Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-09, 20:27
  #1
Medlem
Tuschpennans avatar
Var hittar jag bilder som är lagrade i ett album/galleri på one.com?

Vissa album kan ha inställningen som gör att det går att ladda hem ursprungsbilden. Vissa andra album verkar ha inställningen att det inte går att ladda hem ursprungsbilden vilket gör att exif-informationen inte går att nå. Delar av exif-informationen går att hitta via albumets/galleriets bild och att man väljer "Detaljer" i menyn. Men det kan väl inte vara helt omöjligt att hitta ursprungsbilden via url eller nån annan väg.

Tyvärr kan jag inte posta ett exempel-album eller så då jag inte vill offentliggöra de album som jag känner till.

Men ni som har tillgång till en one.com-domän kanske vet mer. Bilder som är lagrade på annat sätt än album går förstås att hitta. Men just när det är album så verkar one.com dolt/gömt bildfilerna på ett rätt intelligent sätt. Finns det någon här som kan hjälpa till även fast jag inte kan hjälpa till med ett album/galleri att testa med?

Visst är det möjligt att skärmdumpa bilderna med "detaljer" visade. Men det är rätt tidskrävande och krångligt.
Citera
2016-06-09, 20:39
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag har ingen aning om vilket album du talar om, men jag kan svara på den här frågan utan att känna till albumet

Citat:
Ursprungligen postat av Tuschpennan
Men det kan väl inte vara helt omöjligt att hitta ursprungsbilden via url eller nån annan väg.
Jo, det kan det. Det går att förhindra utan större svårigheter. Om det är det vet jag inte. Men går ju. Har one något säkerhetstänk så har de nog gjort så att det är just så det är
Citera
2016-06-09, 21:10
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuschpennan
Men det kan väl inte vara helt omöjligt att hitta ursprungsbilden via url eller nån annan väg.

Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jo, det kan det. Det går att förhindra utan större svårigheter. Om det är det vet jag inte. Men går ju. Har one något säkerhetstänk så har de nog gjort så att det är just så det är

Moderna bild-sajter gör nog sitt bästa för att "tvätta bort" exif-tag vid uppladdningsproceduren, men one.com är ju bara ett lågpris webbhotell i leksaks-divisionen, så jag tror de ser detta som sajtägarens/publicistens ansvar.

Det du kallar "ursprungsbilden" är ju bara den ursprungligen uppladdade bilden, som därmed redan KAN ha fått sin exif-tag borttagen innan uppladdning. Andra bilder kan ha den kvar.

Och det du kallar "Album" är nog bara en komponent i något CMS/"framework" som One tillhandahåller för de kunder som inte kan/orkar skaka fram annan kompetens.

Dvs det du frågar efter, beror nog snarare på vilken kund-sajt hos One som du träffar på, än på vad One "gjort" på central nivå.
Citera
2016-06-10, 19:42
  #4
Medlem
Tuschpennans avatar
Thanks to both of ya!

Well, då får jag väl helt enkelt acceptera att jag inte hittar den uppladdade bilden via nedladdning. Jag får väl göra lite extra arbete genom att låta deras galleri/albumsfunktion visa exif-informationen och skärmdumpa det.

Sen är det precis som ni säger att exif-informationen kan redan blivit borttvättad innan uppladdning. Det kände jag till sedan tidigare.

Tack igen!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback