Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2016-07-09, 15:54
  #61
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proprioception
Låt oss gå till ursprungsfrågan:



Detta är ursprungsfrågan och vi måste ta den på allvar. twigdoll är inte ensam, många andra tänker likadant.

Jag gav en beskrivning av grunden här:



Jag tror twigdoll bestrider allt ovan, vårt jobb är alltså att massera honom så vi få hans egen version av "demokrati". Vi har alla ansträngt oss att beskriva vad det är men fått väldigt lite i retur.

Låt oss alltså koncentrera på originalfrågan.


Ifall demokrati leder till vad vi har idag med att följderna till att vad som tillåts kan bli ett fjättrat ytterligare system eftersom lögner fördes dit demokratiskt så bestrider jag allt.
För alla har inte åsikter i sin natur vissa följer endast andra, ett fiskstim diskuterar inte riktining utan hänger bara med så , det saknar mål och driv. När paniken sen sker finns inget identiskt tänkande.

Det är praktiskt för fiskar att hålla sig i enhet och sen splittras vid en attack, det saknar mål och motivation i sina liv och bara är i en grupp för att splittras vid attacker.
Varför skall man tillämpa denna logik hos människor?

Vi människor är skapta den våra stavkyrkor är fördelade, men du tycker det är bra strategi att vi lever som sardiner?

Rovdjur som lejon i flock kräver intelligens , därför det ser ett rörande mönster medans växtätare endast håller sig efter grupp för att inte bli angripna, det saknar alltså kapacitet och avsäger sig tänkande och ansvar.

Ensamma rovdjur studerar också och kräver intelligens .

Bytesdjur saknar intelligens som lever i en flock eftersom allt handlar om rädsla ifrån attack, så svara mig nu finns det någonsin något som helst taktiskt med hålla efter ett mönstret om det inte är för hålla sig osynlig?

Åsikterna är därför inga åsikter, det är en försvarsmekanism.

Argument för det tack.
Citera
2016-07-09, 23:02
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funderande
Jag håller med dig i det du beskriver. Dock är det säkert mer komplicerat än vad som går att föreställa sig.
Automatisering, och teknik som tar över på områden är väl redan en sanning, om än kanske lite off-topic. Blodsocker-mätare och febertermometrar eller andra uppfinningar är väl exempel på det. I vissa matbutiker har ju "enkla jobb", som kassörskor, delvis börjat tas över av maskiner.


Jag är nog beredd att hålla med dig till stor del. Men det är väl också viktigt att inte se demokrati som något statiskt, som är överlägset på alla områden, enbart givet partier som når över 4-procents-spärren att rösta på, och en allmän rösträtt. Inflytandet över demokratin via mycket ojämnt ägande av kapital, samt möjligheter till korruption bland makthavare, ökar ju behovet av insyn och kritisk tänkande hos medborgare, för att undgå bli eller känna sig bedragna, men också att ( oberoende ) journalister har möjlighet att granska och gör så. Detta är något som i sin tur inte är något som enbart grundas i individens viljekraft. Vet dock inte hur pass mycket jag tror på journalist som yrke.

Kompromisser, till vilket pris, kan jag ibland undra. Vissa av kompromisserna är ju genom demokratin upplagda som så att de utesluter en mängd medborgares åsikter och behov från att höras eller tillgodoses, typ. Vilket knyter an till trådstartens första inlägg, där det antyds att ställningstaganden i olika frågor(eller val på parti) till stor del inte är grundade i eget granskade och välgrundade uppfattningar. Man kanske både vill och inte vill låta demokratins olika auktoriteter representera ens egna åsikter. Obekväma kompromisser ofta, och kanske " något negativt, kanske ondskefullt". Vad behövs för, och vem eller vilka avgör vad som kan kallas, en "legitim" demokrati? I vilket fall brukar man få finna sig i konsekvenserna.

Egentligen så bryr jag mig faktiskt inte så mycket över hur landet styrs i allmänhet utan det som jag tycker är viktigast är vad demokrati innebär för människor på individnivå. Demokrati tycker jag är det absolut bästa statsskicket för att säkerställa människors basbehov och det beror på att demokrati förhållandevis till andra statsskick fördelar makten hos folket mer rättvist.

När det kommer till Sverige så känner jag att det redan gått så långt att politiken egentligen bara tjafs om sådant som inte är värt att snöa in sig på (iaf när man lyssnar på politiker diskutera). Jag har pengar, ett hus att bo i, mat att äta och vatten att dricka. Jag behöver inte en ferrari att köra genom stan.

Det som potentiellt kan komma att hota Sverige i framtiden är invandringen men generellt så blir världen en bättre plats att leva i och jag tror den utvecklingen kommer att fortsätta vilket innebär att giltiga skäl för asyl kommer minska. Det gäller bara att Sverige kan sköta sig tills dess.

Det är vad jag tycker om demokrati; kapitalism är en annan femma som är alltför komplicerat för mig att gå in på. Men första tanken är väl att inte koncentrera kapitalet till en liten grupp människor; det är potentiellt möjligt att bli hur rik som helst men inte hur fattig som helst.
__________________
Senast redigerad av transkript 2016-07-09 kl. 23:08.
Citera
2016-07-10, 00:33
  #63
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transkript
Egentligen så bryr jag mig faktiskt inte så mycket över hur landet styrs i allmänhet utan det som jag tycker är viktigast är vad demokrati innebär för människor på individnivå. Demokrati tycker jag är det absolut bästa statsskicket för att säkerställa människors basbehov och det beror på att demokrati förhållandevis till andra statsskick fördelar makten hos folket mer rättvist.

När det kommer till Sverige så känner jag att det redan gått så långt att politiken egentligen bara tjafs om sådant som inte är värt att snöa in sig på (iaf när man lyssnar på politiker diskutera). Jag har pengar, ett hus att bo i, mat att äta och vatten att dricka. Jag behöver inte en ferrari att köra genom stan.

Det som potentiellt kan komma att hota Sverige i framtiden är invandringen men generellt så blir världen en bättre plats att leva i och jag tror den utvecklingen kommer att fortsätta vilket innebär att giltiga skäl för asyl kommer minska. Det gäller bara att Sverige kan sköta sig tills dess.

Det är vad jag tycker om demokrati; kapitalism är en annan femma som är alltför komplicerat för mig att gå in på. Men första tanken är väl att inte koncentrera kapitalet till en liten grupp människor; det är potentiellt möjligt att bli hur rik som helst men inte hur fattig som helst.

Demokrati skyddar inte svaga utsatta grupper, ifall du har ett hus så behöver du inte mer än så precis som du säger.
Personer som har det bra ska inte vara med och tycka saker, ifall det finns personer som är funktionsnedsatta eller funktionshindrade.

Ifall vi inte vill ge personer som är blinda eller annan form av handikapp en chans till delaktighet, varför inte rada upp människorna på rad och avrätta dem? Varför inte avrätta alla som är olika som plågas av det?
Majoriteten bryr sig inte om utsatta grupper i sitt land, dem strävar efter ha pengar för inredning hemma eller följa trender. Dem gör inget fel som röstar egoistiskt det är precis vad demokrati handlar om, det är däremot inte rättvisa och balans.

För många handlar det om frihet och inte pengar, det kan handla om livskvalité som hindras av staten och samhället.
Ifall samhället satt lagar att man måste gå via staten, sen behöver staten i sin tur resurser och sen dras resurserna in för en sån sak som invandring , som sen drar iväg med kapacitet.
Problem blir då förminskade när man pekar åt folk som har det värre sen återkommer ingenting, då det flesta anser att det redan gjort sina osjälviska handlingar så det räcker.

Det är kasst att personer måste hamna på botten för att först då bli prioriterade insatser, man skippar pinnar på stegen och ändå valt att ha för mycket för dem som redan kommit en bra bit alltså majoriteten.
Citera
2016-07-10, 22:08
  #64
Medlem
Demokrati är det bästa styrelseskicket eftersom det är självsanerande. Det är också det enda styrelseskicket som är självsanerande.
Citera
2016-07-11, 15:14
  #65
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PelleSaga
Demokrati är det bästa styrelseskicket eftersom det är självsanerande. Det är också det enda styrelseskicket som är självsanerande.

Obegåvat svar att påstå sånt utan som helst uppbackning eller förklaring. Hur förklarar du styrelseskicken inom djurriken?

Varför skulle människan vara mest lämpad för ett system som berör zebror och sardiner?
Ett sånt system är baserat på identiska förmågor och kapacitet.
Du använder ett argumentationsfel och samtidigt är säker på din sak, antingen är du otydlig men vad du menar eller rent av naiv.
Citera
2016-07-27, 10:12
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Obegåvat svar att påstå sånt utan som helst uppbackning eller förklaring. Hur förklarar du styrelseskicken inom djurriken?

Varför skulle människan vara mest lämpad för ett system som berör zebror och sardiner?
Ett sånt system är baserat på identiska förmågor och kapacitet.
Du använder ett argumentationsfel och samtidigt är säker på din sak, antingen är du otydlig men vad du menar eller rent av naiv.

BRA SAGT!

ja varför skulle någon individ bestämma över en annan alls ? inte bara djur.
det är väl där demokratin brister, alla människor vill inte samma saker, vad ger en annan person rätten att bestämma över en annan ?

bara för att majoriteten av människor tycker så, men den lilla gruppen som ser världen på ett helt annat sätt, deras syn och ideer kommer aldrig höras, utan bara den stora skaran kommer höras och synas, då blir världen enformig, som sverige är idag, bara gaphalsarna som syns, dem eftertänksamma tystas ideer hörs väldigt sällan.

Så alla måste få höras, inte bara en gruppering.
Citera
2016-07-27, 11:45
  #67
Avstängd
twigdolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anne-Berit1937
BRA SAGT!

ja varför skulle någon individ bestämma över en annan alls ? inte bara djur.
det är väl där demokratin brister, alla människor vill inte samma saker, vad ger en annan person rätten att bestämma över en annan ?

Så alla måste få höras, inte bara en gruppering.

Lärlingar är naturligt och så är en mentor, men jag tror inte det är fullt naturligt med lektioner och där man en dag ska lära sig om en sak och nästa om de osv.

Håller med dig om vad du säger om dem som gapar i skolan osv.
Men att bestämma över någon blev aningen abstrakt för mig att tänka vad som innebär där, bestämma handlar varken om ledare(vägvisare) eller mentorskap?

Den som bestämmer kröner sig själv ofta till ledare men leder ingenstans det är fruktansvärt egentligen, de är ungefär som hundar som spårar ur och är arga och rädda för det tror dem är ledare.
Jag lyssnar aldrig på någon som Paulo roberto som gått från att vara "filmstjärna" till "boxare" till "politiker" till "kock" han har gapat sig fram genom tv fast han inte varit bra på något egentligen, visste inte ens att han var så dålig utan något jag kolla upp rätt nyligen.

Att bestämma kan vara en bra sak men det får inte missbrukas, låt säga att småbarn runt 10 år inte borde få vara ute ensamma kl 02 på natten. Men sånt där gäller bara en tid tills man lärt sig om faror,men man ska inte bestämma över någon som kan argumentera emot.

Ursäkta var något trött när jag skrev om det blev luddigt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback