Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-08, 13:01
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Jag kommer alltid att sakna 80-talet. Musiken, färgerna, galna komedier och riktigt usla skräckfilmer.


Inga störande mobiltelefoner. Alla fick planera sin tid och träffas för att umgås.

Nog för att dagens teknik är trevlig att ha (jag jobbar med den dessutom), men allt näthat kan jag vara utan. Förr fick man skrika okvädningsord och ta en käftsmäll - inte gömma sig som en feg anonym råtta bakom en skärm på miltals håll.

Du kommer att sakna, men det är väl mer nostalgi än nåt annat? Jag pratar ju generellt, tonårskultur som fenomen vad fanns på 1980-talet som inte fanns i slutet på 1990-talet lixom?


Citat:
Ursprungligen postat av NyanNyan
Nej, 80-talet var paradiset, önskar jag kunde ha varit ungdom på 80-talet.

samma som ovan

Citat:
Ursprungligen postat av priz
Mest västerländsk kultur globalt var helt klart 80-talet. på slutet av 90-talet hade mangan börjat smyga sig in. 80-talet var sista eran med originell musik, många olika kulturella trender för ungdomar (synthare, skinhead, raggare m.m.) början på 90-talet hade lite av detta men det var början till slutet.

Inte med på vad du menar. Aldrig varken förr eller senare har väl västerländsk/amerikansk ungdomskultur varit så mycket i fokus som runt år 2000?

Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Varför tycker du det är så roligt att leva ett destruktivt liv? Alla jävla destruktiva subkulturer är påhittade för att skada fårskallar som inte vet bättre än att gå på att leva dessa "livsstilar". Hur många tusen svenskar har inte under de senaste 50-åren knarkat ihjäl sig för att de har anammat dessa destruktiva ideal? Människor som kunde ha levt ett långt och bra meningsfullt liv.

Vilka ideal? Jag talar om vad som inom ungdomskultur anses som "generella" ideal; droger, mycket sex, "i don't want to grow up"-attityd, hemmafester mm
Citera
2016-06-08, 13:21
  #14
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Möjligt.. det kan vara så att ungdomskultur eller i alla fall den kultur ungdomar själva utvecklar för det mesta blir bättre hela tiden.

Men när det gäller musik så tror jag att åren 90-95 var lite utav en guldålder. En period där det saknades en tydligt dominant mainstreammusik vilket gjorde att väldigt mycket musik av alla möjliga slag fick utrymme i tv och radio.
Innan britpopen blev dominant så kunde man på mtv se (höra) saker som faith no more, einstürzende neubauten, beastie boys, nirvana, butthole surfers, beck, rage against the machine, radiohead, naughty by nature, cypress hill, björk, u2, megadeth, red hot chili peppers, the cure, pearl jam, arrested development och mycket mycket mer.
Allt var kanske inte bra, eller något som passade alla. Men det var lite det som var grejen. Det var mycket olika musik och mycket av den musiken var inte, som britney, spice girls, nsync etc, massproducerad för att tilltala så många som möjligt och för att sälja så mycket skivor som möjligt.

Personligen lyssnar jag fortfarande på väldigt mycket av den musik jag lyssnade på under första halvan av 90-talet.
Hur många av de som var 15-20 kring millenieskiftet har fortsatt att lyssna på nsync eller backstreet boys?
Citera
2016-06-08, 17:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Personligen lyssnar jag fortfarande på väldigt mycket av den musik jag lyssnade på under första halvan av 90-talet.
Hur många av de som var 15-20 kring millenieskiftet har fortsatt att lyssna på nsync eller backstreet boys?

Självklart fanns det både alternativ och mainstream musik under både början av 90-talet och runt
millenniumskiftet.
Citera
2016-06-08, 18:18
  #16
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Självklart fanns det både alternativ och mainstream musik under både början av 90-talet och runt
millenniumskiftet.

Givetvis.
Däremot tror jag att "alternativmusiken" fick större utrymme i radio/tv och liknande på tidigt 90-tal än under många andra perioder.
Både det och att en hel del av den musik som fick stora säljframgångar inte nödvändigtvis var skapad för att vara mainstreammusik.

Jag skulle gissa att de perioder där "counter culture" blir en stor grej kan vara de roligaste eller mest spännande att tillbringa sina sena tonår i. Oavsett om det är sent 60-tal i västra USA, punk i UK åren kring 1980 eller ravescenen på tidigt 90-tal.
Nu är just de exemplen rätt specifika och förknippade med geografiska platser, men de hade ju alla en effekt på ungdomskulturen i väst.

Visst fick även alternativ musik plats på listorna sent 90-tal/tidigt 00.. men inte lika mycket och inte med samma bredd som på det tidiga 90-talet.
Citera
2016-06-08, 19:33
  #17
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94

Inte med på vad du menar. Aldrig varken förr eller senare har väl västerländsk/amerikansk ungdomskultur varit så mycket i fokus som runt år 2000?


Nej, runt milleniumskiftet började japansk kultur (manga) komma ordentligt i fokus och knuffa ut den västerländska.
Citera
2017-12-30, 16:39
  #18
Medlem
Neinzures avatar
Det finns fortfarande fritt tänkande i denna värld, så du är ännu lite för tidigt ute för att sätta subjektiva ting i konkurrerande jämförelser.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback