Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-25, 18:22
  #145
Medlem
Mest tjejer som är petiga och har dålig smak vad jag sett, en del fjollbögar kan bete sig så också. Påminner om när dom beställer kebabtalrik, det ska vara utan vitlökssås eller tomatsås eller pefferoni eller korriander.

Själv är jag tvärtom, säger åt dom att ösa på med mer tillbehör så dom blir sura, det ska inte vara 2st pefferoni till kebaben utan 7-8 st.

Förstår dock att kockarna blir snea. Till en viss maträtt SKA det ingå vissa indigridenser. Tänk att gå på en finkrog/lyxresturang och säga att man inte vill ha vitsparris till oxfilen. Kockarna och servitriserna kommer ju skratta åt en och tänka vad man är för en obildad bonde.
__________________
Senast redigerad av Dr.Bong 2016-09-25 kl. 18:49.
Citera
2016-09-25, 19:47
  #146
Medlem
Mr.Nesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Det är kanske inte ett problem, men jag blir mörkrädd av att du är så kräsen att nästan alla pizzor på den galet långa listan har någon ingrediens du inte gillar. Det måste ju vara oerhört krångligt för dig om det finns så mycket råvaror du inte vill äta.

Läs vad jag skrev igen: "I mitt fall är det så att nästan alla pizzor som är goda har en ingrediens som jag inte gillar."

Det innebär inte att ALLA pizzor innehåller något oätligt, men om jag t.ex är sugen på en salamipizza som råkar ha oliver på sig, och det är den enda pizzan med salami som pizzerian har att tillgå så väljer jag att ta bort dessa.
Citera
2016-09-26, 09:01
  #147
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Mest tjejer som är petiga och har dålig smak vad jag sett, en del fjollbögar kan bete sig så också. Påminner om när dom beställer kebabtalrik, det ska vara utan vitlökssås eller tomatsås eller pefferoni eller korriander.

Själv är jag tvärtom, säger åt dom att ösa på med mer tillbehör så dom blir sura, det ska inte vara 2st pefferoni till kebaben utan 7-8 st.

Förstår dock att kockarna blir snea. Till en viss maträtt SKA det ingå vissa indigridenser. Tänk att gå på en finkrog/lyxresturang och säga att man inte vill ha vitsparris till oxfilen. Kockarna och servitriserna kommer ju skratta åt en och tänka vad man är för en obildad bonde.

Det är ju dock en jäkla skillnad på ett finare etablissemang och en pizzeria. Att välja bort/lägga till något på en pizzeria är ju inget konstigt, jag avskyr t.ex. den vidriga svampen de ger en och väljer alltid bort det om pizzan i övrigt tilltalar mig.

Beträffande att det finns ett oändligt antal pizzor att välja bland på en vanlig pizzeria kan ju i love pizza (Utby Pizzeria) rekommenderas, de har endast 21-22 pizzavarianter. http://ilovepizza.se/meny-pizza
Citera
2016-09-26, 18:24
  #148
Medlem
Spyrrans avatar
Egentligen håller jag inte med folk om att det finns ett oändligt antal pizzor. Många pizzerior har standardpizzorna (drygt ett 10-tal med pizzor som Kebabpizza, Calzone, Vesuvio, Hawaii och Capricciosa). Sedan kan det finnas kanske 10-20 pizzor till. Sedan fyller man resten med menyn med allt från kebabrätter (som kebabtallrik, kebab i bröd, kebabrulle), olika sallader, hamburgare, falafel, kycklingrätter och liknande. Jag tror inte ens att jag har varit på en pizzeria som har typ 55 sorters pizzor, eller att jag har upplevt att de har ett oändligt antal sorter.

Uppenbarligen finns standardpizzorna på i stort sett varenda pizzeria eftersom de är populära och lönsamma. Jag tror inte att folk ständigt ska ändra på dessa pizzor, även om det självklart förekommer. Men om man vill ha en egen variant så ser jag liksom inte problemet. Jag menar, pizza är egentligen en fantastisk maträtt som man kan kombinera helt fritt efter sina egna smaklökars tycke och smak. Varför inte utnyttja det om man vill i så fall?
Citera
2016-09-26, 20:36
  #149
Medlem
swebarbs avatar
Jag beställer alltid en pizza som jag vet jag kommer äta upp och alla jag känner gör samma sak, man beställer inte en pizza hawaii och säger ta bort ananasen t ex, annars ska man säga direkt jag vill ha en specialpizza med ost, sås osv för som sagt det finns tillräckligt många varianter att välja på oftast.

Champinjoner väljer man oftast inte för sällan pizzerior bryr sig om att ens ha färska..
Citera
2016-09-26, 21:00
  #150
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
man beställer inte en pizza hawaii och säger ta bort ananasen t ex

Jag förstår mig inte på det där fenomenet. Då beställer man en Vesuvio istället, som har samma saker som Hawaii (förutom anansen då). Det var till och med en person som skrev följande i denna tråd:

Citat:
”Är själv en av dessa som plockar bort. Beställer alltid capricciosa utan champinjoner och skinka.”

Jag menar, i princip varenda pizzeria har ju Margherita på menyn, alltså en pizza med endast ost och tomatsås. Vilket är exakt vad den personen vill ha, men den personen väljer ändå en specialbeställning varje gång. Det är obegripligt.

Däremot kan jag förstå om man till exempel inte vill ha feferoni på kebabpizzan, och därför väljer att be pizzabagaren att ta bort det.
Citera
2016-09-26, 21:55
  #151
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är ju dock en jäkla skillnad på ett finare etablissemang och en pizzeria. Att välja bort/lägga till något på en pizzeria är ju inget konstigt, jag avskyr t.ex. den vidriga svampen de ger en och väljer alltid bort det om pizzan i övrigt tilltalar mig.

Beträffande att det finns ett oändligt antal pizzor att välja bland på en vanlig pizzeria kan ju i love pizza (Utby Pizzeria) rekommenderas, de har endast 21-22 pizzavarianter. http://ilovepizza.se/meny-pizza

Då petar man bort det man inte vill äta till sidan av tallriken. Så gör man om man fått ett god uppfostran. Man specialbeställer inte och tar bort specifika tillbehör, det är oförskämt mot värden (t.ex. om man är på en middagsbjudning hos en vän eller på bröllop/dop)
Citera
2016-09-27, 09:05
  #152
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Då petar man bort det man inte vill äta till sidan av tallriken. Så gör man om man fått ett god uppfostran. Man specialbeställer inte och tar bort specifika tillbehör, det är oförskämt mot värden (t.ex. om man är på en middagsbjudning hos en vän eller på bröllop/dop)

Nu är det, återigen, en enorm skillnad på att gå på en finare tillställning (Där råvarorna är betydligt bättre än en pizzerias först och främst) och en pizzeria.
Såklart man inte specialbeställer på en finare tillställning om man inte lider av allergier etc men att välja bort svampen på pizza är fullt logiskt, att sitta och plocka bort den innebär dessutom att en del annan fyllning försvinner då den vattniga svampen fastnar i övrig fyllning...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback