Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-08, 17:09
  #325
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Visst. Men om bevisen som i det här fallet säger att det inte var så det startade, så spelar det ingen roll hur många berusade typer du sett starta eld i form av olyckshändelser. Det var inte så det gick till i det här fallet.
På fredagen fastställde hovrätten domen – till 16 års fängelse för mord. Enligt Expressen Benny och försvaren försöker få upp målet, ansöker om prövningstillstånd i Högsta domstolen. Han är naturligtvis bekymrad och ledsen, säger Koorti. Det verkar som att han har vaknat till liv och kämpar vidare som tyder på att antingen han är verkligen oskyldig eller chansar på att komma ut ur skiten.
*
Citera
2017-07-08, 23:40
  #326
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
På fredagen fastställde hovrätten domen – till 16 års fängelse för mord. Enligt Expressen Benny och försvaren försöker få upp målet, ansöker om prövningstillstånd i Högsta domstolen. Han är naturligtvis bekymrad och ledsen, säger Koorti. Det verkar som att han har vaknat till liv och kämpar vidare som tyder på att antingen han är verkligen oskyldig eller chansar på att komma ut ur skiten.
*

Ah, jag satt just och undrade när man skulle få höra hur det gick för Benny.

Det känns som att han kommer att ha det svårt att anpassa sig i ett fängelse. Skulle inte bli förvånad om han tar sitt liv inom snar framtid. När han avtjänat sitt straff är han ju rätt gammal och har nog inget att återvända till. Svårt att börja om från noll i den åldern.
Citera
2017-07-09, 10:34
  #327
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Ah, jag satt just och undrade när man skulle få höra hur det gick för Benny.

Det känns som att han kommer att ha det svårt att anpassa sig i ett fängelse. Skulle inte bli förvånad om han tar sitt liv inom snar framtid. När han avtjänat sitt straff är han ju rätt gammal och har nog inget att återvända till. Svårt att börja om från noll i den åldern.

Han är ganska rökt nu i och med att hovrätten fastställde tingsrättens dom och någon ny bevisning var det inte heller.
Tror inte att HD kommer ta upp det.
Citera
2017-07-11, 14:33
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Han är ganska rökt nu i och med att hovrätten fastställde tingsrättens dom och någon ny bevisning var det inte heller.
Tror inte att HD kommer ta upp det.
Det åberopades ny bevisning, omständigheter i målet. Enligt Expressen Benny sade att han " ville dricka bensin ". Det verkar som att det inte gynnat honom. Han är så förvirrad att han vet inte längre vad han skall säga, hur skall han försvara sig mot anklagelserna mot honom.
Citera
2017-07-19, 16:37
  #329
Medlem
Nyhet även i lokaltidningen Mitt i Huddinge.

"Mitt i har fått godkänt från Lena Tigerholms barn att publicera hennes namn och bild"

65år + 16år ggr 2/3 ger väl hyfsad chans att komma ut inom ramen för förväntad återstående
livstid ...
Citera
2017-07-21, 13:48
  #330
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
På fredagen fastställde hovrätten domen – till 16 års fängelse för mord. Enligt Expressen Benny och försvaren försöker få upp målet, ansöker om prövningstillstånd i Högsta domstolen. Han är naturligtvis bekymrad och ledsen, säger Koorti. Det verkar som att han har vaknat till liv och kämpar vidare som tyder på att antingen han är verkligen oskyldig eller chansar på att komma ut ur skiten.
*
Har mycket svårt att tänka mig att Benny via Koorti skulle kunna utverka prövningstillstånd hos HD.
Bevisningen var väldigt övertygande i två instanser, och jag har svårt att tänka mig att något helt nytt, som talar till hans fördel, skulle ha framkommit.

Nej, jag ligger inte sömnlös med några tankar om att han skulle vara oskyldigt dömd.
Han är gissningsvis nog förbannad över att idén om att kunna "köpa" någon med presenter och pengar inte fungerade.
Citera
2017-07-22, 10:22
  #331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Har mycket svårt att tänka mig att Benny via Koorti skulle kunna utverka prövningstillstånd hos HD.
Bevisningen var väldigt övertygande i två instanser, och jag har svårt att tänka mig att något helt nytt, som talar till hans fördel, skulle ha framkommit.

Nej, jag ligger inte sömnlös med några tankar om att han skulle vara oskyldigt dömd.
Han är gissningsvis nog förbannad över att idén om att kunna "köpa" någon med presenter och pengar inte fungerade.
.

Borde han inte bli dömd till rättspsykiatrisk vård istället ? Det är verkligen inte " normalt " att sätta eld av hämnd på en människa.
Citera
2017-07-22, 13:44
  #332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
.

Borde han inte bli dömd till rättspsykiatrisk vård istället ? Det är verkligen inte " normalt " att sätta eld av hämnd på en människa.
Han är inte allvarligt psykiskt störd enligt, de rättspsykiatriska utlåtandena så då blir det fängelse.
Citera
2017-07-22, 14:01
  #333
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QvinnanK
.

Borde han inte bli dömd till rättspsykiatrisk vård istället ? Det är verkligen inte " normalt " att sätta eld av hämnd på en människa.

Det är mycket av den akademiska grundbultsdisskusionen - är man inte "sjuk i huvudet" om man begår mord?
Som temat i boken "Moment 22". Endast vansinniga soldater skickas hem. Vill man hem har man förstånd nog att inse att det är det bästa för en. Då kan man inte vara helt vansinnig - och då blir det ingen hemresa.

Rättspsykiatri är en svår vetenskap med bedömningar som inte alltid delas av alla andra kunniga. Till skillnad från ett benbrott synns inte allt så tydligt. På 70-talet ansågs 7 av 10 mördare psykiskt sjuka nog för rättspsykiatrisk vård, numera endast 1 av 10.
Inte tror jag att mördarna är friskare idag. Det finns strömningar,mode, politik etc i detta.

Benny hör tydligen inte hemma på Rättspsyk enligt expertisen, men det man läst ur FUP och beskrivningar av hur han mått och betett sig även under rättegången, får en ju att tro att karl inte är psykisk balans. Han kanske hör hemma i något mellanting - skriven i fängelset men mestadels ändå intagen på rättspsyk som Anna Lind mördaren M.M?
Citera
2017-08-12, 19:41
  #334
Medlem
ArseneLupins avatar
Straff för sommarstugumord på Muskö står fast
Citat:
En 65-årig man har tidigare dömts till 16 års fängelse för att ha mördat en kvinna genom att bränna ner sommarstugan som kvinnan befann sig i. Mannen överklagade till Högsta domstolen, men de meddelar nu att de inte tar upp fallet.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...usko-star-fast
Citera
2018-01-29, 23:24
  #335
Medlem
Solglittrets avatar
Ur tidningen Musköbladet nr 1. 2018.
"I våras dömdes en 65-årig man till 16 års fängelse för mordet på en kvinna vid Bakomtorpet. Nu har han placerats på Kumlaanstalten. I kriminalvårdens beslut står det att mannen skall vara placerad på en anstalt av säkerhetsklass 1. Tidigaste dag för frigivning är den 14 februari 2027."

Då har Benny just fyllt 75 år.
Citera
2023-04-01, 17:27
  #336
Medlem
Är det någon trots att de gått så många fortfarande sitter på FUPen för det här brottet?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback