Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-08, 22:17
  #1
Medlem
Hej! Fick några konstiga länkar i ett privat meddelande här på Flashback, jag blev misstänksam och bad en kompis titta på länkarna. Han trodde det var en IP spårnings länk.
En fråga, hur gör man sådana länkar och går det att gå baklänges och få fram vem som gjort länkarna?
Citera
2016-06-08, 22:21
  #2
Medlem
Mia-Rovys avatar
Posta länken här så blir det lättare av bedöma. Det går att bygga egna varianter och det finns säkert sådana tjänster. Behöver väl inte vara den exakta adressen, men i alla fall själva domänen eller IP-adressen (om det skulle vara så) räcker.

Om personen byggt något eget så kan du kolla på dess DNS och whois. Möjligtvis även spår i koden.

Om det är en tredjepartstjänst så får man lägga sina förhoppningar i att den på något sätt sparat IP eller tillåter någon slags modifikation, även om det är mycket låg sannolikhet.
__________________
Senast redigerad av Mia-Rovy 2016-06-08 kl. 22:26.
Citera
2016-06-08, 22:35
  #3
Medlem
Kan inte klicka på länkarna för att kopiera dom
Men början är

hondachat.com
Bvog.com
Blasze.tk/xjaipr
__________________
Senast redigerad av Darrar 2016-06-08 kl. 22:38.
Citera
2016-06-08, 22:38
  #4
Medlem
Attacherads avatar
De är skapade här: http://whatstheirip.com/

Tyvärr har du liten möjlighet att se vilket IP som ligger bakom en speciell adress. Du kan pröva att kontakta ansvarig för sidorna men det är förmodligen bara slöseri med tid.
__________________
Senast redigerad av Attacherad 2016-06-08 kl. 22:40.
Citera
2016-06-08, 22:45
  #5
Medlem
Jag har inte klickat på länkarna men blev nyfiken på hur dom gjort länkarna
Citera
2016-06-08, 23:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Jag har inte klickat på länkarna men blev nyfiken på hur dom gjort länkarna
Här är upplägget för whatstheirip.com
Citat:
Want to find your friends IP address and location? Get someone's IP address and location for free in 3 easy steps:

Step 1: Enter your email address below and click "Get Link"

Step 2: Send your friend the innocent looking link we provide you

Step 3: When your friend, or anyone for that matter, clicks the link, a hidden script will email you their IP address and geo targeting location!

Familjen är uppenbarligen angelägen att veta vem du är... Ta hand om dig, och jävligt starkt jobbat!
__________________
Senast redigerad av lockespindel 2016-06-08 kl. 23:24.
Citera
2016-06-08, 23:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lockespindel
Här är upplägget för whatstheirip.com


Familjen är uppenbarligen angelägen att veta vem du är... Ta hand om dig, och jävligt starkt jobbat!

Tack! Jag skulle aldrig klicka på någon länk här på forumet. Däremot kollade min vän men hen sitter på kontantkorts surf och tor. Så lycka till att spåra hen
Citera
2016-06-09, 06:55
  #8
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Hej! Fick några konstiga länkar i ett privat meddelande här på Flashback, jag blev misstänksam och bad en kompis titta på länkarna. Han trodde det var en IP spårnings länk.
En fråga, hur gör man sådana länkar och går det att gå baklänges och få fram vem som gjort länkarna?
Att försöka spåra användares identitet genom sådant som du beskriver är inte tillåtet.
Jag rekommenderar dig att anmäla det PM du fått så kan vi titta på det.

Siegfrid, moderator.
Citera
2016-06-09, 08:40
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Att försöka spåra användares identitet genom sådant som du beskriver är inte tillåtet.
Jag rekommenderar dig att anmäla det PM du fått så kan vi titta på det.

Siegfrid, moderator.

Har gjort det, blev bara nyfiken på hur man gjorde sådana länkar. Aldrig sett det tidigare. Min kompis blev också lite förvånad eftersom hen trodde att folk mer gjorde sådant i brottsliga syften ex ekonomiska
Citera
2016-06-09, 08:47
  #10
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darrar
Har gjort det, blev bara nyfiken på hur man gjorde sådana länkar. Aldrig sett det tidigare. Min kompis blev också lite förvånad eftersom hen trodde att folk mer gjorde sådant i brottsliga syften ex ekonomiska
Detta illustrerar verkligen varför man ska vara ytterst försiktig med att klicka på länkar i PM. Även länkar på forumet bör man vara försiktig med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback