Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-06-25, 21:01
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Vi har röstat fram våra politiker som vi samtidigt gett förtroende att utse dom svenska ministrarna.
På exakt samma sätt har vi också gett dem förtroende att utse vår EU-kommissionär. Både den och ministrarna är indirekt folkvalda, det är ingen principiell skillnad.
Citera
2016-06-26, 01:10
  #26
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbogaerik
Ja, om man utgår från din analogi om en Svenska Regering och EU-kommissionen
vilken är bra och ganska rolig, är den samtidigt ganska belysande avseende
vissa skillnader.

Det skulle betyda att vi i Sverige ger en sittande Regering ensamrätt på
att (via propositionerna) stifta lagar, Riksdagens funktion vore då endast
att votera i dessa, ty de finge ju inte lägga egna lagförslag (motioner).

I övrigt finns det som du antyder många likheter, exempelvis är ju tydligen
EU-kommissionen ansvarigt inför EU-parlamentet under mandatperioden
och kan t.o.m via en misstroendeförklaring avsättas.

Kommissionen stiftar inga lagar, den lägger fram lagförslag. Lagar antas av 1. parlamentet och 2. rådet (de nationella regeringarna).
Parlamentet brukar ha tilläggsförslag på det som kommer från kommissionen och lagförslagen brukar då gå några vändor mellan institutionerna innan de antas.
Citera
2016-06-26, 12:04
  #27
Medlem
CaptainNemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vad är det med snuset?
Alla turerna runtomkring det svenska snuset visade på hur djupt korruptionen går inom EU. Har du inte hängt med i dessa turer så ter sig dina försök att glorifiera EU som tämligen menlösa.

EU överlag styrs av politiker som kommer från länder där demokrati inte nödvändigtvis trumfar den som har mest cash. Inte för att Sverige på något vis skulle vara demokratiskt men EU är snäppet värre och efter BREXIT misstänker jag att Bryssel vill ha större makt över medlemsländerna. En maktförskjutning som innebär att fler med stora plånböcker får betydligt mer att säga till om.

Farbror Sven, tro du på EU:s ofelbarhet för nu kommer dess brister att synas i sömmarna även av svensk media som tidigare varit alltför tysta.
Citera
2016-06-26, 16:15
  #28
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainNemo
Alla turerna runtomkring det svenska snuset visade på hur djupt korruptionen går inom EU. Har du inte hängt med i dessa turer så ter sig dina försök att glorifiera EU som tämligen menlösa.

EU överlag styrs av politiker som kommer från länder där demokrati inte nödvändigtvis trumfar den som har mest cash. Inte för att Sverige på något vis skulle vara demokratiskt men EU är snäppet värre och efter BREXIT misstänker jag att Bryssel vill ha större makt över medlemsländerna. En maktförskjutning som innebär att fler med stora plånböcker får betydligt mer att säga till om.

Farbror Sven, tro du på EU:s ofelbarhet för nu kommer dess brister att synas i sömmarna även av svensk media som tidigare varit alltför tysta.

Jag har följd snuset och ville veta vad du menade. En del tror ju att EU vill förbjuda snusandet i Sverige, vilket inte går eftersom Sverige förhandlade fram ett undantag inför EU-inträdet.

Om EU hade varit helt korrupt hade inte OLAF- EU:s antikorruptionsbyrå- reagerat och dåvarande ordförande Barroso hade inte stängt av den maltesiske kommissionären som var ansvarig för tobaksdiriktivet.

Om du liksom Swedish Match vill få övriga EU att börja snusa så får ni fortsätta att arbeta med den frågan.

Nej, jag tror absolut inte på EU:s ofelbarhet, lika lite som jag tror på Sveriges ofelbarhet. Jag har skrivit kritiskt om EU tidigare i detta forum, som tyvärr oftast halvsover. Kritisera EU- men skaffa de mest elementära kunskaperna hur EU fungerar! Jag pekar nu inte ut dig utan menar generellt här i trådarna. Var kritiska, men då också till den EU-kritik som förs fram. Politik är trögare och tråkigare än slagkraftiga rubriker och svepande enradingar.
__________________
Senast redigerad av farbror Sven 2016-06-26 kl. 16:20.
Citera
2016-06-27, 13:57
  #29
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soulwell
Varför all propaganda på nyheterna om hur odemokratisk EU är?

Jag förstår att ett EU kommissionen måste skicka förslag till ministerrådet samt EU parlamentet, där de ska förhandla sig fram till ett beslut genom tre olika steg, därefter bildas en lag.

Det är väl inte så jävla mycket bättre i Sverige med tanke på att EU kommissionen är precis som regeringen, där de lägger fram propositioner till riksdagen (som kan anses vara både ministerrådet och EU parlamentet). Den enda skillnaden är att de tar längre tid för EU, ty flera steg, men resten är ju precis detsamma.

Har jag missat någon väsentlig del som verkligen skiljer sig ifrån Sverige och gör Sverige mer demokratisk?

Väldigt få hävdar nog att EU till sin konstruktion är formellt odemokratiskt, vad man däremot med fog kan hävda är att EU i praktiken saknar demokratisk legitimitet. Den demokratiska legitimiteten minskar kraftigt ju längre bort besluten fattas från de som berörs av besluten. Till skillnad mot i Sveriges riksdag så stiftar ju EU lagar, som gäller i Sverige, av parlamentariker/ministrar som inte är valda av Sveriges befolkning, inte är ansvariga inför Sveriges befolkning och inte har (och inte skall ha) något intresse av vad som bäst för just Sveriges befolkning.

Man kan naturligtvis hävda att Sveriges parlamentariska system inte fungerar och inte speglar svenska folkets vilja. Men grundtanken, till skillnad mot EU-systemet, är att det skall göra det. Så Sveriges riksdag har, oavsett vad man tycker om hur den fungerar, trots allt betydligt större demokratisk legitimitet än vad EU har.
Citera
2016-06-27, 14:08
  #30
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Väldigt få hävdar nog att EU till sin konstruktion är formellt odemokratiskt, vad man däremot med fog kan hävda är att EU i praktiken saknar demokratisk legitimitet. Den demokratiska legitimiteten minskar kraftigt ju längre bort besluten fattas från de som berörs av besluten. Till skillnad mot i Sveriges riksdag så stiftar ju EU lagar, som gäller i Sverige, av parlamentariker/ministrar som inte är valda av Sveriges befolkning, inte är ansvariga inför Sveriges befolkning och inte har (och inte skall ha) något intresse av vad som bäst för just Sveriges befolkning.

Man kan naturligtvis hävda att Sveriges parlamentariska system inte fungerar och inte speglar svenska folkets vilja. Men grundtanken, till skillnad mot EU-systemet, är att det skall göra det. Så Sveriges riksdag har, oavsett vad man tycker om hur den fungerar, trots allt betydligt större demokratisk legitimitet än vad EU har.

Du hr nog missuppfattat en del om du tror att EU existerar för att maximera Sveriges nytta i varje enskild fråga
Citera
2016-06-27, 14:41
  #31
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Du hr nog missuppfattat en del om du tror att EU existerar för att maximera Sveriges nytta i varje enskild fråga

Du har nog missuppfattat en del, alternativt inte läst mitt inlägg. Beslut inom EU fattas naturligtvis inte, och skall inte eller göra det, baserat på vad som är bäst för just Sveriges befolkning i någon ENDA enskild fråga! Det är ju just det faktum som gör att EU har betydligt lägre demokratisk legitimitet än Sveriges riksdag...
Citera
2016-06-27, 14:48
  #32
Medlem
gubbroras avatar
[quote=Arcane|57693795] Du har nog missuppfattat en del, alternativt inte läst mitt inlägg. Beslut inom EU fattas naturligtvis inte, och skall inte eller göra det, baserat på vad som är bäst för just Sveriges befolkning i någon ENDA enskild fråga! Det är ju just det faktum som gör att EU har betydligt lägre demokratisk legitimitet än Sveriges riksdag...[/QUOTE

Ok, så Sverige är inte demokratisk på grund av att innevånarna i Storuman inte får gehör för sina frågor i Sveriges riksdag. Varför tror du att just egenskapen svensk är det som avgör om något är demokratiskt eller inte. Människor kan delas in på mängder av sätt varav nationalitet är ett. En svensk och en österikisk bonde kan ha betydligt mer gemensamt än en svensk bonde och en svensk byggnadsarbetare

Till sist om jag missuppfattat dig kan det även bero på att du uttrycker dig illa i skrift
Citera
2016-06-27, 16:05
  #33
Medlem
Arcanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ok, så Sverige är inte demokratisk på grund av att innevånarna i Storuman inte får gehör för sina frågor i Sveriges riksdag. Varför tror du att just egenskapen svensk är det som avgör om något är demokratiskt eller inte. Människor kan delas in på mängder av sätt varav nationalitet är ett. En svensk och en österikisk bonde kan ha betydligt mer gemensamt än en svensk bonde och en svensk byggnadsarbetare

Till sist om jag missuppfattat dig kan det även bero på att du uttrycker dig illa i skrift

Nej, vare sig EU eller Sveriges riksdag är odemokratiska, vad jag diskuterade är vilken demokratisk legitimitet dessa två parlamentariska institutioner har och hur den demokratiska legitimeteten beror på avståndet mellan de som fattar och de som berörs av besluten. När det gäller exemplet Storuman så har på samma sätt beslut fattade i Storumans kommunalfullmäktige större demokratisk legitimitet för boende i Storuman, än de som fattas i Sveriges riksdag, eftersom besluten i kommunalfullmäktige fattas närmare de som berörs.

Demokratisk legitimitet beror naturligtvis inte på ”egenskapen att vara svensk”, men det var ju just EU och Sveriges riksdag som diskuterades här! T.ex. för en grek så har på motsvarande sätt beslut fattade i grekiska parlamentet betydligt större demokratisk legitimetet än de som fattas i EU av parlamentariker/ministrar som inte är valda av Greklands befolkning, inte är ansvariga inför Greklands befolkning och inte har (och inte skall ha) något intresse av vad som bäst för just Greklands befolkning.

Visst kan man tänka sig att organisera demokratiska institutioner efter andra kriterier än geografiska områden. Men nu är ju både EUs och medlemmarnas demokratiska institutioner organiserade efter just geografiska områden så jag har svårt att se relevansen för denna diskussion, men du får gärna förklara…
Citera
2016-06-27, 16:15
  #34
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arcane
Nej, vare sig EU eller Sveriges riksdag är odemokratiska, vad jag diskuterade är vilken demokratisk legitimitet dessa två parlamentariska institutioner har och hur den demokratiska legitimeteten beror på avståndet mellan de som fattar och de som berörs av besluten. När det gäller exemplet Storuman så har på samma sätt beslut fattade i Storumans kommunalfullmäktige större demokratisk legitimitet för boende i Storuman, än de som fattas i Sveriges riksdag, eftersom besluten i kommunalfullmäktige fattas närmare de som berörs.

Demokratisk legitimitet beror naturligtvis inte på ”egenskapen att vara svensk”, men det var ju just EU och Sveriges riksdag som diskuterades här! T.ex. för en grek så har på motsvarande sätt beslut fattade i grekiska parlamentet betydligt större demokratisk legitimetet än de som fattas i EU av parlamentariker/ministrar som inte är valda av Greklands befolkning, inte är ansvariga inför Greklands befolkning och inte har (och inte skall ha) något intresse av vad som bäst för just Greklands befolkning.

Visst kan man tänka sig att organisera demokratiska institutioner efter andra kriterier än geografiska områden. Men nu är ju både EUs och medlemmarnas demokratiska institutioner organiserade efter just geografiska områden så jag har svårt att se relevansen för denna diskussion, men du får gärna förklara…

Eu har legitimitet genom att vi har folkomröstat om vårt medlemskap. Såvitt jag vet har ingen svensk kommun eller region röstat om att var svensk

Men det jag menade med mitt bonde exempel var att frågor inte enbart handlar om nationalitet. Frågor kan handla om utbildning, säkerhet, miljö och mängder med gränsöverskridande frågor. Det kan även handla om olika intressegemenskaper som t.ex bonde frågor i konkurrens med miljöfrågor eller importer från icke eu-länder. Dvs det nationella perspektiver är enbart en del av hela perspektivet. Därför kan en svensk bonde ha ett intresse av att samarbeta med en österikisk bonde snarare än med en svensk bilmekaniker.
Citera
2016-06-27, 18:02
  #35
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag har följd snuset och ville veta vad du menade. En del tror ju att EU vill förbjuda snusandet i Sverige, vilket inte går eftersom Sverige förhandlade fram ett undantag inför EU-inträdet.

EU vill förbjuda snuset det vet alla! Dina lögner biter inte!

Regeringen insåg att detta är en symbolfråga som får Svenskarna att rata EU. Vilket man berättade för makthavarna i Bryssel och då insåg de, inget Sverige i EU utan snuset. Och de vill hellre ha våra 25 miljarder och vår naturtillgångar och vår fisk.

Bakom låg snuskriget låg bland annat korrupta tobakstillverkare i Grekland som vill bli av med konkurrenten Tobaksbolaget. I dag erhåller dessa ruttna herrar enorma bidrag för att odla tobak. Inget snack om hälsorisker längre
Citera
2016-06-27, 20:01
  #36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
EU vill förbjuda snuset det vet alla! Dina lögner biter inte!

Regeringen insåg att detta är en symbolfråga som får Svenskarna att rata EU. Vilket man berättade för makthavarna i Bryssel och då insåg de, inget Sverige i EU utan snuset. Och de vill hellre ha våra 25 miljarder och vår naturtillgångar och vår fisk.

Bakom låg snuskriget låg bland annat korrupta tobakstillverkare i Grekland som vill bli av med konkurrenten Tobaksbolaget. I dag erhåller dessa ruttna herrar enorma bidrag för att odla tobak. Inget snack om hälsorisker längre

Duktigt förhandlat från svensk sida torde varje snusare säga.

Annars finns det inget av substans att kommentera här.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback