Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-08, 14:51
  #1
Medlem
Beaver14s avatar
Resplan
Flyg till Treviso
3 nätter i Mira, en bit utanför Venedig
7 nätter i Rimini
5 nätter i Caprona, lite ifrån Pisa
Flyg från Pisa

Vi kommer att ha bil.

Vad är bestämt?

Mira
Dagsutflykt till Venedig

Rimini
Fokus på sol och bad
San Marino

Caprona
Pisa/Lutande tornet

Som ni ser har vi inte bestämt jättemycket men med hyrbil vill man ju också nyttja den. Det är ca 1,5 timme från Mira till Gardasjön och Gardaland. Någon med erfarenhet av Gardaland?

I Riminiområdet finns diverse nöjesparker. Italy in Miniature (legoland utan Lego?), Mirabilandia, Fiabilandia, Oltemare. Någon som har nåt att säga om dessa?

Vi kommer att åka tidigt från Rimini och göra Florens på vägen till Caprona. Tips på dagsaktiviteter där?!

Och sist men inte minst, tips på saker i Pisaområdet (och nedåt Livorno)?

Man gör inte en dagstur till Korsika va? Båten tar väl 4 timmar har jag för mig att jag läste.

Vi vill inte stressa ihjäl oss men några aktivitet annat än strandhäng uppskattar barnen.
Tacksam för alla tips.
Citera
2016-06-08, 14:52
  #2
Medlem
Silltunnas avatar
Ålder på barnen?
Är det ensamkommande barn eller dina egna?
Citera
2016-06-08, 14:58
  #3
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ålder på barnen?
5 och 7
Citera
2016-06-08, 15:02
  #4
Medlem
Silltunnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
5 och 7

Kolla upp nån djurpark eller akvarium...har för mig att det skall finnas nåt i de områden du nämner.
Citera
2016-06-08, 15:14
  #5
Medlem
AndersM79s avatar
Venedig tar nog en heldag, om man ska se lite 'kända' byggnader och åka kanalbåt, det kan ju vara packat med turister.
Gondol kostar en mindre årslön, så hoppa dem och åk en rundtursbåt - eller som vi gjorde - köp en dagsbiljett för 'kanalbussarna', det bor ju faktisk 'riktiga' människor där också, något som man lätt glömmer bort. Då slipper man de flesta turisterna, men får trängas med hundar och matkassar istället.
Bästa pizzan hittills åt jag faktiskt i Venedig, men kommer dock tyvärr inte ihåg vad stället hette. Tjockt med fyllning och krämig ost man kunde rulla upp till ett rejält garnnystan på gaffeln innan den släppte.
Citera
2016-06-08, 17:16
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silltunna
Ålder på barnen?
Är det ensamkommande barn eller dina egna?

Otroligt hög nivå på humor. Skrattar oavbrutet
Citera
2016-06-10, 23:23
  #7
Medlem
MichaelDelaneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Och sist men inte minst, tips på saker i Pisaområdet (och nedåt Livorno)?

Vi vill inte stressa ihjäl oss men några aktivitet annat än strandhäng uppskattar barnen.
Tacksam för alla tips.

Lucca (ca 15 km norr om Pisa) är en väldigt trevlig gammal stad som är värd ett besök.
I Collodi ca 15 km öster om Lucca finns Pinocchio-parken. Kan vara ett roligt ställe för barnen.
(har själv bara passerat förbi parken, så jag kan inte ge några recensioner)

Ca 30 km öster om Lucca ligger Montecatini Terme. En kurort med flera termiska bad.
Citera
2016-06-11, 09:09
  #8
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichaelDelaney
Ca 30 km öster om Lucca ligger Montecatini Terme. En kurort med flera termiska bad.

Jag hade ett liknande förslag, fast åt rätt håll (dvs mot Livorno): Casciana Terme, en trevlig liten kurort med termalbad, fyra mil söder om Pisa.

Rekommenderar även ett besök i Leonardo da Vincis födelsestad Vinci, som ligger ungefär mittemellan Pisa och Florens. Där finns ett museum som fokuserar ej på Leonardos målningar utan på hans uppfinningar. De har byggt modeller utifrån hans skisser på allt från flygplan till dykardräkter. Om inte förr inser man där och då vilket universalgeni mannen var. Jag var där innan jag fick barn men vill påstå att museet är spännande och lärorikt både för stora och små.

En lite längre dagsutflykt från Pisa mot Siena-hållet skulle kunna ta er till de vackra små medeltidsstäderna Volterra och San Gimignano. Framför allt den senare var häftig, med ett par höga kampaniler som syns på långt långt håll. En sådan här tur går bra att kombinera med bad i Casciana Terme.

I Florens handlar det väl mest om att bara drälla omkring och insupa atmosfären. Katedralen och den kända bron Ponte Vecchio bör beskådas. Ett besök på konstmuseet Uffizierna är väl egentligen obligatoriskt men barnen lär ruttna på det. Om ni bestämmer er för att gå dit beställ biljett i förväg så ni slipper köa, alternativt gör en snabbrunda och se de kändaste verken strax innan stängningsdags då det är mycket mindre folk.
Citera
2016-06-11, 09:12
  #9
Medlem
ChocolateWatchbands avatar
Är man i Rimini så varför inte Riccione. Längesen jag var där (90-talet) men det fanns rätt mycket för barn just där.
Citera
2016-06-11, 10:15
  #10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Jag hade ett liknande förslag, fast åt rätt håll (dvs mot Livorno): Casciana Terme, en trevlig liten kurort med termalbad, fyra mil söder om Pisa.

Rekommenderar även ett besök i Leonardo da Vincis födelsestad Vinci, som ligger ungefär mittemellan Pisa och Florens. Där finns ett museum som fokuserar ej på Leonardos målningar utan på hans uppfinningar. De har byggt modeller utifrån hans skisser på allt från flygplan till dykardräkter. Om inte förr inser man där och då vilket universalgeni mannen var. Jag var där innan jag fick barn men vill påstå att museet är spännande och lärorikt både för stora och små.

En lite längre dagsutflykt från Pisa mot Siena-hållet skulle kunna ta er till de vackra små medeltidsstäderna Volterra och San Gimignano. Framför allt den senare var häftig, med ett par höga kampaniler som syns på långt långt håll. En sådan här tur går bra att kombinera med bad i Casciana Terme.

I Florens handlar det väl mest om att bara drälla omkring och insupa atmosfären. Katedralen och den kända bron Ponte Vecchio bör beskådas. Ett besök på konstmuseet Uffizierna är väl egentligen obligatoriskt men barnen lär ruttna på det. Om ni bestämmer er för att gå dit beställ biljett i förväg så ni slipper köa, alternativt gör en snabbrunda och se de kändaste verken strax innan stängningsdags då det är mycket mindre folk.

Tack alla för tipsen.
Faktum är att det blev lite ändrade planer och vi ska inte bo i Caprona utan faktiskt på en vingård i utkanten av Vinci. Så ett besök där är ju givet.

Fick även tips av min italienska vän att besöka Lucca, för dess historiska byggnader. Och då kanske man kan passa på att besöka den där Pinocchioparken, måste bara introducera barnen till Pinocchio först.

Ja Riccione ska vi till då vi bestämt oss för Oltemare (delfinparken) som ligger där. Vi var på delfinsafari utanför Gibraltar för ett par år sedan och det tyckte barnen om.
Citera
2016-06-11, 13:45
  #11
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tack alla för tipsen.
Faktum är att det blev lite ändrade planer och vi ska inte bo i Caprona utan faktiskt på en vingård i utkanten av Vinci. Så ett besök där är ju givet.

Ett utmärkt läge för baslägret under den etappen av resan. Jag och frugan bodde på en vingård mellan Florens och Siena för dryga tio år sen, vilket alltså var innan vi började reproducera. En av de bästa semestrar vi haft! Vi fräste runt i Toscana med vår lilla sportiga hyrbil bland vingårdar, pittoreska byar och medeltidsborgar. Längtar verkligen tillbaks dit!
Citera
2016-06-11, 14:59
  #12
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Ett utmärkt läge för baslägret under den etappen av resan. Jag och frugan bodde på en vingård mellan Florens och Siena för dryga tio år sen, vilket alltså var innan vi började reproducera. En av de bästa semestrar vi haft! Vi fräste runt i Toscana med vår lilla sportiga hyrbil bland vingårdar, pittoreska byar och medeltidsborgar. Längtar verkligen tillbaks dit!

Vi kommer göra detsamma i vår inte lika sportiga Ford Focus (eller liknande)
:-)

Edit: med två ungar dom väl inte vill nåt hellre en att åka hem till sina Ipads..

Men vi vuxna ser fram emot detta! Har bara varit på charter i Italien förr och till Rom. Nu hoppas vi få uppleva det genuina Italien (en del iaf, Venedig och Pisa lär ju va späckat med turister).
__________________
Senast redigerad av Beaver14 2016-06-11 kl. 15:02.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2729642

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback