Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-10, 11:20
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ja, jag ser att de gör en aggressiv emission. Men att göra emissioner kostar pengar. Varför skippar man inte utdelningen när man ändå ska göra emission? Att dela ut pengar och göra emission samtidigt är bara att skyffla pengar mellan bolaget och ägarna och förlora kostnader på vägen.

Jag tycker också det hade varit bättre att skippa utdelningen. Men jag antar att de gör det pga deras utdelningspolicy. Jag kommer iaf vara med i emissionen
Citera
2017-03-10, 11:30
  #50
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stronker
Jag tycker också det hade varit bättre att skippa utdelningen. Men jag antar att de gör det pga deras utdelningspolicy. Jag kommer iaf vara med i emissionen

Med 2,3 miljoner i kassan väljer man att dela ut 2,86 miljoner och samtidigt göra en nyemission. Genialt.

Vad tror du händer med Dividend Sweden när den stekheta IPO-marknaden vänder?

Vad tycker du om den uppenbara intressekonflikten mellan DIVI och Capensor Capital? Båda bolagen var exempelvis garanter i Multidocker.

Storägarna i DIVI äger Capensor. Utöver intressekonflikterna i garantsammanhang, varför tror du de kör liknande verksamhet i två bolaget - ett noterat och ett onoterat? Anledningen är förstås att flytta ut risk på småsparare. Antagligen också för att de förstår att det kommer gå åt helvete när aktiemarknaden svalnar.
Citera
2017-03-10, 13:21
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Med 2,3 miljoner i kassan väljer man att dela ut 2,86 miljoner och samtidigt göra en nyemission. Genialt.

Vad tror du händer med Dividend Sweden när den stekheta IPO-marknaden vänder?
Bo besvarar dina frågor väldigt bra 6 minuter in i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=MR1KSp5KaLs

Du verkar ha noll att komma med men det är bra att du ifrågasätter.
Citera
2017-03-10, 14:33
  #52
Medlem
adressandrings avatar
Lusläste deras årsredovisning igår. 70% soliditet, 4000% omsättningsförändring på ett år, 26% VM...

Det var ganska intressanta projekt som de investerade i. Inte så mycket miljötrams utan lite mer "grävskopa till timmerindustrin"-stuket.

Men som med alla andra småbolag kommer det svänga mycket. En annan intressant grej är att de siktar på 10% utdelning per år.
Citera
2017-03-12, 20:32
  #53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ihallandeinvest
Bo besvarar dina frågor väldigt bra 6 minuter in i detta klipp: https://www.youtube.com/watch?v=MR1KSp5KaLs

Du verkar ha noll att komma med men det är bra att du ifrågasätter.

Menar du passusen där han säger att utdelningen speglar föregående år och emissionen är framåtsyftande? Det är idioti; kapitalet vet inte om när det förvärvades eller hur det ska användas. Det smarta hade förstås varit att ta en mindre emission och inte dela ut något för att hålla ner transaktionskostnaderna.

Han säger att när IPO-marknaden lugnar ner sig kommer de tjäna mer pengar per affär. Han nämner inte hur eller varför detta skulle ske - snarare blir det antagligen hårdare konkurrens om de få affärerna som kommer finnas. Det nämns inte heller vad som händer vid en kraftig korrigering och med den risken som finns i portföljen.

Resterande frågor tas inte upp.
Citera
2017-03-13, 17:51
  #54
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Menar du passusen där han säger att utdelningen speglar föregående år och emissionen är framåtsyftande? Det är idioti; kapitalet vet inte om när det förvärvades eller hur det ska användas. Det smarta hade förstås varit att ta en mindre emission och inte dela ut något för att hålla ner transaktionskostnaderna.

Han säger att när IPO-marknaden lugnar ner sig kommer de tjäna mer pengar per affär. Han nämner inte hur eller varför detta skulle ske - snarare blir det antagligen hårdare konkurrens om de få affärerna som kommer finnas. Det nämns inte heller vad som händer vid en kraftig korrigering och med den risken som finns i portföljen.

Resterande frågor tas inte upp.

Jag tycker du gör en ganska bra analys.

Kom igen nu gubbar - bli inte som pojkarna i Fingerprinttråden - man måste lyssna på contrarians som kommer med bra punkter.

On topic: jag skulle inte kalla deras taktik att göra nyemission för idioti. Jag skulle kalla det för aggressivt.
Citera
2017-03-14, 09:39
  #55
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adressandring
On topic: jag skulle inte kalla deras taktik att göra nyemission för idioti. Jag skulle kalla det för aggressivt.

Jag har inget emot en aggressiv nyemission. Det jag tycker är idioti att man väljer att ha kvar utdelning samtidigt som man gör en aggressiv nyemission. Utdelningen gör bara att man måste ha en större emission samtidigt som transaktionskostnaderna ökar.
Citera
2017-03-14, 14:34
  #56
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag har inget emot en aggressiv nyemission. Det jag tycker är idioti att man väljer att ha kvar utdelning samtidigt som man gör en aggressiv nyemission. Utdelningen gör bara att man måste ha en större emission samtidigt som transaktionskostnaderna ökar.

Håller helt och hållet med att detta är otroligt puckat av dem. Men jag tror bara att det är ett dåligt val av dem, jag tror inte att bolaget i sig är dåligt. Tvärtom tror jag väldigt mycket på företaget. Som adressandring säger så är det däremot jättebra att få höra lite negativ kritik om företaget, så det inte bara är ryggdunkande.
Citera
2017-03-14, 15:03
  #57
Medlem
plasticitets avatar
Jag tänkte köpa aktier i detta bolag i dag, va tycker ni?
Citera
2017-03-14, 16:25
  #58
Medlem
Ska hålla ett öga på denna aktie.

Det kan bli intressant framöver.

Ska ha den under bevakning från och med nu.

Tack för tråden ,TS!
Citera
2017-03-14, 18:41
  #59
Medlem
adressandrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plasticitet
Jag tänkte köpa aktier i detta bolag i dag, va tycker ni?

Tja... om bolaget växer 1/2 så mycket som det gjorde förra året i år, så har du en kursraket i handen.

Om de å andra sidan gör en brakförlust i år så håller du i nitlotten och kommer svära varje gång du besöker den här tråden de närmaste 2 - 3 åren.
Citera
2017-03-15, 00:26
  #60
Medlem
Sorry om jag hade för barsk ton.


Senaste bolaget som Dividend hjälper verkar vara Hybricon.
Sida 63 http://www.hybricon.se/files/user/do...ekt%202017.pdf


Klistrar även in denna lista från Discord över bolag som Dividend Sweden arbetat med:
[Har ingen källa på att listan stämmer så vore fint om den kan dubbelkollas]

Detta år:

Matra Petroleum
Net trading group
Annexin
Sonetel
Papilly AB
CloudRepublic
Crowdsoft
Hybricon

Förra året:

Multidocker
Ripasso
Nickpel mountain
IQS
Swemet
Interfox
Zenergy
Crowdsoft
Brighter
Delta
Ecoclime
Eurocine vacicnes
Immunicum
Kancera
Hövindg sverige
Hybricon
Nanexa
Medic pen
Shortcut media
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback