• 1
  • 2
2016-06-09, 09:39
Medlem
Algtjurens avatar
Jag var inte säker på var jag skulle starta den här tråden, men detta var det närmaste jag kunde hitta.

Jag hörde för ett tag sedan att soja skulle vara hormonstörande. Är detta sant, eller kan det vara ett rykte startat av köttindustrin? Beror det i så fall på några tillsatser eller något ämne i själva sojabönorna? Och vad skulle kunna hända om man äter för mycket?
Citera
2016-06-09, 09:57
Medlem
silbersteins avatar
Det stämmer, finns naturliga östrogenliknande ämnen i sojabönor. Är dock sannolikt individuellt hur mycket man påverkas, jag har bälgat i min rätt stora mängder sojamölk i perioder och aldrig upplevt några negativa effekter. Finns enstaka fall där tex. män börjat urveckla bröst, fått problem med potensen osv, men tror det är ytterst sällsynt. Finns även många studier som visar på sojabönors välgörarande effekter för kärlhäsla mm, så på det stora hela får det nog ändå betraktas som ganska nyttigt.
Citera
2016-06-09, 09:59
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algtjuren
Jag var inte säker på var jag skulle starta den här tråden, men detta var det närmaste jag kunde hitta.

Jag hörde för ett tag sedan att soja skulle vara hormonstörande. Är detta sant, eller kan det vara ett rykte startat av köttindustrin? Beror det i så fall på några tillsatser eller något ämne i själva sojabönorna? Och vad skulle kunna hända om man äter för mycket?

Kan du åtminstone försöka söka innan du slänger ut frågan, livsmedelsverket skriver om exakt detta. http://lmgtfy.com/?q=soja+hormonst%C3%B6rande&l=1
Citera
2016-06-09, 10:13
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Kan du åtminstone försöka söka innan du slänger ut frågan, livsmedelsverket skriver om exakt detta. http://lmgtfy.com/?q=soja+hormonst%C3%B6rande&l=1

Dock stod där typ bara en mening, och ingenting om potentiella biologiska effekter.
Citera
2016-06-09, 10:22
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av silberstein
Dock stod där typ bara en mening, och ingenting om potentiella biologiska effekter.

Nej förvisso men frågan var om soja är hormonstörande och det får man svar på, vill man dyka djupare kan man ju alltid leta vidare. Frågan var också om det kunde vara ett rykte startat av köttindustrin och när livsmedelsverket skriver det på sin sida skulle jag ta det som föga troligt att köttindustrin är involverad.
Citera
2016-06-09, 10:33
Medlem
Du får väl bedöma om de populationer i värden som äter mycket soja har något problem
Citera
2016-06-09, 10:35
Medlem
jpettersson1991s avatar
Här är en studie om soya protein och effekten på träning, hormoner osv hos män.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22066824

En till studie

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20378106

En om soya isolat och prostata cancer

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17585029
Citera
2016-06-09, 11:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Algtjuren

Vi pratar då om doser på 20 ggr mer än vad som ses som normalkonsumtion vill jag minnas att det var. Problematiken tas upp i en annan tråd här i forumet.
Citera
2016-06-09, 12:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Nej förvisso men frågan var om soja är hormonstörande och det får man svar på, vill man dyka djupare kan man ju alltid leta vidare. Frågan var också om det kunde vara ett rykte startat av köttindustrin och när livsmedelsverket skriver det på sin sida skulle jag ta det som föga troligt att köttindustrin är involverad.
Tyvärr så innehåller hela livsmedelsforskningen, att de smutskastar varandra med hjälp av forskning.
Så när det kommer till forskning och mat, så är jag extremt luttrad och misstänksam.
Och i princip bara tar mig till forskningen, om den tex säger att dom hittat visst ämne, bakterie eller vad det nu må vara.

Sen soja, den har väl problem den också, så som alla andra råvaror vi konsumerar.
Men inom "normala" mängder, så bör det vara lugnt.
Citera
2016-06-09, 13:02
Medlem
Sereenas avatar
Ofermenterad soya bör man undvika bla pga att det är hormonstörande, det har även en del andra negativa effekter (bla sk "anti-nutrients" som blockerar upptaget av andra näringsämnen).
Citera
2016-06-09, 16:14
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Ofermenterad soya bör man undvika bla pga att det är hormonstörande, det har även en del andra negativa effekter (bla sk "anti-nutrients" som blockerar upptaget av andra näringsämnen).
Det är BS.
Titta på Asien som konsumerar ohemult mycket mer soja än oss.
De har inga problem med det.

Om du äter överdrivet mycket av det får du problem, men det får du av kaffe och vatten med som du dör av om du överkonsumerar. Och blockerar upptag av andra näringsämnen finns det massor av grödor som gör på ett eller annat sätt, en så vanlig grönsak som rabarber är en. Te hindrar upptag av järn, kaffe en mängd mineraler och vitaminer osv. Men man lever bra fast man tar en kopp kaffe och äter en bit rabarberpaj.

Så ta det lugnt och ät mat i måttliga mängder så ordnar det sig.
Citera
2016-06-09, 16:58
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena

Det florerar mangder av information gallande "anti-nutrients" aven nar det kommer till ovriga baljvaxter, tror man bor ta det med en nypa salt, har inte tagit del av nagon som helst forskning dar man kommit fram till att det skulle vara ett stort problem.
Senast redigerad av silberstein 2016-06-09 kl. 17:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in