Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-06, 19:15
  #1
Medlem
Alltså egentligen så är ju 90-talet 1990-1999 och 2000-talet från 2000-2009 men när det gäller kultur så stämmer ju detta inte helt vad gäller år och trender. Det jag kallar 'millennium kultur' är alltså det som skedde runt förra sekelskiftet. Åren är ca 1997-2003. En period som karaktäriseras av bland annat:

- Musik: framförallt teen-pop (Britney Spears, Spice girls, Nsync, Backstreet boys etc.) och poprock/poppunk (Blink-182, Simple plan, Sum-41 etc.), men även hiphop (Eminem), latin (Ricky martin, shakira) och numetal (Linkin Park och Limp bizkit).

- Mode: mycket hängiga grejer som för stora t-shirts och häng på byxorna, magtröjor på tjejerna etc.

- Teknik: Datorn och internet gör debut, pokemon och tv-spels guldålder, första mobilerna

- Film: Tonårsfilmens guldålder med American Pie, Mean girls, clueless etc.

Ni fattar vilken tid detta är va? Det är efter 1990-talets grunge (1992-1994) och britpop (1994-1996) eror och innan 'emo-eran' (2004-2007) när alla hade svarta kläder och lyssnade på fall out boy, my chemical romance, green day och sånt.

Var millenium kulturen den bästa tiden någonsin att vara ungdom? Jag vet att "alla" säger att det var bäst när de växte upp men det känns som att denna tid var den som hade mest fokus på tonåringar? Aldrig tidigare eller senare var tonåringen så mycket i fokus som under storhetstiden av american pie och blink-182! Det var här den klassiska och ofta glorifierade amerikanska high school drömmen nådde sin peak.

Så var detta den bästa tiden någonsin att vara ungdom? Ni födda 1978-1987 som upplevde mer eller mindre utav denna period kanske vet bäst?
Citera
2016-06-06, 19:16
  #2
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Det var nog roligare att vara ungdom på 50 - 60 - 70 talet.
Citera
2016-06-06, 19:20
  #3
Medlem
storytellers avatar
Supandet bland tonåringar peakade år 2000, så hög andel av högstadieungdomarna hade inte testat alkohol sedan 1970-talet. Det är mycket, mycket mindre andel nu. Visst var det mer fest och socialt, man var inte lika rädd att göra bort sig som idag när det filmas och fotas varannan sekund.
Citera
2016-06-06, 19:29
  #4
Medlem
Finisterres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
magtröjor på tjejerna etc.

Allt du listar förutom enstaka Eminem-låtar är ju skit, obegripligt hur du kan tolka det som en "guldålder" för tonåringar. Var inte du kristen?
Rekommenderar dig denna dokumentär. Handlar om precis den perioden och hur de marknadsför bl.a. Britney Spears och tighta sexiga magtröjor för småtjejer: http://youtu.be/Scz-TwiH2Uo
Citera
2016-06-06, 20:13
  #5
Medlem
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Det var nog roligare att vara ungdom på 50 - 60 - 70 talet.
Ja helt klart när Sverige var rikt och homogent dom bästa åren som aldrig kommer tillbaka.
Citera
2016-06-06, 22:02
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svettigafettsvinet
Det var nog roligare att vara ungdom på 50 - 60 - 70 talet.

Varför? Allt det "roliga" (fritt sex, droger etc.) fanns ju även under sena 90-talet? Dock med ännu mer frihet och bättre personlig ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Supandet bland tonåringar peakade år 2000, så hög andel av högstadieungdomarna hade inte testat alkohol sedan 1970-talet. Det är mycket, mycket mindre andel nu. Visst var det mer fest och socialt, man var inte lika rädd att göra bort sig som idag när det filmas och fotas varannan sekund.

Ja precis, mycket alkohol, fest, droger, sex etc. samt en medial höjdpunkt för ungdomskultur som ej kan motsvaras.

Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Allt du listar förutom enstaka Eminem-låtar är ju skit, obegripligt hur du kan tolka det som en "guldålder" för tonåringar. Var inte du kristen?
Rekommenderar dig denna dokumentär. Handlar om precis den perioden och hur de marknadsför bl.a. Britney Spears och tighta sexiga magtröjor för småtjejer: http://youtu.be/Scz-TwiH2Uo

Jag har aldrig påstått att jag gillar något utav ovanstående, jag diskuterar det "allmän kulturella fenomenet". Jo jag är kristen (hur vet du det?). Upplevde inte denna period då jag var barn då. Men rent historiekulturellt är det jag vill diskutera. Alkohol, droger, sex etc. är ju det som är "tonårs idyllen", inte för att jag personligen tycker det.

Citat:
Ursprungligen postat av dack
Ja helt klart när Sverige var rikt och homogent dom bästa åren som aldrig kommer tillbaka.

Vill påminna om att Sverige hade stor invandring i början av 1990-talet, alltså innan denna period. Sen har det inte mycket alls att göra med temat som är ungdomskultur och inte svensk kultur.
Citera
2016-06-06, 22:02
  #7
Medlem
prizs avatar
Det var roligast att vara ungdom upp till typ 94-95 innan Sverige blev det skitnödigaste landet på jorden.
Citera
2016-06-06, 22:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det var roligast att vara ungdom upp till typ 94-95 innan Sverige blev det skitnödigaste landet på jorden.

Jag tänker i för sig mer västerländsk ungdomskultur globalt, men ok.
Citera
2016-06-07, 00:15
  #9
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jag kommer alltid att sakna 80-talet. Musiken, färgerna, galna komedier och riktigt usla skräckfilmer.

Inga störande mobiltelefoner. Alla fick planera sin tid och träffas för att umgås.

Nog för att dagens teknik är trevlig att ha (jag jobbar med den dessutom), men allt näthat kan jag vara utan. Förr fick man skrika okvädningsord och ta en käftsmäll - inte gömma sig som en feg anonym råtta bakom en skärm på miltals håll.
Citera
2016-06-07, 01:49
  #10
Medlem
NyanNyans avatar
Nej, 80-talet var paradiset, önskar jag kunde ha varit ungdom på 80-talet.
Citera
2016-06-07, 08:46
  #11
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Jag tänker i för sig mer västerländsk ungdomskultur globalt, men ok.

Mest västerländsk kultur globalt var helt klart 80-talet. på slutet av 90-talet hade mangan börjat smyga sig in. 80-talet var sista eran med originell musik, många olika kulturella trender för ungdomar (synthare, skinhead, raggare m.m.) början på 90-talet hade lite av detta men det var början till slutet.
Citera
2016-06-07, 17:20
  #12
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bradpaisley94
Varför? Allt det "roliga" (fritt sex, droger etc.) fanns ju även under sena 90-talet? Dock med ännu mer frihet och bättre personlig ekonomi.
Varför tycker du det är så roligt att leva ett destruktivt liv? Alla jävla destruktiva subkulturer är påhittade för att skada fårskallar som inte vet bättre än att gå på att leva dessa "livsstilar". Hur många tusen svenskar har inte under de senaste 50-åren knarkat ihjäl sig för att de har anammat dessa destruktiva ideal? Människor som kunde ha levt ett långt och bra meningsfullt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback