Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-16, 05:03
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Jag kan tänka mig att vissa intressenter bluffade och trissade upp kostnaden för att kunna visa att det inte går att bygga nya reaktorer utan statliga subventioner, men den planen sprack när det 2009 beslutades att kärnkraft inte skulle få en enda skattekrona. Sedan kunde de förstås inte säga att det kan byggas billigare, för då hade bluffen blivit avslöjad. I stället väntade de några år tills en ny regering och nya politiker hade fått makten och kunde inpränta hos de att det är för dyrt. Nu när de som vill bygga reaktorer har fått sitt efterlängtade beslut kan de bygga vad de vill till en kostnad som är betydligt lägre än vad som har sagts tidigare.

Långsiktighet är just vad kärnkraften erbjuder. Anläggningar kan hållas i drift i tiotals år, därför anser många att den kan bli lönsam även om elpriserna är låga just nu. Det tar flera år att bygga och då kan förutsättningarna ha förbättrats avsevärt med tanke på utvecklingen och försäljningen av elbilar.

MP:s nuvarande ledning verkar bestå av ett gäng naiva, lättlurade pajasar.
http://www.svd.se/vattenfall-investerar-i-forsmark

Vad var det jag sa? En av orsakerna bakom uppgörelsen var säkert att göra det billigare så att kalkyler höll, men det verkar inte MP ha fattat. Eller kanske ännu värre: det var ett fullt medvetet val. Om Vattenfall i stället hade investerat alla dessa miljarder på annan teknik så hade de inte behövt ta hotet om "Fukushima", läs terrorattack, på allvar. Nu fortsätter samma hotbild i 25-30 år till och, om nya reaktorer byggs, fram till nästa sekelskifte, för nya reaktorer kan hållas i drift i 60 år och de kan bygga nya reaktorer fram till 2040.
Citera
2016-06-17, 00:02
  #266
Medlem
Vattenfall har redan beslutat att investera 1miljard bananer inom Forsmarks "kylsystem". I och med man tog bort staffskatten på kärnkraft så blev den PLÖTSLIGT över en natt LÖNSAM.
Citera
2016-06-17, 20:13
  #267
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacto
Vattenfall har redan beslutat att investera 1miljard bananer inom Forsmarks "kylsystem". I och med man tog bort staffskatten på kärnkraft så blev den PLÖTSLIGT över en natt LÖNSAM.
Den är fortfarande inte lönsam i och med att effektskatten successivt kommer fasas ut över en tvåårsperiod med start nästa år. Däremot är investeringen nödvändig för att uppfylla myndighetskrav som ställs på att detta måste vara hanterat till 2020.
Vattenfall gör nu lyckligtvis bedömningen att det är lönsamt att fortsätta att köra Forsmarks reaktorer i ytterligare 20-25 år i och med att effektskatten är borta, trots att de två närmaste åren sannolikt kommer vara olönsamma.
Citera
2016-10-19, 23:39
  #268
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Du är rätt ute. Oavsett om reaktorn tuggar uran eller torium så lär turbinen drivas av ånga eller gas. Det är tyvärr ett vanligt problem i trådar om kärnkraft att folk tror att framtiden redan är här och att det t.ex. "bara är att bygga blykylda reaktorer" så är frågan löst. Man måste inse att det är rätt stor skillnad på forskning och på fullskalig kommersiell energiproduktion.

Det var länge sedan man var in här och läste, men kul att se att det fortfarande improviseras friskt! Blykylda reaktorer har byggts och drivits sedan 70-talet, men i ubåtar och inte för kraftproduktion. Googla BREST-300 så får du lära dig något nytt. Eller varför inte BN-800, eller kanske BN-600 för s.k. "framtidsreaktorer" som varit i kommersiell drift i över 30 år?

Men allvarligt talat, "ånga eller gas"? Vad menar du med det?
Citera
2016-10-19, 23:51
  #269
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Hur högt på richterskalan pratar vi om här? Ett flertal av de svenska kraftverken var inte byggda med jordbävningar i beaktande, och även om man har analyserat jordbävningskonsekvenser flitigt så är det inte samma sak som att de "förstärkts ytterligare".

Angående flygplanstålighet har jag svårt att tro att en direkt träff av en 747 är dimensionerande för reaktorbyggnader, men kan inte påstå att jag är insatt i den frågan.

Det kan vara värt att känna till att det efter Fukushima, på EUs begäran, genomfördes så kallade stresstester av kärnkraftverken tillsammans med väldigt omfattande analyspaket. Siktet blev dock i vissa fall något skevt och kraftverkens rapporter blev i vissa avseenden något krystade. Minns särskilt meningen "I Östersjön finns ingen signifikant risk för tsunamis."
Hursomhelst användes stresstesten och deras resultat lustigt nog som slagträn av båda sidor i kärnkraftdebatten - ett tecken på att information kan tolkas olika.

Fler halvsanningar, men turligt nog mer rätt än fel. Nä, de första verken var inte byggda för jordbävningar eftersom dessa är oerhört sällsynta här. Senare gjorde man så för att möjliggöra export snarare än att hotbilden här hade ökat. Hur högt på Richterskalan är irrelevant, det är andra kriterier som är viktiga, eller hur (vilka!)?

Och vad skulle hända om ett flyg kraschade in i reaktorbyggnaden?
Citera
2016-10-20, 00:12
  #270
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Den är fortfarande inte lönsam i och med att effektskatten successivt kommer fasas ut över en tvåårsperiod med start nästa år. Däremot är investeringen nödvändig för att uppfylla myndighetskrav som ställs på att detta måste vara hanterat till 2020.
Vattenfall gör nu lyckligtvis bedömningen att det är lönsamt att fortsätta att köra Forsmarks reaktorer i ytterligare 20-25 år i och med att effektskatten är borta, trots att de två närmaste åren sannolikt kommer vara olönsamma.

Effektskatten minskar med 90% nästa år och slopas helt nästkommande. Äntligen närmar man sig en fri marknad som man lovprisar (även om jag inte är någon stor förespråkare av sådant skräp)! Det är bara subventionerna till "det förnybara", som alla intelligenta vet är en lögn, som ska avskaffas. Tyvärr är det nog så att kärnkraft fortfarande kommer vara olönsamt ett tag till så länge dessa statliga subventioner kvarstår, vilket är ett flagrant brott mot EUs "fria marknad" och OECDs riktlinjer för hållbar energiproduktion.

Skojarna i MP borde inse att kärnkraft är den mest miljövänliga energiproduktionen och den enda rimliga med hänsyn till världens folkmängd och ambitionen om dagens standard i i-världen som norm. Sol- och vind har lång väg att gå och även efter det så finns stora bekymmer i livscykelanalysen. "There is no free lunch today, nor tomorrow!"

Det borde således vara en lyckans dag för miljöpartister, men eftersom partiets existensberättigande grundas på motståndet mot kärnkraft så tar man till flaskan när man konfronteras med sanningens kranka blekhet.
Citera
2016-10-20, 19:13
  #271
Medlem
Superstefans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Det var länge sedan man var in här och läste, men kul att se att det fortfarande improviseras friskt! Blykylda reaktorer har byggts och drivits sedan 70-talet, men i ubåtar och inte för kraftproduktion. Googla BREST-300 så får du lära dig något nytt. Eller varför inte BN-800, eller kanske BN-600 för s.k. "framtidsreaktorer" som varit i kommersiell drift i över 30 år?

Men allvarligt talat, "ånga eller gas"? Vad menar du med det?
Frågan som diskuterades var väl vilka reaktorer som idag fanns tillgängliga för kraftproduktion i stor skala? Reaktorer som levererar effekter i storleksordningen ubåt eller motsvarande var inte relevant för diskussionen.

Angående "ånga eller gas" så rörde det hur turbinen drivs. Eller menar du att någon av de reaktortyper du hänvisade till driver sin turbin med något annat än ånga eller gas?

Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Fler halvsanningar, men turligt nog mer rätt än fel. Nä, de första verken var inte byggda för jordbävningar eftersom dessa är oerhört sällsynta här. Senare gjorde man så för att möjliggöra export snarare än att hotbilden här hade ökat. Hur högt på Richterskalan är irrelevant, det är andra kriterier som är viktiga, eller hur (vilka!)?

Och vad skulle hända om ett flyg kraschade in i reaktorbyggnaden?
Vet inte riktigt vad du hakat upp dig på här. Vad har exportmöjligheter med mitt citerade svar att göra? Såvitt jag kan se har jag inte påstått att "hotbilden har ökat". Det man är mest rädd för här är nog fel med gemensam orsak, t.ex. med konsekvenser (inte inledande händelser) liknande de i Fukushima. Är ju lite därför myndighetskraven utvecklats som de gjort också...

Tycker mig också se att jag aldrig påstått att jag vet vad som händer om ett flyg kraschar i reaktorbyggnaden på våra svenska kraftverk då jag är rätt övertygad om att en sådan händelse inte utgör designkrav. Däremot vet jag att vissa nybyggda verk byggs med detta i åtanke.

Citat:
Ursprungligen postat av tongzhi
Effektskatten minskar med 90% nästa år och slopas helt nästkommande. Äntligen närmar man sig en fri marknad som man lovprisar (även om jag inte är någon stor förespråkare av sådant skräp)! Det är bara subventionerna till "det förnybara", som alla intelligenta vet är en lögn, som ska avskaffas. Tyvärr är det nog så att kärnkraft fortfarande kommer vara olönsamt ett tag till så länge dessa statliga subventioner kvarstår, vilket är ett flagrant brott mot EUs "fria marknad" och OECDs riktlinjer för hållbar energiproduktion.

Skojarna i MP borde inse att kärnkraft är den mest miljövänliga energiproduktionen och den enda rimliga med hänsyn till världens folkmängd och ambitionen om dagens standard i i-världen som norm. Sol- och vind har lång väg att gå och även efter det så finns stora bekymmer i livscykelanalysen. "There is no free lunch today, nor tomorrow!"

Det borde således vara en lyckans dag för miljöpartister, men eftersom partiets existensberättigande grundas på motståndet mot kärnkraft så tar man till flaskan när man konfronteras med sanningens kranka blekhet.
När jag skrev mitt inlägg för ca 4 månader sedan var utfasningstakten av effektskatten inte beslutad, men kärnkraftbranschen är givetvis glad att utfasningen börjar med 90 %-ig sänkning år 1. Att vissa andra kraftslag fortsatt glatt subventioneras är såklart vansinnigt när ett av huvudargumenten för nedläggning av kärnkraften är att den inte kan bära sina egna kostnader. Vi är helt överens om att konkurrensen inte sker på lika villkor.
Citera
2016-11-10, 11:23
  #272
Medlem
tongzhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Frågan som diskuterades var väl vilka reaktorer som idag fanns tillgängliga för kraftproduktion i stor skala? Reaktorer som levererar effekter i storleksordningen ubåt eller motsvarande var inte relevant för diskussionen.
Det var väl det jag svarade på. Tror du 560 MWe (BN600, 37 år i kommersiell drift) eller 880 MWe (BN800 kommersiell drift i år) är ubåtsreaktorer!?!? Exporteras dessutom till framåtsträvande Kina.

Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Angående "ånga eller gas" så rörde det hur turbinen drivs. Eller menar du att någon av de reaktortyper du hänvisade till driver sin turbin med något annat än ånga eller gas?
Ånga ÄR gas!!! Och eftersom du felaktigt särskiljer dessa så är ju följdfrågan vilka övriga gaser tror du används för kraftproduktion i kärnkraft?

Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Tycker mig också se att jag aldrig påstått att jag vet vad som händer om ett flyg kraschar i reaktorbyggnaden på våra svenska kraftverk då jag är rätt övertygad om att en sådan händelse inte utgör designkrav.
Fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Superstefan
Vi är helt överens om att konkurrensen inte sker på lika villkor.
Rätt
__________________
Senast redigerad av tongzhi 2016-11-10 kl. 12:14.
Citera
2016-11-12, 22:07
  #273
Medlem
Problemet för kärnkraft är att vindkraft och solel subventioneras kraftigt. Detta håller ner elpriset och ger dålig lönsamhet för kärnkraften. Samtidigt får elkonsumenterna betala ordentligt för att subventionera vind och solel. I överenskommelsen ingick att subventionerna skulle förlängas bra många år och höjas kraftigt. MP ska sänka kärnkraften --oavsett vad det kostar för elkonsumenterna och i förlorade arbetstillfällen. Man förstör gärna landet bara kärnkraften försvinner.
Citera
2016-11-13, 12:05
  #274
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Problemet för kärnkraft är att vindkraft och solel subventioneras kraftigt. Detta håller ner elpriset och ger dålig lönsamhet för kärnkraften. Samtidigt får elkonsumenterna betala ordentligt för att subventionera vind och solel. I överenskommelsen ingick att subventionerna skulle förlängas bra många år och höjas kraftigt. MP ska sänka kärnkraften --oavsett vad det kostar för elkonsumenterna och i förlorade arbetstillfällen. Man förstör gärna landet bara kärnkraften försvinner.

Nu fick vi en tidig förkänning av vad en kall tidig vinter kan föra med sig. Taskigt med vatten i magasinen. Vind kan inte lagras till de tillfällen den behövs bäst. Kärnkraften får dra det tunga lasset på julafton när snurrorna står stilla och fram mot mars är det bottentömt i magasinen.
Då får man ställa sig på solsidan av huset för att tina upp efter en iskall natt under dunbolstren.

För övrig finns en god chans att vi slipper miljöpartiet efter nästa val.
Citera
2017-12-14, 18:28
  #275
Medlem
troyanhorsefinders avatar
Efter 5 miljarder år så börjar solen att gå sönder för vår del, den slutar skina och blir en röd jätte. Den kommer överhetta jorden då också. Därför så kommer det i våran del av "Milky way" vara endast möjligt att överleva med kärnkraft som håller igång en mänsklig civilisation. Fast då kanske vi måste bo längre bort från solen som är en röd jätte. Fast 5 miljarder tid är mycket. Kanske kan vi bygga upp en civilisation med stjärnenergi (som dagens solenergi) från en annan stjärna? Så ifall vi inte lyckas ha raketer för att ta oss till en ny stjärna. Då måste vi glida runt med kärnkraft i trakterna av vårt solsystem kanske. Då är kärnkraften det enda som kan rädda mänskligheten från att utrotas.

Varför ska man då tycka illa om kärnkraft om den har potentialen att rädda mänskligheten från att utrotas?

Rätt av miljöpartiet att stödja kärnkraft.

När man tänker på det. Då borde det nästan finnas en ideologi för att förvara kunskapen om kärnkraften in i framtiden eftersom det kan rädda oss från total utrotning. Ifall det blir hemska krig så kanske vi förstör världen såpass mycket att man förlorar kunskapen om kärnkraft alltså.

Tips till er som vill ha en kärnkraftsorganisation: Ni kan göra kärnkraft graffiti på ställen som blir kvar i tusentals år. Så kanske framtidens människor kan lära sig på nytt kärnkraft och överleva i ett worst case scenario om 5 miljarder år.

Vill man ha fred så får man förbereda sig för krig. Så går ett talesätt. Vill man överleva så får man förbereda sig för utrotning. Så kan ett nytt talesätt gå. Därför så borde vi redan nu starta en kärnkraftdriven självförsörjande civilisation på månen samt på jorden. Alltså ingen solenergi får användas för att på så sätt förbereda sig för utrotning av solens förstörelse.
__________________
Senast redigerad av troyanhorsefinder 2017-12-14 kl. 18:43. Anledning: tillägg om hur vi ska överleva risken med utrotning
Citera
2018-04-20, 16:30
  #276
Medlem
Sam.Boyds avatar
En miljard bör avsättas till KTH och garantera stöd för forskning och utveckling av smältsaltreaktorer och torium drift.

Syftet med de svenska rektorerna var att ta fram vapenplutonium, ström var en biprodukt. Ångestaverket trykte ut kylvattnet som fjärrvärme och det var allt.

Så kanske det kunde vara på sin plats att ge civil kärnkraft en chans och Sverige världsledande på säker kärnenergi.
__________________
Senast redigerad av Sam.Boyd 2018-04-20 kl. 16:33.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback