Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-07, 12:40
  #1
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Hejsan!

Tänkte använda lite av mina skattepengar till att köpa ljudkort, mickar, stativ samt sladdar till ett hemmabygge och behöver lite tips på ljudkort samt mickar.

Har kikat på Focusrite serien av ljudkort och undrar lite kring skillnaderna mellan den 2i1 kontra sologen modellen.

Sologen är några hundralappar billigare, har 2i1-modellen grejer man inte kan vara ute om man ämnar spela in på hobbynivå hemma med gitarrer, sång och lite körer?

Sen undrar jag lite kring dynamisk kontra kondensator mick. Vad är att föredra?
Såg att kondensator-mickar är betydligt dyrare.
Min tanke är att kunna ha en och samma mick både till att spela in gitarrer samt sång.

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av JohnnyGenzale 2016-06-07 kl. 12:44.
Citera
2016-06-07, 14:17
  #2
Medlem
PiusXIIIs avatar
Här kan du läsa om mikrofoner. http://www.mikrofoner.nu/
Citera
2016-06-08, 04:15
  #3
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Hejsan!

Tänkte använda lite av mina skattepengar till att köpa ljudkort, mickar, stativ samt sladdar till ett hemmabygge och behöver lite tips på ljudkort samt mickar.

Har kikat på Focusrite serien av ljudkort och undrar lite kring skillnaderna mellan den 2i1 kontra sologen modellen.

Sologen är några hundralappar billigare, har 2i1-modellen grejer man inte kan vara ute om man ämnar spela in på hobbynivå hemma med gitarrer, sång och lite körer?

Sen undrar jag lite kring dynamisk kontra kondensator mick. Vad är att föredra?
Såg att kondensator-mickar är betydligt dyrare.
Min tanke är att kunna ha en och samma mick både till att spela in gitarrer samt sång.

Tack på förhand
Jag hade rekommenderat dig att köpa Line 6 istället.
De har "UX1" och "UX2" att välja på för den prisklass du tänker på.
1:an har en ingång, medans 2:an har 2 ...
2:an har även "fantommatning" för kondensator-mic som du talar om.

Men det som är bra med Line 6 är det du får med på köpet.
Du får Pod Farm, som är ett väldigt bra hjälpmedel för gitarr och bas, och förstärkar-simuleringar.
Inspelningsprogrammet är Reason Propellerhead - men se till att du får fulla versionen (inte "Limited" alltså)

Men med detta så har du allt du behöver.
Citera
2016-06-09, 17:06
  #4
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Inspelningsprogrammet är Reason Propellerhead - men se till att du får fulla versionen (inte "Limited" alltså)

Måste man inte betala för den fulla versionen?
Citera
2016-06-09, 22:40
  #5
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Måste man inte betala för den fulla versionen?
Jo, men det kan man väl göra när man köper det?

Jag vet inte om det är olika versioner i de två olika också?
Dvs att UX1 har Limited och UX2 har Essentials?

Jag vet att vissa har fått Essentials iaf.

Och för den som vill köpa Line6-grejen, så rekommenderar jag Essentials eftersom den har oändligt antal inspelnings-spår, men Limited har endast 8 st.
Annars är det samma sak, men självklart är oändligt antal inspelnings-spår att föredra ...

Det fulla innehåller samma som både dessa, men med extra mycket tillägg. Tex bättre trum-maskin osv.

Men det finns trummaskin (sequenzer) i Limited och Essentials också.


Reaper har ingen trummaskin alls, vilket ju är så konstigt något bara kan vara.
Man måste programmera och ha sig, varje enskilt trum-ljud för att kunna ha trum-ljud i Reaper.
Som ju annars är ett bra inspelningsprogram.
Men utan trimmaskin är det helt värdelöst faktiskt
Citera
2016-06-10, 15:16
  #6
Medlem
pokemontrainers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag hade rekommenderat dig att köpa Line 6 istället.
De har "UX1" och "UX2" att välja på för den prisklass du tänker på.
1:an har en ingång, medans 2:an har 2 ...
2:an har även "fantommatning" för kondensator-mic som du talar om.

Men det som är bra med Line 6 är det du får med på köpet.
Du får Pod Farm, som är ett väldigt bra hjälpmedel för gitarr och bas, och förstärkar-simuleringar.
Inspelningsprogrammet är Reason Propellerhead - men se till att du får fulla versionen (inte "Limited" alltså)

Men med detta så har du allt du behöver.

Kan rekommendera Line6, den gör absolut jobbet.
Jag spelar ibland in med kondensator, ibland med min sampler. Aldrig strulat!
Citera
2016-06-11, 10:54
  #7
Medlem
Semestas avatar
Vad har du för budget och vilken genre är du intresserad utav?

Om det huvudsakligen är akustisk gitarr och sång så är en kondensator mick absolut det du vill ha. Den dynamiska varianten jobbar bättre vid uppfångningen av fokuserade och starka elektriska signaler, t.ex som det då får utav en gitarrstack medan kondensatorn är svagare och använder rummet i helhet för dess naturliga klang.
Jag skulle rekommendera Focusrites Scarlett 2i2, samt en Oktava mk012 i mikrofonväg för ett "billigt" och bra ljud.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback