Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-25, 20:06
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Ska oxå köpa bössa skulle vara bra med lite input.

Tänkte köpa en ganska basic bössa nu i början. Har dock rätt stor erfarnhet av skytte och skulle gärna vilja ha möjlighet att gå upp på upp till 700m på bana. Djuren jag kommer jaga är främst gris och älg. Ev kron och lite bock. Är inte hundförare så vikt är inte A och O mitt skytte i skogen kommer troligen ske från Torn.

Sitter lite i valet mellan 308, 6.5 eller 30.06. Lutar nog mot 308 trots sämre ballistisk än 6.5 men just pga att kunna jaga gris. 30.06 känns mest som en 308 som sparkar mer och har dyrare ammo.

Funderar på en remington 700 då dessa ska duga på banor och är billiga men hört gnäll på stockarna etc. Hur är era tankar annars ska väl finnarna ha koll på sina bössor. Min tanke är att köpa något begagnat till att börja med. I jakten kommer ju aldrig vapnet vara det begränsande faktorn och då känns en TGR42 i 338. Lepua lite overkill att skjuta ett rå på 100m.

Vidare är väl tanken att köpa ett beg vapen och lägga pengarna på bra sikte istället, där har jag förstått att tyska ska vara att föredra. Ev köpa till ljuddämpare samt bipod.

Hagel har jag redan, en gamal Huskvarna sida sida. Inget att skryta på skjutbanan med med den duger tills vidare.

Mvh
J

Nu vet inte jag vart du köper skotten men 30-06 har dubbelt så stort utbud till billigare pris än 308an. Du får en mycket bättre bössa för en skitpeng av en gammaljägare som inte orkar gå i skogen längre. Du kan räkna med att många gubbar har skjutit några smällar varje år för att se om siktet flyttat sig vid älgjakten och dom törs inte jaga gris eftersom det sker i halvmörker samt att "alla vet att grisen attackerar jägare om han får chansen". Så titta efter en bössa i gubbkalibern 30-06, dom är hyllvärmare lika som 8x57 var innan grisen kom. Köp dig en bössa med "rak kolv" så kommer du märka att den inte slår byt sedan bakkappan sätter du sedan dit en ljuddämpare försvinner resten av rekylen. 308 är framtagen för att kunna transportera mera skott per lastbil till krigsfronten inte att skjuta bättre i skogen. Ta en ordentlig funderare till och kom ihåg en sak- Det är du som skall leva med bössan så välj inte vad andra tycker prova olika och väl den som passar dig bäst och skit i alla "förståsigpåare" anser.
Citera
2016-07-25, 21:33
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Nu vet inte jag vart du köper skotten men 30-06 har dubbelt så stort utbud till billigare pris än 308an. Du får en mycket bättre bössa för en skitpeng av en gammaljägare som inte orkar gå i skogen längre. Du kan räkna med att många gubbar har skjutit några smällar varje år för att se om siktet flyttat sig vid älgjakten och dom törs inte jaga gris eftersom det sker i halvmörker samt att "alla vet att grisen attackerar jägare om han får chansen". Så titta efter en bössa i gubbkalibern 30-06, dom är hyllvärmare lika som 8x57 var innan grisen kom. Köp dig en bössa med "rak kolv" så kommer du märka att den inte slår byt sedan bakkappan sätter du sedan dit en ljuddämpare försvinner resten av rekylen. 308 är framtagen för att kunna transportera mera skott per lastbil till krigsfronten inte att skjuta bättre i skogen. Ta en ordentlig funderare till och kom ihåg en sak- Det är du som skall leva med bössan så välj inte vad andra tycker prova olika och väl den som passar dig bäst och skit i alla "förståsigpåare" anser.
Jag tror dock jag kan fixa kronmärkt till 308 men tack för bra tips. Hört att 3006 kräver längre pipa för god ballistisk
Citera
2016-07-25, 23:22
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Jag tror dock jag kan fixa kronmärkt till 308 men tack för bra tips. Hört att 3006 kräver längre pipa för god ballistisk

Kronan har lärt sig något efter 6,5x55 kulorna fungerar inte i alla vapen och varför skall du träna på ammunition som inte överensstämmer med jaktammunitionen är det inte smartare att öva med skott med samma ballistik? Hur länge kommer du att hitta kronskott med tanke på att de bytt vapensystem samt HV inte får förvara vapen eller ammunition hemma. Du pratar även om att skjuta gris sedan kommer du säkerligen att bjudas in på björnjakt och kommer 180 kulorna att vara lite klena. 30-06 ligger mellan vanligen mellan 150 gr småvilt till 200 gr älg o gris, själv använder jag 8x57 till gris, 30-06 till hjort, älg, mufflon även rådjur, 222 till rådjur , bäver och gås. 22WMR till fjälljakt, räv och gås och om det finns boende i närheten. Barnfamiljer gillar inte att man väcker barnen och hästtjejer gillar inte att man skrämmer deras älsklingar. Jag har även en 30-06 kombi och en vanlig hagelbössa ingen av vapnen är yngre än 25år köpta billigt fungerar perfekt. Mina kikare är nya och kostar ca fyra till sjugånger vad bössorna kostar. Men det är vad jag skjuter med, det är vad jag kommit fram till och det passar mig. Du kommer säkert fram till något annat. Sedan är kalibern 7,62 i båda vapnen dvs samma kula och samma piplängd det som skiljer är längden på hylsan inget annat.
Citera
2016-07-27, 03:04
  #40
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Nu vet inte jag vart du köper skotten men 30-06 har dubbelt så stort utbud till billigare pris än 308an.
Det låter som det är du som handlar på ett märkligt ställe.

.308 är, som regel, billigare än .30-06.

Utbudet av ammo till .308 (som väl gott om 6,5x55 som vanligaste kaliber i Sverige) har ett synnerligen fullgott utbud av ammo hos de flesta handlare.
Citat:
Du får en mycket bättre bössa för en skitpeng av en gammaljägare som inte orkar gå i skogen längre. Du kan räkna med att många gubbar har skjutit några smällar varje år för att se om siktet flyttat sig vid älgjakten och dom törs inte jaga gris eftersom det sker i halvmörker samt att "alla vet att grisen attackerar jägare om han får chansen". Så titta efter en bössa i gubbkalibern 30-06, dom är hyllvärmare lika som 8x57 var innan grisen kom. Köp dig en bössa med "rak kolv" så kommer du märka att den inte slår byt sedan bakkappan sätter du sedan dit en ljuddämpare försvinner resten av rekylen. 308 är framtagen för att kunna transportera mera skott per lastbil till krigsfronten inte att skjuta bättre i skogen. Ta en ordentlig funderare till och kom ihåg en sak- Det är du som skall leva med bössan så välj inte vad andra tycker prova olika och väl den som passar dig bäst och skit i alla "förståsigpåare" anser.
En gammal fin Tikka eller SAKO är ett ypperligt val. Om sedan kalibern är .308 eller .30-06 är väl underordnat.

Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Jag tror dock jag kan fixa kronmärkt till 308 men tack för bra tips. Hört att 3006 kräver längre pipa för god ballistisk
Nja. I en normallång pipa är en .30-06 en .308 strikt ballistiskt, men med högre smäll och mer rekyl.

För att få full förbränning (och därmed fullt utnyttja kalibern ballistiskt) i en .30-06 krävs längre pipa.

Men du får inte på något vis sämre ballistik ur en .30-06 i 56-pipa än en .308 (som f.ö. är fullgod för 300-skytte med 46-pipa).

Att skjuta stora mängder kron är inte rekommendera med mindre än att man brotchar om patronläget.

.308 Win och 7,62x51 NATO är inte fullt ut hylskompatibla.
Citera
2016-07-27, 13:48
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Det låter som det är du som handlar på ett märkligt ställe.

.308 är, som regel, billigare än .30-06.

Utbudet av ammo till .308 (som väl gott om 6,5x55 som vanligaste kaliber i Sverige) har ett synnerligen fullgott utbud av ammo hos de flesta handlare.

En gammal fin Tikka eller SAKO är ett ypperligt val. Om sedan kalibern är .308 eller .30-06 är väl underordnat.


Nja. I en normallång pipa är en .30-06 en .308 strikt ballistiskt, men med högre smäll och mer rekyl.

För att få full förbränning (och därmed fullt utnyttja kalibern ballistiskt) i en .30-06 krävs längre pipa.

Men du får inte på något vis sämre ballistik ur en .30-06 i 56-pipa än en .308 (som f.ö. är fullgod för 300-skytte med 46-pipa).

Att skjuta stora mängder kron är inte rekommendera med mindre än att man brotchar om patronläget.

.308 Win och 7,62x51 NATO är inte fullt ut hylskompatibla.
Då blir det nog en .308 känner att 6.5x55 blir lite osäker ex på gris. 30-06 an känns onödig eftersom den inger ger något utöver dyrare ammo och mer sparkande. Men eftersom det blir begagnat så avgör vapnen som jag väljer mellan ganska mycket.

Men en 30-06 med ljuddämpare borde väl kanske vara nått köpa till om man hittar en billig/fin 30-06? Då får man väl ut mer av kalibern
Citera
2016-07-27, 15:21
  #42
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Då blir det nog en .308 känner att 6.5x55 blir lite osäker ex på gris. 30-06 an känns onödig eftersom den inger ger något utöver dyrare ammo och mer sparkande. Men eftersom det blir begagnat så avgör vapnen som jag väljer mellan ganska mycket.

Men en 30-06 med ljuddämpare borde väl kanske vara nått köpa till om man hittar en billig/fin 30-06? Då får man väl ut mer av kalibern

Med en skapligt kort pipa @56 cm får du ett ganska framtungt vapen med dämp. Därför är .308 (eller 9,3x62) tämligen optimala klass 1 kalibrar om man ska dämpa - då de utan bekymmer går att kapa ner till 46-48 cm. Imo ligger en lagom piplängd för dämpare någonstans där.

Kapar man ner en fjollsexa eller 6,5x55 till de piplängderna får man en kortlivad dämpare då mycket krut kommer att brinna i dämparen (6,5x55 kommer dessutom inte upp i klass 1).

Går ju att optimera egna laddningar för att få det att funka bättre (eller mindre dåligt), men ska man köra dämpat är .308 att föredra.

Fördelen med fjollsex är att de är väldigt vanliga (och billiga) på begagnatmarknaden.

Men som sagt, jag är själv inget fan av kalibern.
Citera
2016-08-04, 04:27
  #43
Medlem
Nicke1234s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
IS. 8x57 IS.

Du kanske, dessutom, missade att TS precis köpt en bössa...


Nu är du ute och cyklar min gode herre Det finns minimala skillnader mellan IS och JS. Frågade vapenbutiken om det var IS eller JS som gällde, och det var JS. Använder denna när jag tränar på skjutbanan då och då. En jävla precision på nazi-Mauserna, pricker en 1-krona på 100 meter.
Skickar en bild på min övningsammunition: http://www.ladda-upp.se/bilder/auwrwapsyqofk/
När jag jagar älg så använder jag Norma Oryx, en sjuhelvetes rekyl när man bränner av 50 patroner Oryx (jaktammunition) innan älgjakten för att skjuta in kikarsiktet. Eftersom det är kraftig jaktammunition och axelplattan är i stål.

Nu kanske detta blev en aning OT, men men. Måtte herren vår Gud och moderaterna visa barmhärtighet!
__________________
Senast redigerad av Nicke1234 2016-08-04 kl. 04:36.
Citera
2016-08-04, 09:46
  #44
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1234
Nu är du ute och cyklar min gode herre Det finns minimala skillnader mellan IS och JS.
Nope.

Däremot finns det skillnader mellan 'I/J' (Infantererie) och 'IS/JS' (Infanterie Spitzgeschoß). J-ett kommer av de tyska snirkliga I:na.
Citat:
Frågade vapenbutiken om det var IS eller JS som gällde, och det var JS.
Då hade vapenbutiken fel, eller så missförstod du deras svar.

Det är 'S' som innebär skillnaden. Inte 'J' eller 'I'.

Citat:
Använder denna när jag tränar på skjutbanan då och då. En jävla precision på nazi-Mauserna, pricker en 1-krona på 100 meter.
Skickar en bild på min övningsammunition: http://www.ladda-upp.se/bilder/auwrwapsyqofk/
När jag jagar älg så använder jag Norma Oryx, en sjuhelvetes rekyl när man bränner av 50 patroner Oryx (jaktammunition) innan älgjakten för att skjuta in kikarsiktet. Eftersom det är kraftig jaktammunition och axelplattan är i stål.
50 bul för att skjuta in ett kikarsikte?

På allvar? Det låter en smula ineffektivt...
Citat:
Nu kanske detta blev en aning OT, men men. Måtte herren vår Gud och moderaterna visa barmhärtighet!
__________________
Senast redigerad av hogerspoket 2016-08-04 kl. 09:54.
Citera
2016-08-05, 15:22
  #45
Medlem
Blev en 6.5x55 Husqvarna nu hänger det bara på polisen ska vara skapligt rappa så man får hem bössan
Citera
2016-08-06, 16:05
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jrb1996
Blev en 6.5x55 Husqvarna nu hänger det bara på polisen ska vara skapligt rappa så man får hem bössan

Blev det en 1900 eller 1640? Vad fick du ge för den?
Citera
2016-08-06, 18:06
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karlstadkille
Blev det en 1900 eller 1640? Vad fick du ge för den?
1900 med godkänd optik av god men äldre typ gav under 10k för den
Citera
2016-08-07, 01:30
  #48
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
IS. 8x57 IS.

Du kanske, dessutom, missade att TS precis köpt en bössa...


Citat:
Ursprungligen postat av Nicke1234
Nu är du ute och cyklar min gode herre Det finns minimala skillnader mellan IS och JS. Frågade vapenbutiken om det var IS eller JS som gällde, och det var JS. Använder denna när jag tränar på skjutbanan då och då. En jävla precision på nazi-Mauserna, pricker en 1-krona på 100 meter.
Skickar en bild på min övningsammunition: http://www.ladda-upp.se/bilder/auwrwapsyqofk/
När jag jagar älg så använder jag Norma Oryx, en sjuhelvetes rekyl när man bränner av 50 patroner Oryx (jaktammunition) innan älgjakten för att skjuta in kikarsiktet. Eftersom det är kraftig jaktammunition och axelplattan är i stål.

Nu kanske detta blev en aning OT, men men. Måtte herren vår Gud och moderaterna visa barmhärtighet!

8x57 IS och JS är exakt samma sak.

8x57 IS är den internationella beteckningen och står för Infanterie Spitz. Man valde att justera kalibern något då Tyska infanteriet gick över från ogivalkula till torpedkula.

8x57 JS är exakt samma kaliber fast en korrekt svensk beteckning. Denna beteckning är förvisso felaktig då den handlar om att i Tyskan skrivs ett versalt I som J. Den svenska beteckningen bygger sålunda på ett missförstånd. När missförståndet blev allmänt känt hade husqvarna tillverkat tiotusentals studsare i "8x57 JS" och Norma tillverkat miljontals skott i sagda kaliber. Polisen hade dessutom beviljat åtskilliga licenser till denna icke existerande kaliber. Enklast då att köra på i gamla hjulspår.

En arbetskamrat till mig tvingades häromåret komplettera sin licensansökan på en begagnad Brno, då han i licensansökan angivit 8x57 IS, då den svenska beteckningen (fortfarande) är JS.

Lite märkligt att Nicke1234 uppfattar att den sparkar så hårt. Själva vitsen med denna kaliber är ju att den är mycket potent, samtidigt som den är skonsammare mot axeln än 30-06, 9,3x62 mfl.

Vid skottställning med jaktammunition inför älgjakten rekommenderar jag att skjuta 3 skott mot en precisionstavla, för att därefter skruva in och säkerställa att man gjort rätt med ytterligare två eller tre skott. På sagda kaliber kan det vara bra med ett överslag på någon tum på 100m.
__________________
Senast redigerad av ekerilar 2016-08-07 kl. 01:39.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback