Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-05, 18:51
  #1
Medlem
Mulla Krekars avatar
Som bekant har vi yttrandefrihet här i Sverige. Jag har utnyttjat den för att diskutera bl.a. kemi och fysik, t.ex. här på Flashback. Förra gången bad polisen mig hålla inne med t.ex. recept på hur man tillverkar mycket farliga saker. Det gjorde jag också.

Men så blev jag gripen igen, för samma sak. De tror att jag har radioaktiva ämnen o gifter hemma. T.ex.
(FB) Bygga tårgasgranater?

Nu visade sig att flaskorna inte var borta, utan de låg i mitt skafferi. Man får väl skriva vad man vill? Om jag vill dela ett recept på ricin, så finns det väl ingen lag som förbjuder det? Information och kunskap är väl inte olagligt?
Citera
2016-06-05, 19:42
  #2
Medlem
Har inte läst vad du skrivit men jag antar att du dels kan åka dit för stämpling om din text indirekt eller direkt uppmanar folk att göra olagligheter.

Sen så kan allt vi säger och gör ligga som grund för vilken brottsmisstanke som helst. De flesta terrorister man lyckas gripas identifieras ju pga saker de sagt eller skrivit till varandra etc. Om detta omfattats av yttrandefriheten så hade ju inga terrorbrott kunnat stoppas i förtid, utan endast blivit brottsliga handlingar efter att terrordådet begåtts.
Citera
2016-06-05, 19:56
  #3
Medlem
Sereenas avatar
Det är inte vad du sagt som du kan åka dit för utan vad dom utifrån det du sagt tror att du har gjort/planerat göra.
Citera
2016-06-15, 00:20
  #4
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mulla Krekar
Som bekant har vi yttrandefrihet här i Sverige. Jag har utnyttjat den för att diskutera bl.a. kemi och fysik, t.ex. här på Flashback. Förra gången bad polisen mig hålla inne med t.ex. recept på hur man tillverkar mycket farliga saker. Det gjorde jag också.

Men så blev jag gripen igen, för samma sak. De tror att jag har radioaktiva ämnen o gifter hemma. T.ex.
(FB) Bygga tårgasgranater?

Nu visade sig att flaskorna inte var borta, utan de låg i mitt skafferi. Man får väl skriva vad man vill? Om jag vill dela ett recept på ricin, så finns det väl ingen lag som förbjuder det? Information och kunskap är väl inte olagligt?
Det får du inte. För att skydda samhället släpper myndigheterna inte fram vad som helst. Det handlar inte om filosofi utan flertalets bästa. Nästan moral kontra filosofi. Det är så det ska vara i ett samhälle där flertalets väl går före den enskildes önskan. Det kallas demokrati. Gillar du det inte kan du dra.
__________________
Senast redigerad av gersman 2016-06-15 kl. 00:24.
Citera
2016-06-16, 21:48
  #5
Medlem
Mulla Krekars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gersman
Det får du inte. För att skydda samhället släpper myndigheterna inte fram vad som helst. Det handlar inte om filosofi utan flertalets bästa. Nästan moral kontra filosofi. Det är så det ska vara i ett samhälle där flertalets väl går före den enskildes önskan. Det kallas demokrati. Gillar du det inte kan du dra.
Så du menar att detta är olagligt;
http://cryptome.org/ricin-patent.jpg

Att länka till det o ha i sin dator?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback