Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-07, 16:44
  #1
Medlem
Skadans avatar
Hej, vill lära mig mer om C++ efter att ha studerat C och Java. Har lyckats komma över en bok om språket från 1995 och har efter några timmars läsning börjat fundera på om boken kanske är lite väl utdaterad? Kan ni som är seniorprogrammerare i C++ ge mig några råd? Boken heter C++ The Core Language.

Mvh
Citera
2016-06-07, 16:46
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Hej, vill lära mig mer om C++ efter att ha studerat C och Java. Har lyckats komma över en bok om språket från 1995 och har efter några timmars läsning börjat fundera på om boken kanske är lite väl utdaterad? Kan ni som är seniorprogrammerare i C++ ge mig några råd? Boken heter C++ The Core Language.

Mvh

C++11 och C++14 har en massa saker som gör språket mycket mycket mer uthärdligt, så det är nog inte värt besväret.
Citera
2016-06-07, 16:51
  #3
Medlem
Säger som ovanstående. Om du ska sätta dig in i C++ är det bättre att du lägger lite pengar på det och försöker hålla dig uppdaterad. Språket har utvecklats mycket på 21 år.
Citera
2016-06-07, 16:51
  #4
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
C++11 och C++14 har en massa saker som gör språket mycket mycket mer uthärdligt, så det är nog inte värt besväret.
Okej tack. Är det stor skillnad mellan 14 och 11?
Citera
2016-06-07, 17:08
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Okej tack. Är det stor skillnad mellan 14 och 11?
Som att jämföra en kuk med en fitta
Citera
2016-06-07, 17:14
  #6
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaine
Som att jämföra en kuk med en fitta
Extremt stor skillnad med andra ord?
Citera
2016-06-07, 17:50
  #7
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Hej, vill lära mig mer om C++ efter att ha studerat C och Java. Har lyckats komma över en bok om språket från 1995 och har efter några timmars läsning börjat fundera på om boken kanske är lite väl utdaterad? Kan ni som är seniorprogrammerare i C++ ge mig några råd? Boken heter C++ The Core Language.

Mvh

Som nybörjarbok duger det alldeles utmärkt, av uppenbara skäl.
Citera
2016-06-07, 18:43
  #8
Moderator
vhes avatar
Programvara - Övriga operativsystem --> C / C++ / Assembler
/Moderator
Citera
2016-06-07, 22:57
  #9
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadan
Hej, vill lära mig mer om C++ efter att ha studerat C och Java. Har lyckats komma över en bok om språket från 1995 och har efter några timmars läsning börjat fundera på om boken kanske är lite väl utdaterad? Kan ni som är seniorprogrammerare i C++ ge mig några råd? Boken heter C++ The Core Language.

Mvh
Använd den som referens. Men du ska såklart veta att det hänt en hel del sen 1995.
Citera
2016-06-08, 22:55
  #10
Medlem
projektiles avatar
Vi har gått igenom fyra standardiseringar av C++ sedan 1995 (någonsin), vilka allesamman utgått från att lösa problem med tidigare standardiseringar. Det är alltså antagligen ett bra val att läsa en uppdaterad version eftersom du får språket klart för dig ur ett mer modernt perspektiv. Läs på wikipedia om språket! https://en.wikipedia.org/wiki/C%2B%2B

Nämnvärt är också att många fortfarande håller sig till C++11 istället för C++14 som är den senaste standarden.
Citera
2016-06-19, 15:16
  #11
Medlem
Låna eller köp C++ Primer (tror femte upplagan är senaste). Väldigt bra introduktion till C++.
Och: nej, läs inte en 21 år gammal bok inom data. Utvecklingen går för snabbt.

Värt att tillägga är kanske att du antagligen bör kunna programmera i något annat språk innan du börjar titta på C++. Möjligen skulle du klara av att läsa en bok i C (och då gäller *fortfarande* K&R som är äldre än 21 år...). Men du kommer inte förstå vilka problem som man försöker lösa med C++ ifall du inte kan lite programmering sedan innan.
Citera
2016-06-28, 22:06
  #12
Medlem
C++11 är minimum man bör satsa på enligt mig. C++11 ger smidiga lösningar för att hantera datasamlingar och annat som gör språket mycket bekvämare att använda.

C++14 har bra förbättringar men det är inte lika viktigt att kunna som C++11.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback