du ska söka visam till Kina från Hongkong kan du göra det på Commissioner's Office of China's Foreign Ministry, eller använda en av alla agenter. En random agent i mängden: Forever Bright Trading (jag har själv inte provat)

Mvh


Tack för svaret Bairuilong!

Jag tror inte jag kommer behöva söka något visum tillbaka till Sverige då jag har ett svenskt pass.

Ok, så man åker helt enkelt till Hong Kong när ens 4 månaders visum har tagit slut, går till ett av deras kontor och får ett nytt 4 månaders visum? Finns det några särskilda krav som man behöver uppfylla?
Citera
2016-06-12, 15:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firalio
Hur är Kina fel land om man är intresserad i Kung Fu och Buddhism?
Det kanske ligger nåt i det du säger men jag vill gärna veta.
Menar du att Kung Fu kanske har blivit för kommersiellt i Kina, att det är för svårt att hitta äkta lärare och övare?
Och är det inte även ganska ovanligt med Kung Fu i Japan?
Där är det väl mestadels karate som gäller?
Om du själv har några direkta erfarenheter från detta så vill jag gärna veta!

Som västerlänning kommer du inte stöta på seriösa aktörer med kombinationen buddhism och Kung Fu, bara personer som kommer vilja lura av dig pengar. De enda seriösa aktörer som kommer vilja ta emot dig på en så begränsad tid är wushu-utövare, men där kan du glömma buddhism samt att det är oerhört tävlingsinriktat.

Det närmaste du kan komma är Japan. De har inte kung fu, men en massa andra kampformer. En väl vald kendoklubb kan ge dig en bit av det du söker. För jag gissar att du är ute efter den romantiserade bilden, dvs typ Carradine-filmerna. Det kommer du dessvärre inte hitta. Vill inte förstöra dina drömmar, men vill inte att du ska få hela din vistelse förstörd heller. I Kina är allt extremt kommersialiserat, så du kommer mest hitta plastförpackningar om du förstår vad jag menar.
Citera
2016-06-12, 19:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Som västerlänning kommer du inte stöta på seriösa aktörer med kombinationen buddhism och Kung Fu, bara personer som kommer vilja lura av dig pengar. De enda seriösa aktörer som kommer vilja ta emot dig på en så begränsad tid är wushu-utövare, men där kan du glömma buddhism samt att det är oerhört tävlingsinriktat.

Det närmaste du kan komma är Japan. De har inte kung fu, men en massa andra kampformer. En väl vald kendoklubb kan ge dig en bit av det du söker. För jag gissar att du är ute efter den romantiserade bilden, dvs typ Carradine-filmerna. Det kommer du dessvärre inte hitta. Vill inte förstöra dina drömmar, men vill inte att du ska få hela din vistelse förstörd heller. I Kina är allt extremt kommersialiserat, så du kommer mest hitta plastförpackningar om du förstår vad jag menar.


Det är sant det du säger att det som västerlänning är nog nästan omöjligt att hitta en äkta mästare som vill lära en på riktigt. Det krävs för mycket från båda håll och det är just därför jag vill kunna stanna där så länge som möjligt.
Det är faktiskt inte viktigt för mig att jag hittar kombinationen av Buddhism och Kung Fu, utan det viktigaste är att jag lärs av utövare som är ¨the real deal¨. Det spelar ingen större roll just vad det är dom lär utan hur dom gör det, min mästare måste kunna se igenom mig och vilja mitt bästa, annars kommer det oundvikligen sluta dåligt för oss båda.
Jag tycker och tror inte att äkta Kung Fu kostar en slant, förutom maten som vi alla behöver käka, om någon kräver nåt utöver det så kommer jag fatta direkt att det inte är på allvar.
När jag sa romantiskt så menade jag att det kan låta som om jag är ute efter just det, men jag är ute efter raka motsatsen, jag vill inte åka dit och förvänta mig att jag kommer förvandlas till en mutant och få superkrafter utan jag vill lära mig detta på riktigt.
Jag vill träna dag in och dag ut, bli ett med rörelserna, verkligen andas in och ut luften så ordentligt som möjligt. Jag vill inte behöva tänka på absolut något annat än att praktisera, och det är väl just detta som är äkta Kung Fu, det går inte att utöva halvhjärtat, utan det kräver nog allt man har.

Jag har faktiskt inget intresse i att åka till Japan eller lära mig en utav deras kampsporter, deras sätt att röra sig och agera har alltid känts väldigt stelt,hårt och förutsägbart från min synvinkel. Jag älskar Kinesernas sätt, hur dom gör allting till en enda lång rörelse, en lång kombination. Dom är i mitt tycke mycket mer kreativa och atletiska och har egentligen ingen riktig stil, utan det är mer som en grund till det som Bruce Lee ville åstadkomma med Jeet Kun Do, att ha mentaliteten av vatten, att kunna adaptera till vilken situation som helst, att vara helt fri sina rörelser och ens tänkande.

Jag visste inte heller vem Carradine var, men kollade upp han nu och såg att det är snubben från Kill Bill filmerna. Jag visste inte att han var med i Kung Fu filmer i sina yngre dagar.
Jag har nog bara sett ett 10 tal Kung Fu filmer från 70 talet, dom flesta jag har sett är från 90 talet och framåt (jag är född 1989).
Citera
2016-06-12, 19:43
  #10
Medlem
Jag tycker att denna dokumentär är en bra skildring mellan det kommersiella och det mer äkta:
https://www.youtube.com/watch?v=PLv54SsktIE
Citera
2016-06-13, 02:14
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firalio
Det är sant det du säger att det som västerlänning är nog nästan omöjligt att hitta en äkta mästare som vill lära en på riktigt. Det krävs för mycket från båda håll och det är just därför jag vill kunna stanna där så länge som möjligt.
Det är faktiskt inte viktigt för mig att jag hittar kombinationen av Buddhism och Kung Fu, utan det viktigaste är att jag lärs av utövare som är ¨the real deal¨. Det spelar ingen större roll just vad det är dom lär utan hur dom gör det, min mästare måste kunna se igenom mig och vilja mitt bästa, annars kommer det oundvikligen sluta dåligt för oss båda.
Jag tycker och tror inte att äkta Kung Fu kostar en slant, förutom maten som vi alla behöver käka, om någon kräver nåt utöver det så kommer jag fatta direkt att det inte är på allvar.
När jag sa romantiskt så menade jag att det kan låta som om jag är ute efter just det, men jag är ute efter raka motsatsen, jag vill inte åka dit och förvänta mig att jag kommer förvandlas till en mutant och få superkrafter utan jag vill lära mig detta på riktigt.
Jag vill träna dag in och dag ut, bli ett med rörelserna, verkligen andas in och ut luften så ordentligt som möjligt. Jag vill inte behöva tänka på absolut något annat än att praktisera, och det är väl just detta som är äkta Kung Fu, det går inte att utöva halvhjärtat, utan det kräver nog allt man har.

Jag har faktiskt inget intresse i att åka till Japan eller lära mig en utav deras kampsporter, deras sätt att röra sig och agera har alltid känts väldigt stelt,hårt och förutsägbart från min synvinkel. Jag älskar Kinesernas sätt, hur dom gör allting till en enda lång rörelse, en lång kombination. Dom är i mitt tycke mycket mer kreativa och atletiska och har egentligen ingen riktig stil, utan det är mer som en grund till det som Bruce Lee ville åstadkomma med Jeet Kun Do, att ha mentaliteten av vatten, att kunna adaptera till vilken situation som helst, att vara helt fri sina rörelser och ens tänkande.

Jag visste inte heller vem Carradine var, men kollade upp han nu och såg att det är snubben från Kill Bill filmerna. Jag visste inte att han var med i Kung Fu filmer i sina yngre dagar.
Jag har nog bara sett ett 10 tal Kung Fu filmer från 70 talet, dom flesta jag har sett är från 90 talet och framåt (jag är född 1989).

Ok, då missförstod jag dig, så jag ber om ursäkt. Det mest seriösa du kommer kunna hitta är som sagt wushu, och det är mer tävlingsinriktad för det mesta, men du kan hitta seriösa klubbar. Glöm Shaolin och den biten. Mitt råd till dig är att ta kontakt med något kung fu-förbund i Sverige och be om hjälp med kontaktuppgifter mm. De vet oftast vart man ska vända sig.
Citera
2016-06-13, 11:46
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Ok, då missförstod jag dig, så jag ber om ursäkt. Det mest seriösa du kommer kunna hitta är som sagt wushu, och det är mer tävlingsinriktad för det mesta, men du kan hitta seriösa klubbar. Glöm Shaolin och den biten. Mitt råd till dig är att ta kontakt med något kung fu-förbund i Sverige och be om hjälp med kontaktuppgifter mm. De vet oftast vart man ska vända sig.


Jag tror det var jag som uttryckte det lite dåligt i början.
Aaa, jag har faktiskt inget som helst intresse i Wushu, jag vill inte ha något med tävling att göra, vad jag letar efter är mer personligt och spirituellt.
Shaolin kan man nog glömma om man själv inte visar yttersta engagemang. Jag tror inte något kan stoppa en om man verkligen vill något, men Shaolin är nog verkligen inte något man bara ¨testar¨.
Jag kan tänka mig att Tai Chi är det bästa sättet att börja. Mycket lugnare där man får lära sig att andas med rörelserna och förstå poesin bakom det hela.
Jag vet inte om du kolla på länken som jag skickade tidigare, men där skildras det ganska tydligt mellan det kommersiella och det mer seriösa.

Det finns faktiskt en Kung Fu och Tai Chi förening här som jag har varit hos 2-3 gånger. Dom har faktiskt en lärare som är en riktig shaolin munk, han har säkert kontakter i Kina.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2730397

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback