Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-08, 20:28
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Är du säker på att du inte är utsatt för ett phising-försök? Låter olustigt att du helt plötsligt ska behöva ange ditt kortnummer.

https://blogs.microsoft.com/cybertru...email-account/

Det står bara att jag försöker logga in från en ny dator (vilket jag gör).
Citera
2016-06-08, 20:54
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Det står bara att jag försöker logga in från en ny dator (vilket jag gör).
och att du ska ange ditt kreditkortsnummer för att fortsätta?
Citera
2016-06-08, 20:57
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Detta beror enbart på en sak:
Och det är att du har tjänster på ditt konto, som kostar pengar.

Jag har inte behövt ange några bankuppgifter eller något. Enbart personuppgifter.

Anledningen till att du måste ange bankuppgifter, är för att du har gratistjänster på ditt konto som sedan börjat kosta pengar.
Det är nämligen så att Microsoft har haft en hög med gratistjänster på hotmail, som man kunde välja som tillval. Därefter lades en månadskostnad för dessa extratjänster till.

Vad som då händer, är att om du inte loggar in på kontot, så ligger dessa betaltjänster och "tickar". Du förväntas altså manuellt säga upp de betaltjänster du inte vill ha kvar, i samband med att de inför kostnad. Om du inte gör något så anses du ha godkänt avtalet och godkänt prisändringen från gratis till kosta-pengar.

När du sedan loggar in, så har du en liggande skuld, och därför du inte kan logga in på kontot förrens du anger korrekta bankuppgifter så att de kan debitera skulden.


Detsamma gäller om du deltagit i en kampanj, till exempel säg att du i samband med köp av dator får 10 GB drive extra gratis i 2 år. När dessa 2 år gått, får du altså betala för din 10 GB drive, om du inte manuellt nedgraderar tjänsten till gratisabonnemanget igen.
Vänligen presentera belägg för att MS blockerar e-post konton på detta sätt.
Citera
2016-06-08, 22:01
  #16
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
.
Det är inte ett E-postkonto. Det är ett Microsoft-konto som fungerar till alla microsofts tjänster.

självklart, om ett konto på något sätt erhåller ett minussaldo utan att det finns en registrerad betalmetod på kontot, självklart kommer de blockera kontot. Detta händer exempelvis om du har en office 365 prenumeration och det inte finns pengar på ditt konto att dra förnyelsen, eller om ditt kort är spärrat.

Då spärrar de kontot och så får du ange nya betaluppgifter för att fortsätta använda kontot.
Citera
2016-06-08, 22:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det är inte ett E-postkonto. Det är ett Microsoft-konto som fungerar till alla microsofts tjänster.

självklart, om ett konto på något sätt erhåller ett minussaldo utan att det finns en registrerad betalmetod på kontot, självklart kommer de blockera kontot. Detta händer exempelvis om du har en office 365 prenumeration och det inte finns pengar på ditt konto att dra förnyelsen, eller om ditt kort är spärrat.

Då spärrar de kontot och så får du ange nya betaluppgifter för att fortsätta använda kontot.
Jag bad om belägg för att de spärrar åtkomsten till e-posten och efterfrågar även förklaring till att detta skulle vara lösningen i det här fallet. Ditt tyckande ger jag inte mycket för vid det här laget.
__________________
Senast redigerad av pf10 2016-06-08 kl. 22:30.
Citera
2016-06-08, 23:26
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det är inte ett E-postkonto. Det är ett Microsoft-konto som fungerar till alla microsofts tjänster.

Ett Hotmail-konto är ett vanligt e-postkonto, och Hotmail ägs av Microsoft.
Citera
2016-06-08, 23:32
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Ett Hotmail-konto är ett vanligt e-postkonto, och Hotmail ägs av Microsoft.
Det är i alla fall någonting som inte stämmer. Har du inte köpt något kommer MS aldrig att efterfråga ditt kreditkortsnummer för att logga in i systemet. Det bästa här hade varit en printscreen där du maskar din e-post adress och dylik information.
Citera
2016-06-08, 23:36
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Det är i alla fall någonting som inte stämmer. Har du inte köpt något kommer MS aldrig att efterfråga ditt kreditkortsnummer för att logga in i systemet. Det bästa här hade varit en printscreen där du maskar din e-post adress och dylik information.

Jag tycker att det låter skumt att någon skulle hacka min Hotmail för att beställa något från internet, men betala med sitt egna bankkonto. Vad skulle de behöva ha mitt Hotmail-konto till?
Citera
2016-06-08, 23:42
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag tycker att det låter skumt att någon skulle hacka min Hotmail för att beställa något från internet, men betala med sitt egna bankkonto. Vad skulle de behöva ha mitt Hotmail-konto till?
Det finns nog lika många anledningar till detta som det finns kriminella hackers på nätet. Jag tror detta är den mest rimliga förklaringen till att du inte har åtkomst till ditt konto och/eller att du landar på en phising-sida när du ska logga in.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback