Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-06-06, 17:49
  #1
Medlem
Svärjes avatar
Lidingöbanan här i Stockholm fungerar utmärkt eftersom den har helt eget spårområde hela vägen från Ropsten till Gåshaga och vid korsningarna är det vägbommar. Men spårvagnar som delar samma yta som andra trafikslag, bil, buss, cyklister, fotgängare mm är livsfarliga. Jag var i Riga nyss och det fanns ingen som helst markering på gatan. I sista sekund upptäckte jag en spårvagn snett bakom mig och jag fick hoppa undan och vagnen tvärnitade. Jag gick tillbaka och då såg jag rälsen som var väl dold i den stensatta gatan. Nej tack, trådbussar är betydligt säkrare och billigare. Och den har ratt också. Jag förstår inte varför vi tog bort dessa efter 1967 vid högertrafik. Mannen som blev överkörd av spårvagnen hade haft garanterat större chans om det hade varit en buss. Den har nämligen halva bromssträckan och kan dessutom väja.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...-av-sparvagn-4

Bromssträcka från 50 km/tim
Bil: 12 m
Buss: 21 m
Spårvagn: 45 m
Citera
2016-06-06, 18:02
  #2
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Och den har ratt också.
Okej. Jamen då är väl saken biff?
Citera
2016-06-06, 18:03
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Spårvagnar är farliga.
Citera
2016-06-06, 18:07
  #4
Medlem
Spårvagnar är riktigt jävla urusla på alla sätt som finns. Obekväma plåtbaljor utan AC. Antingen gräver man ner skiten och gasar på där nere eller så låter man bli.
Citera
2016-06-06, 19:05
  #5
Medlem
INTPs avatar
Spårvagnar är förmodligen mycket billigare i drift än bussar. Och om folk har vett att se sig för när dom rör sig i trafiken ser jag inget fel på säkerheten.
Citera
2016-06-06, 19:28
  #6
Medlem
psykoshippiens avatar
Ska vi leka Jeopardy i spårvagnar?

I denna stad finns en spårvagnslinje med 2 ändhållsplatser.
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Spårvagnar är förmodligen mycket billigare i drift än bussar. Och om folk har vett att se sig för när dom rör sig i trafiken ser jag inget fel på säkerheten.
Senast förra veckan fick en spårvagnsförare nita för att en person cyklade ut mitt i vägen, det var helfestligt att se hur tunga bromsar den ändå har, och folkmassan som därpå följde med rörelseenergin.
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Bromssträcka från 50 km/tim
Bil: 12 m
Buss: 21 m
Spårvagn: 45 m
Kolla på hur många personer som går på separat fordon per volym så ser du snart att spårvagnar är överlägsna. Folk får helt enkelt vara LITE MINDRE SOPDÅLIGA PÅ ATT TITTA SIG OMKRING!
Citera
2016-06-06, 23:21
  #7
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svärje
Lidingöbanan här i Stockholm fungerar utmärkt eftersom den har helt eget spårområde hela vägen från Ropsten till Gåshaga och vid korsningarna är det vägbommar. Men spårvagnar som delar samma yta som andra trafikslag, bil, buss, cyklister, fotgängare mm är livsfarliga. Jag var i Riga nyss och det fanns ingen som helst markering på gatan. I sista sekund upptäckte jag en spårvagn snett bakom mig och jag fick hoppa undan och vagnen tvärnitade. Jag gick tillbaka och då såg jag rälsen som var väl dold i den stensatta gatan. Nej tack, trådbussar är betydligt säkrare och billigare. Och den har ratt också. Jag förstår inte varför vi tog bort dessa efter 1967 vid högertrafik. Mannen som blev överkörd av spårvagnen hade haft garanterat större chans om det hade varit en buss. Den har nämligen halva bromssträckan och kan dessutom väja.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vas...-av-sparvagn-4

Bromssträcka från 50 km/tim
Bil: 12 m
Buss: 21 m
Spårvagn: 45 m
Han hade haft en ännu större chans om han sett sig för. Undrar hur statistiken/fordon på våra vägar som är minst dödliga.
Citera
2016-06-06, 23:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Spårvagnar är förmodligen mycket billigare i drift än bussar. :
Hur är det möjligt?
Citera
2016-06-06, 23:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Ska vi leka Jeopardy i spårvagnar?

I denna stad finns en spårvagnslinje med 2 ändhållsplatser.

Senast förra veckan fick en spårvagnsförare nita för att en person cyklade ut mitt i vägen, det var helfestligt att se hur tunga bromsar den ändå har, och folkmassan som därpå följde med rörelseenergin.

Kolla på hur många personer som går på separat fordon per volym så ser du snart att spårvagnar är överlägsna. Folk får helt enkelt vara LITE MINDRE SOPDÅLIGA PÅ ATT TITTA SIG OMKRING!

Drar till med Sundbyberg. Vet att jag har fel men det är roligt med frågor.
Citera
2016-06-07, 03:33
  #10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Om folk bara kunde fatta att spårvagnar har företräde och alltid se sig för så skulle det fungera utmärkt...Göteborg har många spårvagnar men sällan några allvarligare olyckor.
Citera
2016-06-07, 09:35
  #11
Medlem
_killahs avatar
Och personen denna tråd handlar om var från skåne, där det inte finns en enda spårvagn mig veterligen.
Citera
2016-06-07, 09:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Och personen denna tråd handlar om var från skåne, där det inte finns en enda spårvagn mig veterligen.
Jo, Malmö har en museiespårväg som trafikeras påsommaren.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback