Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-14, 20:22
  #13
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Javisst, det är nog möjligt.
Citera
2016-06-15, 10:20
  #14
Medlem
JONFREDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlitePreston
Du måste ju förfan kunna sjunga. När du lärt dig det kan du bli artist

Citat:
Ursprungligen postat av fruciante
Räcker det? (endel artister kan inte sjunga särskilt bra och dom är ändå välkända...)

Är givetvis en fördel om man kan sjunga men jobba med det du har!

Citat:
Ursprungligen postat av johannes
nej, endast de som är så motiverade att de lägger all sin lediga tid på musiken kan räkna med att ha en chans att kunna försörja sig på den.

Stämmer säkert in på vissa, vi ser det som att varje jobbad timme är en timme närmare målet.

Som många säger, kör bara och se, du kan ju inte veta innan utan först är du gett allt så vet du!

Mvh
Citera
2016-08-15, 03:33
  #15
Medlem
Renrakads avatar
Är du snygg, utan talanger eller saknar kreativitet så kan du ändå bli artist idag. Tyvärr så spelar inte din talang så mycket roll, inte inom dagens popkultur. Det är väldigt många utav dagens artister som enbart är ett slags varumärke. Bakom dessa "artister" så är en hel drös med olika, duktiga låtskrivare som inte själva har utseendet för att själv uppträda med musiken. Tillexempel så står inte Zara Larsson med som låtskrivare på en enda låt på hennes enda utsläppta skiva, vilket jag tycker är lite tråkigt. Sedan har du andra artister, som i mitt tycke är värdelösa men smaken är som baken. Kanye West, står som låtskrivare på majoriteten av hans låtar, vilket inte behöver vara sant men varför inte? Hans musik/beats görs via en dator och jag har inget kunnighet utifall att han gör dessa själv eller om han köper dem. Ingenting ont om dessa artister. Zara Larsson kan verkligen sjunga och är duktig på det hon gör, Kanye däremot kan inte sjunga men han är ju framgångsrik så nånting gör han väl rätt? Blir man glad av musiken, lyssna på den. Det är därför de är känd. Jag själv har svårt för musiken då det känns som att den är producerad och skriven så lätt som möjligt så att vem som helst ska kunna förstå den. Smart, men tragiskt! Det var bättre förr
Citera
2016-08-16, 20:30
  #16
Medlem
JONFREDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renrakad
TxT

Intressanta tankar, mycket stämmer av det du skriver och idag kan ju vem som helst få en hit känns det som, men sen att komma vidare med flera bra låtar efter det tror jag är svårare och kräver tålamod, flyt och framförallt hårt arbete!

Mvh
Citera
2016-08-19, 19:21
  #17
Medlem
Renrakads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JONFRED
Intressanta tankar, mycket stämmer av det du skriver och idag kan ju vem som helst få en hit känns det som, men sen att komma vidare med flera bra låtar efter det tror jag är svårare och kräver tålamod, flyt och framförallt hårt arbete!

Mvh

Mycket riktigt! Praktexempel är väl Aviici. Visserligen tycker jag att han gör fel sorts musik, med hans kreativitet och ambition så hade han kunnat gjort nånting på riktigt. Han gör sina låtar med hjälp av sin dator, som visserligen tar väldigt många år att lära sig för att bli likt så duktig som honom, men jag hatar faktumet att han och hans medartister ställer upp sin laptop på en arena framför 100 000 personer, för att spela på en låt och dansa för att tjäna miljontals kronor. Det är hyckleri i mina ögon.. Men han lever på det, han kan leva för 1000 personer på det, men jag har ingen rätt att gnälla, haha.
Det är just det som är saken, är du en flicka på 17 år som kan sjunga, du behöver inte vara speciellt duktig men du kan sjunga och du är snygg! Du kan köpa en låt som någon gjort och lägga din egna sång på det, skicka in till någon för mixning och mastering, och du kanske gör en schysst video privat som du lägger upp på Youtube. En fet gubbe i kostym ser detta och tänker för sig själv; "Fin tjej, säljer bra!". Han ringer upp dig, säger att han vill spela in en skiva med dig och det vill du givetvis för det är din stora dröm. Du kommer till studion, tror att du ska få göra nånting med dina egna händer, ditt egna material. När du glider in i studion så blir du bedd att sjunga en text som ett gäng andra personer skrivit, ett par-tre gubbar i 30-40årsåldern, ELLER en drös med andra artister, som producenterna vet kan sin sak, till ett beat som producenterna redan gjort som du inte har någon makt över att ändra. Hade jag varit denna flicka så hade jag känt mig lurad och utnyttjad, men pengarna kompenserar väl? Det är just det jag tycker är hyckleri med dagens pop. Det började på 80-talet med både pop och rock, det tog sedan över hela musikindustrin. Det är inte det fina med musik, i mitt tycke. Att en fattig bondläpp ifrån södra USA kan ta upp en gitarr med tre strängar, och spela en helt underbar låt är för mig mycket mer värt, haha. Konst är att skapa någonting, utifrån ingenting och sälja det.

MVH
Citera
2016-08-22, 16:43
  #18
Moderator
MondoBizarros avatar
Egen musik - Feedback --> Egen musik - Teknik, instrument, inköp och produktion
/Moderator
Citera
2016-08-22, 17:05
  #19
Medlem
Gällande ranten på låtskrivare/artist:
Hur många av sina låtar skrev Elvis? Noll.
Det gäller väl att göra det man är bra på.
Jag är själv en bra sångare och en helt ok instrumentalist på piano, men jag är kass på att komponera musik, så jag låter andra göra det. Inte konstigare än så.

Jag vill också faktiskt påskina att de flesta som blir "stora" faktiskt är ganska duktiga, objektivt sett.
Det krävs ganska mycket för att kunna vara ute och sjunga/spela en massa, och skivbolag tar inga chanser idag, släpper de ut något så är det folk som kan leverera. Sen att det finns många som inte gillar musiken i fråga är väl skit samma, så länge det lyckas rent ekonomiskt.

Ta t.ex. de små tvillingarna Makrus & Martinus från Norge. De är, rent krasst, skitduktiga. Det kan man lätt höra när de sjunger live i diverse barnprogram. De sjunger tight och rent, de dansar helt ok och småtjejerna tycker att de är söta.
Det är en ren pengamaskin.
Sen att låtarna är infantila och att det är så extremt genomskinligt att det är folk i bakgrunden som håvar in stora pengar är en annan sak.

Så, nej, vem som helst kan inte bli musiker och leva på det.
Det kräver övning, förmåga, erfarenhet, kontakter, pengar, övning, utseende, dedikation, uthållighet och övning.
Citera
2016-08-22, 17:07
  #20
Medlem
VoldsamKnarkares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Renrakad
Mycket riktigt! Praktexempel är väl Aviici. Visserligen tycker jag att han gör fel sorts musik, med hans kreativitet och ambition så hade han kunnat gjort nånting på riktigt. Han gör sina låtar med hjälp av sin dator, som visserligen tar väldigt många år att lära sig för att bli likt så duktig som honom, men jag hatar faktumet att han och hans medartister ställer upp sin laptop på en arena framför 100 000 personer, för att spela på en låt och dansa för att tjäna miljontals kronor. Det är hyckleri i mina ögon.. Men han lever på det, han kan leva för 1000 personer på det, men jag har ingen rätt att gnälla, haha.
Det är just det som är saken, är du en flicka på 17 år som kan sjunga, du behöver inte vara speciellt duktig men du kan sjunga och du är snygg! Du kan köpa en låt som någon gjort och lägga din egna sång på det, skicka in till någon för mixning och mastering, och du kanske gör en schysst video privat som du lägger upp på Youtube. En fet gubbe i kostym ser detta och tänker för sig själv; "Fin tjej, säljer bra!". Han ringer upp dig, säger att han vill spela in en skiva med dig och det vill du givetvis för det är din stora dröm. Du kommer till studion, tror att du ska få göra nånting med dina egna händer, ditt egna material. När du glider in i studion så blir du bedd att sjunga en text som ett gäng andra personer skrivit, ett par-tre gubbar i 30-40årsåldern, ELLER en drös med andra artister, som producenterna vet kan sin sak, till ett beat som producenterna redan gjort som du inte har någon makt över att ändra. Hade jag varit denna flicka så hade jag känt mig lurad och utnyttjad, men pengarna kompenserar väl? Det är just det jag tycker är hyckleri med dagens pop. Det började på 80-talet med både pop och rock, det tog sedan över hela musikindustrin. Det är inte det fina med musik, i mitt tycke. Att en fattig bondläpp ifrån södra USA kan ta upp en gitarr med tre strängar, och spela en helt underbar låt är för mig mycket mer värt, haha. Konst är att skapa någonting, utifrån ingenting och sälja det.

MVH

Avicii vet vad som går hem och det är det som gynnar honom. Det är väl trots allt det som framgång handlar om, att folk tycker om och är beredda att betala för musiken. Vad spelar det för roll att någon är jävligt bra på gura och kan spela de mest komplicerade solona etc, om ingen är intresserad av att betala för det sen?

En bra låt har inte mycket med teknik att göra, det är så många olika aspekter bakom en låt. Så vem är du att säga att en musiker är mindre musiker än någon annan? Jag är inte mycket för Avicii ska väl sägas, men stör mig på synen som du och många har att viss musik inte är musik för att dem som gjort den inte behärskar instrument.
Citera
2016-08-22, 17:58
  #21
Medlem
PiusXIIIs avatar
Man måste ha talang av något slag. Det finns t ex sångare som inte har någon vidare röst, men då skriver de i allmänhet sina egna låtar.
Citera
2016-08-22, 18:09
  #22
Medlem
Driver82s avatar
Klart man kan det.
Finns ju en uppsjö med DJ's som njuter större stjärnstatus än utbildade musiker inom t.ex. jazz och klassisk musik.

Det är bara att se söt ut och kunna dansa hyfsat nuförtiden så kan man slå igenom fortare än en avlöning försvinner.

Jag känner en hel del folk i musikbranschen som intygat detta. Dom horar ner sig och puffar för musik som dom egentligen hatar. Falskt: javisst, men alla måste ju förtjäna sitt levebröd...
Citera
2016-08-22, 22:54
  #23
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driver82
Klart man kan det.
Finns ju en uppsjö med DJ's som njuter större stjärnstatus än utbildade musiker inom t.ex. jazz och klassisk musik.

Det är bara att se söt ut och kunna dansa hyfsat nuförtiden så kan man slå igenom fortare än en avlöning försvinner.

Jag känner en hel del folk i musikbranschen som intygat detta. Dom horar ner sig och puffar för musik som dom egentligen hatar. Falskt: javisst, men alla måste ju förtjäna sitt levebröd...

Man måste ändå ha en känsla för vad som går hem, vilket också är en slags talang.
Citera
2016-08-23, 18:29
  #24
Medlem
Waldschrats avatar
Självklart, beror på din definition av "musiker".

Vad är musik? Organiserat ljud i tradition med den italienska futuristerna från 30-talet.

idag handlar det mer om att kunna lite teknik, det kan man lära sig på en eftermiddag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback