Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-09, 14:18
  #1
Medlem
Claire Fox är grundare och chef för Institution of ideas (en debattförening). Hon har skrivit boken I find that offensive!, som handlar om lättkränkta människor och den censur de påtvingar sin omgivning.

Den 4:e juni publicerade hon en debattartikel hos Spectator, där hon skriver om unga lättkränkta individer i dagens samhälle. Dessa lättkränkta individer kallas för "generation snowflake" (snöflingsgenerationen). Fox menar att äldre vuxna inte borde vara förvånade över den yngre generationens ömtålighet gällande politik och åsiktsfrihet, eftersom den yngre generationen har formats av den äldre. Det är vuxnas fel att unga människor blir kränkta, eller är rädda för att kränka andra, eftersom det är de äldre vuxna som har lärt de yngre vuxna att detta är normalt:

Citat:
Today, parents go to ludicrous lengths to eliminate all risk from their children’s lives. Inevitably this narrows their horizons and teaches them to be less daring.

...

Last week, a headmistress in Dundee suggested changing the colour of her school’s red uniform because ‘some research indicates that it can increase heart and breathing rates’. In March, there were moves to ban tackling in school rugby matches due to the perils of this ‘high-impact collision sport’.

Fox påstår även att begreppet "mobbning" har blivit urlakat, och nu inbegriper all form av icke-acceptabelt beteende (min fetning):

Citat:
The anti-bullying industry, too, has grown exponentially over the past 20 years. If the word ‘bullying’ makes you think of children having their heads kicked in and their dinner money nicked, or being subjected to systematic cruelty, then think again. Self-styled anti-bullying experts have expanded definitions of bullying to include ‘teasing and name–calling’, ‘having your stuff messed about with’, ‘spreading rumours’, ‘verbal sexual commentary’, ‘homophobic taunting’, ‘graffiti’, ‘insensitive jokes’, ‘bullying gestures’ and ‘exclusion from friendship groups’ (i.e. falling out with your mates or being ignored by other kids).

Anti-bullying policies are a statutory obligation in schools and children are subjected to an endless stream of anti-bullying assemblies, activities, books, dramas and stories of celebrity victims. This propaganda encourages children to examine all their interactions through the prism of bullying and pathologises normal childish transgressions and tensions.

Till skillnad från anti-mobbningsfanatiker som t.ex. Morgan Alling - som anser att minsta lilla kommentar ska dissikeras till sina bara stavelser och diskuteras i gruppterapi i en timme - så förespråkar Fox att ge barn en realistisk bild av hur livet är på planeten Jorden:

Citat:
We should be teaching children how to surmount and survive everyday obstacles.

För att återkomma till trådens censur-relaterade tema:

Citat:
Such sensationalist messages about the traumatic consequences of bullying can, counter-productively, encourage young people to overreact to events and develop acute anxiety about what are merely words, however horrible. ‘Kids are taking their lives not because they are being attacked by violent gangs, but because they can’t tolerate being insulted,’ the American psychologist Israel Kalman says.

Vuxna har alltså lärt barn att vardagscensur är en nödvändighet för att man ska växa som människa. Förut var åskådningen den motsatta: att det är nyttigt för barn att uppleva motgångar för att växa som människor.

Här kommer min personliga favorit i debattartikeln: Fox menar att unga vuxna har en känsla av berättigande att skrika ut sina egna åsikter och censurera andras, eftersom de har fått höra sedan barnsben att mothugg är mobbning/misshandel/traumatiskt:

Citat:
One conundrum presents itself when it comes to Generation Snowflake: how its apparent hypersensitivity is often combined with an almost belligerent sense of entitlement. ‘Validate our subjective, wounded feelings, or else,’ they seem to cry. But again, this attitude can be traced to how we have brought them up. Throughout their schooling, children are placed centre stage, as the self-esteem movement stalks educational theory and practice.

http://www.spectator.co.uk/2016/06/g...us-cry-babies/

Vad har ni för åsikter om Claire Fox debattartikel?

Tror ni att den äldre generationen har ett bakomliggande syfte med denna censuruppfostran, eller har de bara varit lata föräldrar som inte orkat säga "nej" till sina barn?

Tror ni att de äldre vuxna i maktpositioner (lärare, fritidsledare etc) som lär ut lättkränkthet till andras barn, har någon ideologisk baktanke?

Eller har vi en hel generation äldre vuxna som bara råkade hjärntvätta sig själva, och följaktligen den yngre generationen?
__________________
Senast redigerad av hasseochtage 2016-06-09 kl. 14:22.
Citera
2016-06-09, 14:28
  #2
Medlem
Jag gillar den. Tycker den har några tänkvärda poänger.

Men kan knappast skylla på föräldrar att dom velat sina barn väl och har varit överbeskyddande. Men ska ha hennes idé i bakhuvudet när jag själv skaffar barn sen.


Inte vara för överbeskyddande. Det blir en vuxen pussy, en människa som kommer ha det svårt när havet stormar. Bara rycka in om det är livet som är på spel.
Citera
2016-06-09, 14:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkyMalarky
Jag gillar den. Tycker den har några tänkvärda poänger.

Men kan knappast skylla på föräldrar att dom velat sina barn väl och har varit överbeskyddande. Men ska ha hennes idé i bakhuvudet när jag själv skaffar barn sen.


Inte vara för överbeskyddande. Det blir en vuxen pussy, en människa som kommer ha det svårt när havet stormar. Bara rycka in om det är livet som är på spel.

Jo, det är nog i första hand yrkesmänniskor (lärare, fritidsledare etc) som har påverkat unga vuxna.

Jag skrev själv i en annan tråd om mina erfarenheter när jag jobbade med LSS-brukare. Jag blev flera gånger inkallad till samtal med chefen efter att ha sagt till brukarna på skarpen när de gjorde dumma saker.
Citera
2016-06-09, 14:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag skrev själv i en annan tråd om mina erfarenheter när jag jobbade med LSS-brukare. Jag blev flera gånger inkallad till samtal med chefen efter att ha sagt till brukarna på skarpen när de gjorde dumma saker.

Sinnessjukt.
Hade bett arbetsgivaren dra åt helvete och sluta lägga sig i hur jag sköter mitt jobb. Men förstår att man riskerar att flyga åt fanders i såna fall. Hellre att jag flyger, än att arbeta på en sån arbetsplats.
Citera
2016-06-09, 15:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParkyMalarky
Sinnessjukt.
Hade bett arbetsgivaren dra åt helvete och sluta lägga sig i hur jag sköter mitt jobb. Men förstår att man riskerar att flyga åt fanders i såna fall. Hellre att jag flyger, än att arbeta på en sån arbetsplats.

Jag saknade yrkesutbildning, och hade varit arbetslös i nio månader, så jag vågade inte annat än att lova bot och bättring vid varje samtal.
Citera
2016-06-09, 15:14
  #6
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Påminner mycket om en artikel jag läste om så kallade Microaggressions, länkar den nedan.

http://www.theatlantic.com/magazine/...n-mind/399356/
Citera
2016-06-09, 15:59
  #7
Medlem
Själv tror jag att lättkränkta, censurerande individer är en produkt av egocentriska vuxna som vill leva upp till rådande ideal. Rådande ideal är att vara en genomgod människa som respekterar allt och alla, och vuxna har betett sig därefter. Målet är och har varit egennytta, att höja sin egen sociala status. Påföljden som detta bemötande har haft på den yngre generationen är en biverkan, inte ett samhälleligt mål.

Jag tror åtminstone att det var så det började. Sedan har etablissemanget med sina lydiga får snabbt insett att denna lättkränkhet som uppstått bland den yngre generationen kan användas som ett redskap för att få det de vill ha, utan att behöva komma med vettiga argument. Och i vissa fall så är det ökad social status som de vill ha, så det blir ett kretslopp:

Vill öka status - utnyttjar ungdomar - ungdomar blir lättkränkta - använder lättkränkthet för att öka status
Citera
2016-06-09, 16:00
  #8
Medlem
PiusXIIIs avatar
Det hela är intressant, och man har ju länge talat om föräldrar som "curlar" sina barn. Skulle detta handla om en hel generation, eller är det en mindre del av den?
Citera
2016-06-09, 16:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Det hela är intressant, och man har ju länge talat om föräldrar som "curlar" sina barn. Skulle detta handla om en hel generation, eller är det en mindre del av den?

Som jag skrivit i mina tidigare inlägg, så tror jag inte att det i första hand är föräldrarna som har lärt sina barn att vara lättkränkta och ständigt leta efter åsikter som ska censureras.
Citera
2016-06-15, 00:15
  #10
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Som jag skrivit i mina tidigare inlägg, så tror jag inte att det i första hand är föräldrarna som har lärt sina barn att vara lättkränkta och ständigt leta efter åsikter som ska censureras.
Det tror jag men det ansvaret upphör efter 18 födelsedagar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback