Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-05, 16:25
  #205
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Vad mer skulle det ha krävts för att han skulle ha dömts till livstid?
Citera
2017-05-05, 16:33
  #206
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Vad mer skulle det ha krävts för att han skulle ha dömts till livstid?

De vet inte riktigt hur hon dog och om hon var vaken. Hade bevis funnits på att hon varit vaken när hon brändes kanske det hade räckt till livstid?

Förhoppningsvis kände hon inget när hon dog. Hon var ju ganska berusad och kanske inte var vaken.
Citera
2017-05-05, 17:35
  #207
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
De vet inte riktigt hur hon dog och om hon var vaken. Hade bevis funnits på att hon varit vaken när hon brändes kanske det hade räckt till livstid?

Förhoppningsvis kände hon inget när hon dog. Hon var ju ganska berusad och kanske inte var vaken.

Nu har jag inte läst domen, men Expressen citerar ur den och där står det att hon måste ha upplevt en påtaglig dödsångest. Utifrån det förstår jag inte varför det inte blev ett strängare straff. Att bränna inne en människa som är vaken och upplever dödsångest låter mer ön ett "vanligt" mord.

Citat:
Rätten pekar ut tre försvårande omständigheter som gör att straffet blir längre än de 14 år som är utgångspunkten för mord:

Att Lena Tigerholm "måste ha upplevt en påtaglig dödsångest", att Benny Lindvall var närstående till henne och att hon befann sig i en "skyddslös ställning" när hon mördades.

Citera
2017-05-05, 18:09
  #208
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu har jag inte läst domen, men Expressen citerar ur den och där står det att hon måste ha upplevt en påtaglig dödsångest. Utifrån det förstår jag inte varför det inte blev ett strängare straff. Att bränna inne en människa som är vaken och upplever dödsångest låter mer ön ett "vanligt" mord.

Jo jag såg att det stod så, men i domen står det annorlunda.

Personligen tycker jag att livstid borde vara standard-domen vid mord.

Eftersom Benny varken är ung eller speciellt kry så kanske han dör i fångenskap ändå.
Citera
2017-05-05, 18:33
  #209
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Jo jag såg att det stod så, men i domen står det annorlunda.

Personligen tycker jag att livstid borde vara standard-domen vid mord.

Eftersom Benny varken är ung eller speciellt kry så kanske han dör i fångenskap ändå.

Aha. Undrar var de tar sina formuleringar ifrån?

Ja, han kommer förmodligen att dö i fängelset och jag är inte ledsen över det.
Citera
2017-05-05, 18:38
  #210
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Aha. Undrar var de tar sina formuleringar ifrån?

Ja, han kommer förmodligen att dö i fängelset och jag är inte ledsen över det.

I en av Bennys många versioner om branden säger han att Lena ropade på hjälp (och att elden startade pgd av en olycka).
Citera
2017-05-05, 18:40
  #211
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
I en av Bennys många versioner om branden säger han att Lena ropade på hjälp (och att elden startade pgd av en olycka).

Av de 2 påståendena stämmer nog ett. Och det är ropet på hjälp.
Citera
2017-05-05, 18:52
  #212
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Av de 2 påståendena stämmer nog ett. Och det är ropet på hjälp.

När hennes kropp hittades på golvet nedanför hennes säng så var golvet under henne inte brännskadat. Det betyder att hon redan låg där när branden startat. Om hon varit vaken när det börjat brinna tänker jag att hon borde försökt förflyttat sig. Jag tror därför att hon var medvetslös/sov djupt när Benny tände på. Sen om hon låg där pgd av berusning eller kanske misshandel är något jag funderat mycket på. Kroppen var ju i så dåligt skick när den hittades så det har varit svårt att avgöra exakt vad som hänt med den.
Citera
2017-05-05, 21:51
  #213
Medlem
M.Cadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Av de 2 påståendena stämmer nog ett. Och det är ropet på hjälp.

Nä, tror inte att ett ord Benny klämt ur sig stämmer, inte heller att BO:s ropat på hjälp. Ty innan han tuttade på, måste han ha hällt ansenlig mängd bensin över BO, och det gör man inte utan att vederbörande gör allt för att värja sig - förutsatt att BO var vid medvetande. Att hon inte värjde sig pga alkoholberusning kan vi utesluta, eftersom hon kort stund innan var fullt kapabel, utan att stava fel, att sms:a barnbarnet. Därför är det troligt att Benny med våld gjort BO försvars- eller medvetslös innan han hällde bensin över bl.a. henne. Hela denna bit saknas i tingsrättens påföljdsresonemang. Tycker därför att Benny samlat tillräckligt med poäng för åtminstone 18 år.
__________________
Senast redigerad av M.Cady 2017-05-05 kl. 21:59.
Citera
2017-05-05, 22:07
  #214
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Cady
Nä, tror inte att ett ord Benny klämt ur sig stämmer, inte heller att BO:s ropat på hjälp. Ty innan han tuttade på, måste han ha hällt ansenlig mängd bensin över BO, och det gör man inte utan att vederbörande gör allt för att värja sig - förutsatt att BO var vid medvetande. Att hon inte värjde sig pga alkoholberusning kan vi utesluta, eftersom hon kort stund innan var fullt kapabel, utan att stava fel, att sms:a barnbarnet. Därför är det troligt att Benny med våld gjort BO försvars- eller medvetslös innan han hällde bensin över bl.a. henne. Hela denna bit saknas i tingsrättens påföljdsresonemang. Tycker därför att Benny samlat tillräckligt med poäng för åtminstone 18 år.

Bra resonemang Det lär gå vidare till hovrätten, så man kan ju hoppas att det blir några år till bakom galler för Benny.
Citera
2017-05-06, 11:13
  #215
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyduschad.tjej
Bra resonemang Det lär gå vidare till hovrätten, så man kan ju hoppas att det blir några år till bakom galler för Benny.
Av det några skriver i tråden så fattar jag det som att Benny var otillräknelig. Då borde han väl dömas till rättspsykiatrisk vård?
Citera
2017-05-06, 14:19
  #216
Medlem
nyduschad.tjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Av det några skriver i tråden så fattar jag det som att Benny var otillräknelig. Då borde han väl dömas till rättspsykiatrisk vård?

Han är lite konstig ja men inte i närheten av så psyksjuk för att hamna på rättspsyk. Däremot har han nog försökt spela sjukare än vad han är. De har därför undersökt honom ordentligt innan domen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback