Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-11-28, 10:13
  #1
Medlem
Spanjor häktad för stölder i kyrkor längs norrlandskusten:
http://www.tidningen.to/las.asp?typ=egna&id=1498392

Min fråga är, har Sverige speciella lagar vad gäller stöld av skyddade kulturföremål?

Jag tycker det vore fullt rimligt att ha extra hårda straff om man stjäl saker av speciel kulturel eller historisk betydelse. Alla föremål som tillhör kyrkorna skulle kunna omfattas av ett sådant lag, samt andra antikviteter och konstverk. Det skulle kunna innebära en automatisk fördubbling eller tredubblering av fängelsestraffet eller något liknande.

Nu har kanske landet redan något sådant. Kan någon upplysa mig?
Citera
2005-11-28, 20:23
  #2
Medlem
vättes avatar
Medhåll. Borde även gälla andra brott än stöld, såsom mordbrand. Exempelvis är ju kulturvärdena som går förlorade vid en nedbränning av en tusenårig stavkyrka är mycket större än om det hände ett shabrak i betongkommunistisk byggnadsstil.
Citera
2006-04-30, 17:12
  #3
Medlem
Truxas avatar
Vilken gammal tråd jag hittade...

Visst borde det vara en speciell straffskala för sådana här brott! Trådskaparen har helt rätt i att det borde vara minst dubbelt så höga straff för som i det här fallet kyrkostöld. Men det skulle i så fall inte bara gälla stöld, utan också olika typer av vandalisering (läs klotter).
Visst, nu kommer vän av ordning och påpekar att de flesta av våra kyrkoskatter är hitrövade under 30-åriga kriget, och att katolska kyrkan i Polen nog gärna skulle se att vi lämnade tillbaks en del krigsbyten...
långt behöver vi väl inte gå, utan det räcker med att klämma åt nutida brottslingar.
Dom hårda straffen skulle naturligtvis inte bara gälla folk som bär sig åt i kyrkor, utan alla andra kulturhistoriska byggnader och lämningar också.

Är det någon som vet hur det gick med dom jävla "satansterna" som brände ner Lundby gamla kyrka i Göteborg?
Citera
2006-04-30, 17:14
  #4
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Kanstigt att ingen börjar gapa om att det är muslimer som stjäl ur våra kyrkor och att de minsann ska bli utvisade om det inte passar.
Citera
2006-04-30, 17:22
  #5
Medlem
Truxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Kanstigt att ingen börjar gapa om att det är muslimer som stjäl ur våra kyrkor och att de minsann ska bli utvisade om det inte passar.


Om det skulle visa sig att det är det, så skall dessa naturligtvis (jämte spanjorer) utvisas till sina hemländer.

Svenskar som begår liknande skändliga handlingar kan skickas till någon djävulsö, typ en holme utanför Grönland!
Citera
2015-06-11, 23:27
  #6
Medlem
Slints avatar
Nu har han varit i farten igen trots livstids utvisning: http://mobil.dn.se/nyheter/sverige/k...-han-tillbaka/
Citera
2015-10-14, 21:53
  #7
Medlem
Emerains avatar
Vill ni posta namn och eprsonuppgifter osv så får ni allt maskera namnen genom exempelvis byta ut några bokstäver mot *-tecken osv.

Inlägg raderat
/Moderator
Citera
2015-10-15, 22:09
  #8
Medlem
Jag tycker det är riktigt lågt att sno kyrkans gamla grejer som har hört till samma socken i hundratals år!

Såklart är det nästan omöjligt att se till att han inte kommer tillbaka, de kollar ju inte ens pass om han tar tåget över bron och uppåt. Finns det något effektivt sätt att se till att utvisade inte kommer tillbaka?

Lägg gärna ut namn på snubben igen om nu någon gjort det. (Maskerat förstås).
Citera
2017-03-25, 23:23
  #9
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Bumpar tråden för nu motsätter han sig överföring till spanskt fängelse

Citat:
Men 65-åringen vill stanna i Sverige. Han hävdar att han inte har någon anknytning till Spanien och att hans sociala anpassning underlättas på en svensk anstalt. Han anser också att spansk kriminalvård inte kan erbjuda honom det han är i behov av.

https://www.svd.se/spansk-kyrktjuv-v...rige/i/senaste

För hans identitet och lite om hans karriär, se detta inlägg

https://www.flashback.org/sp58256910
Citera
2017-03-28, 05:22
  #10
Medlem
När jag och en kompis var små så tog vi oss in i en kyrka nattetid via en slags olåst gång, för spänninges skull. Där inne fick vi för oss att sno nån kollektbössa eller liknande med lite mynt i (ja jag skäms än i dag), men på väg ut fick vi så dåligt samvete så vi bar tillbaka den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback