2016-06-09, 08:46
Medlem
Hej!

Kanske finns nån Saabtråd men har sökt och inte hittat mitt problem riktigt, mod får ta bort tråden om den är överflödig.
Tänkte se om det finns nån här som kan tipsa vad det kan va för fel på bilen.

Min mamma har en Saab 9-3 - 01 som dör under gång. Ska inte vara vid nått speciellt tillfälle som den dör utan den kan dö lite när som. Hon har haft den på verkstad som inte hittar nånting, dom hade bytt bränslefilter motsvarande men biljäveln dör fortfarande. Bränslepumpen var det inget fel på heller.
När den dör får man vänta en 15-20 minuter och sedan kan man starta och åka vidare.. Vilket är jävligt tråkigt i tex en rondell.
Vad kan det vara? Tycker det är jätte märkligt då verkstan inte hittar någonting och modern behöver givetvis bilen men den får hon inte använda, kan ju hända vad som helst.
Är det någon som varit med om något liknande?

Tack!
Citera
2016-06-09, 08:56
Medlem
Stannar den när den är varm ? När den har svalnat så går den att starta igen ? Låter som positionsgivaren för vevaxeln. Relativt enkelt att byta till en rimlig kostnad. Kontakta en SAAB verkstad.
Citera
2016-06-09, 08:57
Medlem
Vevaxelgivaren!
När den blir varm börjar det krångla.
Därav att det fungerar efter en stund igen.

Test:
När den dött, kör på startmotorn.
Rör sig varvräknaren?
Nej --> Kass givare, byt den

Citat:
Ursprungligen postat av Konings
Hej!

Kanske finns nån Saabtråd men har sökt och inte hittat mitt problem riktigt, mod får ta bort tråden om den är överflödig.
Tänkte se om det finns nån här som kan tipsa vad det kan va för fel på bilen.

Min mamma har en Saab 9-3 - 01 som dör under gång. Ska inte vara vid nått speciellt tillfälle som den dör utan den kan dö lite när som. Hon har haft den på verkstad som inte hittar nånting, dom hade bytt bränslefilter motsvarande men biljäveln dör fortfarande. Bränslepumpen var det inget fel på heller.
När den dör får man vänta en 15-20 minuter och sedan kan man starta och åka vidare.. Vilket är jävligt tråkigt i tex en rondell.
Vad kan det vara? Tycker det är jätte märkligt då verkstan inte hittar någonting och modern behöver givetvis bilen men den får hon inte använda, kan ju hända vad som helst.
Är det någon som varit med om något liknande?

Tack!
Citera
2016-06-09, 09:50
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Instämmer med tidigare svar, byt vevaxelgivaren.
Citera
2016-06-09, 16:42
Medlem
Okej, då ska vi kolla upp det. Tack för svar grabbar!
Citera
2016-06-09, 20:22
Medlem
Hon hade kört den en mindre sväng imorse och den hade då börjat bråka efter 200m, och efter det har den stått still hela dagen (10h)
Va ute och körde bilen idag, den var jätte svår att få igång, den kom efter försök. Ca 500 meter därifrån dog den under rull.
Varvräknarn rör sig lite, men den är inte stendöd. Man kommer inte särskilt långt så motorn hinner inte gå, men det är hyffsat varmt ute så det krävs väll inte mycket för att det ska bli varmt.
Citera
2016-06-09, 20:23
Medlem
De blir en tripp till verkstan tror jag, alt skroten så tack för svar!
Citera
2016-06-09, 20:57
Medlem
Det kan vara tändkassetten. Byt den och tändstift samtidigt.
Citera
2016-06-10, 12:21
Medlem
Dr.Jan.Itors avatar
Soppapumpen troligtvis, vem har konstaterat att den fungerar? Har de kollat på den när bilen startar lär de ju inte hitta några fel. Att de väljer att byta soppafilter säger mig att det är en verkstad som är relativt oerfarna med felsökning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in